Gå til innhold
  • Bli medlem

Flyvraket i Sølenmassivet, noen som vet hvor det befinner seg?


Imse

Anbefalte innlegg

Ja. det var spørsmålet. Er det noen som vet hvor i Sølensfjella dette tyske flyet som styrtet i 1942 befinner seg?  Ungene vil gjerne vi skal prøve å finne det, men vi har nok like lite peiling som letemannskapene i 1942 hvor dette kan være.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

294 603 er kartreferanser jeg fant på nett, heter visstnok flytoppen på rendølsk.

Ca 2km sør-sørøst for søre sølen, finner du en liten topp på 1470moh, er visstnok her.

Har planer om tur i området her i morgen, hvis tid og ork, så skal jeg ta turen innom vraket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på helgetur på sølen, gikk til skardstjønna, og så opp på midtre sølen. Hadde planer om nordre sølen, men pga tåke og dårlig vær, så valgte jeg å gå ned til skardstjønna og sette opp teltet, selvsagt så klarnet det opp når jeg gikk ned..

I dag (søndag), gikk jeg opp til søre sølen, og fortsatte videre til 1480m og flyvraket. Vraket var lett å se på avstand, en mørk og lys flekk, som ikke hørte igjen i terrenget. Fremme ved varden på 1480m, så var det ca 150m sørover til ene flymotoren, og vraket lå like nedenfor (øst).

Turen hjem, så gikk jeg rett ned lia fra flyskroget, veldig løs steinur, og bratt. Skal man gå her, må man være obs på å ikke ha noen verken over eller under seg, pga løse steiner. I tillegg så kan d være greit å tenke på allt aluminimskrotet som ligger her, i tilfelle man tryner..

Er noe info om turen opp på sidene til RIL http://www.rendalen.info/forsiden.asp?Action=les&ArtID=3159

Og litt info om hendelsen

http://grondalen.info/Sider/Flyvraket.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.