Jump to content
IGNORED

Svea 123R -vanskelig å slokke


børt-erik
 Share

Recommended Posts

Jeg har nettopp testet en ny Svea 123 R (gave til junior - finnes det bedre bursdagsgave til den oppvoksende slekt?).

Det går greit å få fyr på den, men regulatoren går tregt. Den er også vanskelig å stenge. Når regulatoren er vridd helt mot høyre kommer det fremdeles en liten flamme, som en stearinlysflamme. For å stenge den helt må nøkkelen vris så hardt at den nesten bøyes. Det skal ikke mye mer kraft til før nøkkelen sier takk for seg.

 

Primusen har stått med bensin på tanken et par timer før den ble prøvekjørt. Jeg har lest at veken trenger tid for å trutne. Er tålmodighet løsningen for at primusen skal bli lettere å regulere? Trenger den smurning eller annet vedlikehold for å bli lettere å regulere?

 

Hvilken erfaring har dere forresten med varmeregulering? Er det mulig å kjøre varme for småkoking, eller er Svea en primus med av/på funksjon? Jeg har også en Nova som er brenner veldig godt på lav varme og som egner seg godt for småkoking og matlagining som krever svakere varme.

Link to comment
Share on other sites

Min også av og til. Antar at det er litt bensin igjen mellom lukkeventilen og dysa som må brenne ut. Merker det spesielt dersom jeg ikke fyrer på fullt noen sekunder før jeg stenger. Ikke dra på mer enn normalt, den skal slukke etter hvert uansett.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske svar. Dette var beroligende. Jeg har vært på jakt etter en tilnærmet idiotsikker primus som junior kan bruke. Svea skal jo være vedlikeholdsfri og lett å bruke. Så tenkte jeg på scenariet med brekt reguleringsnøkkel - det er jo en rimelig vital del som kan svikte. Vi får prøvekjøre litt mer før han sendes ut på egenhånd.

Link to comment
Share on other sites

Dersom nøkkelen brekker kan man jo bruke ei tang. Ofte blir tanken veldig varm når man kjører lenge på lavbluss. Da vil man oppleve at flammen øker selv om man skrur ned. Det er trykket i tanken som driver primusen, og jo varmere den er, jo større er trykket. Selv bruker jeg min Svea mest til raske oppkok av vann. Primusen bør heller ikke få kjøre seg helt tom for drivstoff. I tanken er er det en veke som kan bli skadet slik at primusen fungerer dårligere.

Link to comment
Share on other sites

At regulatoren går tregt har kanskje å gjøre med at grafittpakningen er ny og strammet til litt hardt. Her er et bilde som viser innsiden av brenneren (i alle fall en som er bygget helt likt):

 

 1281856291-stovie_bits_034_opt.jpg

(Hentet fra 

Hidden Content

 )

 

Den grå pakningen som sitter (litt feilplassert) på spindelen er myk, og vil deformeres/tyte ut mot sidevegger og inn mot spindelen når mutteren som står imot fra utsiden strammes. Det er dette som tetter og hindrer drivstoff fra å lekke ut der spindelen stikker ut. Nå som pakningen er ny vil den nok sitte ekstra tett mot spindelen og gi litt motstand mot denne når den roteres, men dette går seg helt sikkert til. Hvis ikke kan du prøve å lette forsiktig på mutteren som står rundt spindelen, men pass på at det ikke oppstår lekkasjer.

 

Det eneste som kan hindre at drivstofftilførselen stenges er dårlig tetting på flaten hvor spindelspissen møter hullet til drivstofftilførselen. Det kan kanskje ligge litt smårusk på spindelspissen som hindrer at du får stengt brenneren helt. Høyt trykk i tanken vil gi mindre slingringsmonn for urenheter i kontaktflaten til spindelen, så du merker kanskje at problemet med stenging er størst når den har gått en stund? Siden rusk i tanken ikke vil bli sugd opp av veken skal det nok mye til før noen store partikler kommer til og hindrer at spindelen får stengt brenneren, så jeg tror ikke du skal bekymre deg for at dette skal bli noe større problem.

 

Det eneste jeg har lest om av risiko med denne brenneren er overoppheting. Om tanken overopphetes vil (forhåpentligvis) sikkerhetsventilen i tanklokket slippe ut litt overtrykk i form av bensingass. Denne vil antenne og skape en flammekule, så dette er sikkert ikke så gøy. Ventilen er der kun for å hindre at hele saken går i lufta. Vær dermed litt obs på hvor tanklokket peker. Tror forøvrig ikke dette er noe man skal bekymre seg over, men for å være sikker kan det kanskje være lurt å sørge for tilstrekkelig lufting rundt tanken (unngå eksterne vindskjold som står tett rundt brenneren f.eks). Pass forøvrig på å ta ut justeringsnøkkelen etter at effekten er justert, denne blir glovarm om den får stå i for lenge.

 

Jeg synes denne funker kjempefint til småkoking, men blir fort litt ustødig med tunge gryter. Lykke til med bruken, tror nok junior kommer til å få det fint med denne :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By thomas christensen
      Hei, jeg forsøker å montere på multifuelkit 737380 for Gravity, riktig noozle er satt inn og nettingen er på, men når jeg skrur på forvarmingsdelen med pute, får jeg ikke foldet det ene beinet på primusen inn og ut. (Den delen er litt i veien for beinet.) Kan ikke se at det står noe om det i bruksanvisningen. Har sjekket youtube, der er det tutorial for Primus Spider, men jeg blir ikke noe klokere der. Kanskje noen kan hjelpe?
    • By Strilaliv
      Den gamle bomullsanorakken min (frå -93) treng ein runde impregnering etterkvart.
      Kva er det beste produktet å bruka; Greenland Wax eller Nikwax? Anorakken blir kun brukt i høgfjellet på vinterstid så det er vind og snø og ikkje regn, som er ankepunktet.
    • By Thor-Øyvind Ødegaard
      Har en primus multifuel jeg kjøpte for ca 10 år kanskje 15 år siden. Skal kjøpe repsett til denne og husker ikke hva for en modell dette er.  Noen som greier å se det på dette bildet?

    • By Aerosani
      Hei!
      Mitt første innlegg her, ser det er mye kunnskap og visdom på dette forumet og lurte på om dere kunne hjelpe meg med noe. 
      Jeg er ute etter å kjøpe min første primus, og det står mellom en optimus 111T eller MSR whisperlite (evt. international). Stillebrenner er noe jeg prioriterer, da jeg vil kunne ha den i teltet uten å måtte skrike for å gjøre meg forstått. Liker også å ha valget mellom bensin, gass og parafin, altså en multifuel. Har lekt med tanken å kjøpe en optimus 111T, da jeg har et inntrykk av at disse er solide og virker som de skal. Tenkte eventuelt å kjøpe fra Olav Teigen med repsett til 1495,-. Har også sett på en Whisperlite international på Finn.no, og eventuelt kjøpe en separat liten gassbrenner, typ pocketrocket, for å ha med på korte turer eller backup. Siden jeg liker tanken av å kunne bruke gass ville jeg kjøpt en sånn med 111Ten også. Hadde det vært en ide å kjøpe en bråkebrenner, Omnifuel el. for å lage mat ute og ha en liten gassbrenner i teltet til å koke vann osv.? Hva tenker menigheten? Er det best å kjøpe en MSR Whisperlite Universal og ha alt i en pakke, eller gå for det som har funket i flere tiår, en 111, eller kjøpe en brukt International og brukt PocketRocket?
      Hjertelig takk på forhånd for hjelp
      M
    • By andy2
      Hei.Jeg har en primus (av merket Primus) for å skru på gassboks, fra tidlig 2000-tallet. Den er todelt; en del som skrues på gassboksen, så selve brenneren (med tenner) som skrues fast på den nederste gassboksdelen. Se bildene for forklaring. Disse to delene skrues sammen ved å skru på en liten bolt med et altfor lite hode. Og nå har dette hodet knekt. Med det resultat at bolten sitter igjen i gjengene, og jeg får ikke de to delene til å holde sammen. Se rød ring på bilde 1. Primusen kan ikke brukes da kjelen vil velte av.
      Har noen:
      1. Tips til å få ut den lille bolten? Tror den er for liten til skrueuttrekker ("grisepikk"). Hvis ingen andre tips, så får jeg forsøke å bore den ut.
      2. Tips til å få tak i ny skrue/bolt for å erstatte den som er knekt, og som passer i gjengene?
      Jeg vet jeg kan kjøpe ny brenner, men det er noe med å reparere det man er fornøyd med. Jeg har kontaktet Primusshop.no, men de kunne ikke hjelpe med deler.Noen her inne med tips og erfaringer? På forhånd takk for svar :-)



  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy