Gå til innhold
  • Bli medlem

Sjokkert!


Balle

Anbefalte innlegg

Jeg gjentar Kjell Ivers oppfordring. Dersom ikke dette tas til følge vil tråden bli stengt for videre kommentering. Rene debatter om alternativ medisin versus skolemedisin er ikke en tematikk som hører hjemme her.

 

 Debatten rundt Lunengs flåttpraksis er i sin selve essens en diskusjon rundt skolemedisin versus alternativ medisin. Derfor faller det du sier der litt på sin egen logikk. Jeg synes folk i denne tråden har en saklig og fin tone i diskusjonen. Hissig, javel, men det er fordi det engasjerer. Å stenge dette blir en type moderering jeg synes er ekkel. Om personangrep oppstår, derimot, stiller saken seg annerledes. Så får andre her arrestere meg om de er uenige i dette.

 

 

Altenativ behandling tilbys ved flere norske sykehus, som her på Haukeland-Sykehus. Det er hovedsaklig akupunktur som tilbys ved sykehusene. Det forskes også mye rundt Alternativ behandling om det virker eller ikke, og nifab.no er et slikt forsknings organ. Intressante resultater, så langt....!

...og det er bekymringsfullt. NIFAB er så ekkelt biased som det går an, dessverre! Det var sikkert ikke meningen hos dem som opprettet organet. Linker til et bekymringsbrev skrevet til HOD. Underskriftene på dette brevet mener jeg bør veie tungt.

 

http://skepsis.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=829

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Debatten rundt Lunengs flåttpraksis er i sin selve essens en diskusjon rundt skolemedisin versus alternativ medisin. Derfor faller det du sier der litt på sin egen logikk. ...

 

Det er nok ikke riktig. I denne tråden er det en lege som driver en nokså steil og ukritisk profesjonskamp uten påtagelig vidsyn. Slik fremstår det for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke riktig. I denne tråden er det en lege som driver en nokså steil og ukritisk profesjonskamp uten påtagelig vidsyn. Slik fremstår det for meg i alle fall.

 

Deg om det. For meg handler dette om mennesker og en av vår tids største helseutfordringer. Det engasjerer meg, fordi jeg er oppriktig bekymret. Da er det utrolig provoserende at det faktum at jeg er lege skal insinuere at engasjementet og medmenneskeligheten min ofres på profesjonskampen og prestisjens alter. At man drar inn spørsmål om prestisje og profesjon i dette i mangel på øvrig tilsvar er vel.....arrogant? Men du skal ha det at du ikke er alene om slike påstander. Det er vanskelig å argumentere mot kverulering.

 

Vidsynet er jeg helt enig er er snevert hos enkelte.

 

Med deg kom forresten det første rene ad hominem-innlegget i debatten. Da er det kanskje like greit at tråden stenges.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kikut.

Jeg refererer til vår Netikette, sitat:

3. Emner/relevans
Innlegg skal primært være relatert til fjellforums grunnemner; fjell og friluftsliv. Moderator står fritt til å slette alle innlegg som ikke anses å ha tilstrekkelig relevans, men takhøyden her er generelt høy.

Sitat slutt.

 

Jeg forstår dette er et tema som engasjerer både deg og andre, men vi som nettsted som har en klar profil, ref. til pkt. 3 ovenfor. 

Kjell Iver og jeg som drifter FF har lang fartstid og evner nok å se når tråder "spinner ut" og forlater grunnemnet, i dette tilfellet: flått og behandling. Det er nok av andre fora for å diskutere tematikken skolemedisin verus alternativ behandling. At du synes dette er ekkelt forandrer ikke FFs holdning. Vårt grunnemne er og skal være; fjell og friluftsliv.

Det at medlemmer har tematikk som opptar dem gir nødvendigvis ikke deres interessefelt et talerør her hos oss på FF.

 

Personlig synes det meg at det meste som kan belyses om flått og behandling allerede har kommet fram i tråden og begge fronter har fått uttrykt sine synspunkt.  Tråder har da gjerne en tendens til å skli ut. 

 

Mvh.

Martin

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kikut.

Jeg refererer til vår Netikette, sitat:

3. Emner/relevans

Innlegg skal primært være relatert til fjellforums grunnemner; fjell og friluftsliv. Moderator står fritt til å slette alle innlegg som ikke anses å ha tilstrekkelig relevans, men takhøyden her er generelt høy.

Sitat slutt.

 

Jeg forstår dette er et tema som engasjerer både deg og andre, men vi som nettsted som har en klar profil, ref. til pkt. 3 ovenfor. 

Kjell Iver og jeg som drifter FF har lang fartstid og evner nok å se når tråder "spinner ut" og forlater grunnemnet, i dette tilfellet: flått og behandling. Det er nok av andre fora for å diskutere tematikken skolemedisin verus alternativ behandling. At du synes dette er ekkelt forandrer ikke FFs holdning. Vårt grunnemne er og skal være; fjell og friluftsliv.

Det at medlemmer har tematikk som opptar dem gir nødvendigvis ikke deres interessefelt et talerør her hos oss på FF.

 

Personlig synes det meg at det meste som kan belyses om flått og behandling allerede har kommet fram i tråden og begge fronter har fått uttrykt sine synspunkt.  Tråder har da gjerne en tendens til å skli ut. 

 

Mvh.

Martin

 

Full forståelse for dette, og jeg var ikke klar over denne Netiketten. I stand corrected. Jeg synes likevel, som du sier, at takhøyden skal være høy, så lenge folk holder seg for gode til ufin språkbruk og personangrep. Flåttbåren sykdom er jo noe som angår oss som ferdes i skog og mark, i.e; friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen går hardt ut i dag mot det som har skjedd med Luneng i det siste, på Facebook og på siden sin. Det er vel ikke tid for legge ned denne tråd nå når temaet fremdeles brenner?

Er helt enig med Kikut at behandlings metoder(skolemedisin-altenativt) er en del av temaet rundt flått. Tror nok noen har fått noen aha opplevelser i disse diskusjoner, meg selv inkludert, nettopp fordi vi kan diskutere det litt videre og bredere enn "Se og Hør journalistikken", vi utbroderer litt, får høre andres tanker osv.

Flått er en sann plage her jeg bor, og hos mange andre fjellfanter, og derfor er jeg ikke bare opptatt av hvilke sko som er best å bruke på tur, eller hvilken sekk jeg bør velge.

Når det er sagt, så KAN jo ting gå litt ut sammenhengen, men synes ikke vi er der helt ennå.(vi har henvist til sider om forskning rundt altenativ uten å skrive lange artikler om det)

Er for øvrig enig i noe av det Lars Monsen sier men synes han generaliserer Helsevesenet litt for mye. Vi har gode flåttforskere der, men media velger ut de som skriker høyt og lager show for dem(Avidsland?), og en får inntrykk av at det bare er slike folk her og at det noen medie-kåte folk  sier representerer hele standen. Så enkelt er det bare ikke. Iallfall er jeg glad for mer penger til forskningen rundt flått...så får man gi dem litt tid til arbeid også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må egentlig til for å utrydde flåtten og er det i det hele tatt mulig? Da hadde vi jo blitt kvitt problemet. Jeg bor heldigvis i et område med lite flått. Den ene bikkja har fått 2 stk i sommer, den andre har ikke fått noen, så vidt jeg vet ihvertfall, de er jo umulig å se i all pelsen hans. Men jeg syns at 2 flått er to for mye og det blir jo bare fler og fler av dem. Er ikke så mange år siden folk knapt hadde hørt om flått der jeg er fra, det var et sørlandsproblem vi ikke trengte bekymre oss for, men nå er de jo snart overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke fordra den flåttplagen som spesielt herjer sørlandet og søndre deler av Telemark. Jeg ser med gru frem til den dagen jeg finner flått i områdene rundt hytta.

 

Slik jeg forstår det er et knep for å redusere bestanden å beskatte hjortevilt hardt. Jeg har hørt om en øy (husker ikke navnet) i skjærgården i Telemark, hvor man utryddet hjortedyra og planerte vekk det meste av buskas i strandsonen. Flåtten skal være utryddet derfra i dag. Men slike ekstreme skritt fungerer jo bare på relativt lukkede økosystem som nettopp øyer.

Registrerer også at visse jegermiljøer jubler for økt hjortebestand. Så interessekonflikter blir det uansett...

 

@Hjortefot: Helt enig i at Aavitsland virkelig burde revurdert retorikken sin. Jeg er i hovedsak enig med hans ståsted, men fyren ser ut til å glemme at han tramper på en svært sårbar pasientgruppe når han uttaler seg såpass bastant samt jubler når Luneng mister autorisasjonen. Det bidrar ikke akkurat til å løfte hans sak, og det setter fagmiljøet han representerer i et dårlig lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.