Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger ny fotposeløsning


HakonJ

Anbefalte innlegg

Har nå brukt forsvarets fotposer i kombinasjon med to par tykke (hjemmestrikkede) ullsokker + vanlige ullsokker. Er i grunn greit fornøyd i forhold til isolasjonen denne komboen gir, men to store ullsokker tar mye plass, og fotposene har nå begynt å lekke "beyond repair". Har ikke vært veldig fornøyd med holdbarheten, så jeg ønsker å prøve noen nye. Bruker stort sett fotposene til å labbe rundt i leiren, småturer (1-2km) i terrenget rundt, når jeg sanker ved osv.

 

Jeg vurderer å prøve fotposer + varme bivuakksko inni som erstatning for ullsokkene, men har ingen erfaring med bivuakksko. Vil dunsko inni fotposene være en holdbar løsning? Ser for meg de er litt mer utsatt for slitasje. Grisedyre er de også! Har hørt at Helsport sine Bivuakksko er solide(?), men hvordan er pakkevolum/vekt og varme i forhold til ullsokker? Disse har jo en overkommelig pris.

 

Er helsport sine høye fotposer uten såle holdbare? Tåler de mye bruk, eller bør jeg gå for noen med såler hvis de skal bli brukt mye? Ser for meg tråkking rundt bålet kan gi mye slitasje om posene ikke har såle. Tar gladlig imot spesifikke produktanbefalinger og generelle tips/råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generelt tips: Klipp til to ekstra såler fra brukt liggunderlag. Fest sålene sammen med gaffatejp, alltså to lag. Meget rimelig, kan settes utenpå eller inne i poser. Ikke sklisikkert, men varmt, rimelig, og fås i alle størrelser. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsvarets grønne fotposer og brukte en periode Ajungilak sine fibersokker inni(ligner det som også kalles bivuakksko) før jeg fikk tak i ullkartanker. Det fungerte helt greit men vær obs på at du etter noe bruk har gått sokkene helt flate i sålen så ullsåler(el tilsvarende) inni er et must. Foretrekker definitivt en tykk ullkartank inni(sammen med et par tykke sokker og to ullsåler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg klarte aldri å finne varmesokker med god nok såle til å holde vann ute og labbe litt omkring. På våren i slapseføre, i DNT hytter, hvor det ofte er vått på gulvet, trenges en ordentlig, tett såle som også tåler gåing.

Jeg bruker derfor den minste modell av Neos overboot som kamikk. De tåler det meste og kan enda brukes i truger. Med varmesåle, filtsåle og flere,tykke ullsokker eller fibersokker eller kanskje aller best ull-kartankerer er dette en god, varm og tett løsning for meg.

De har til og med et dobbelt foremål, idet elginnen kan bruke de uten på skiskoene, hvilket er det opprinnelige formål.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med elgen, tror at Neos sine støvler er et bra valg hvis du skal trakke rundt og holde deg tørr. De har skikkelig såle, i motsetning til Helsport sine fotposer som ser ut som indianersandaler.

Selv valgte jeg modellen uten for (Neos Adventurer), finnes også med for. Ulempen er høyere vekt og de tar mer plass i sekken i forhold til Helsport sine fotposer.

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker som regel forsvarets. KJøpte de ekstra store så jeg får støvler nedi. KJekt på pilketur når jeg går på ski til vannet. Drar jeg posene utenpå.

Har og klippet til såler fra et underlag som jeg har oppi.

Har ikke testet bare sokker oppi.

Brodern har Helsport sine, de som går til over kneet. Synes de virker mer som en slags gamasj og støvelovertrekk i ett. Ikke spes vanntettet. Passer fint når man skal vase i dyp tørr snø.

En del skiskoprodusenter lager og fotposer. Da som overtrekk på skisko men med skikkelig såle. De har jeg bare sett, ikke testet. De er ikke fullt så høye som vanslig fotposer.

Brukerikke fotposer veldig mye. Skulle jeg brukt de mye hadde jeg nok investert i slike fra magasinet. Er enlklere å få støvler nedi de en forsvarets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen. Mye bra info. Tror jeg legger fra meg tanken på fotposer uten stiv såle.

 

Kom på at fruen i huset har et par fotposer liggende, og jaggu var det ikke de nevnte fra Neos. Siden de ikke skal brukes med sko passer de akkurat på samme vis som elgen beskriver. Spør jeg pent får jeg sikkert låne de litt. Ang vekt/volum er jeg allerede vant med Forsvarets, og Neos' er vel i alle fall ikke tyngre/større. Merker meg at Neos sine er litt kortere, men den øverste delen av posene til Forsvaret suger vann som en svamp allikevel. Rimelig våt etter litt vassing eller knesitting. 

 

Tanken med varmesokker var å bruke de i kombinasjon med fotposene, som isolasjonslag rett og slett. Men kartanker høres absolutt ut som en solid løsning, kanskje jeg må legge noen lapper i et par slike heller. Sparer vel ikke mye vekt/volum på Neos-poser + kartanker, men ser for meg at løsningen er driftssikker og isolerer bra. Tar kartanker opp mye volum, forresten? Har aldri hatt slike. Er det mye forskjell fra en vanlig strikket og tovet ullsokk, f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartanker tar noe plass(like mye som fotposene selv etter min erfaring) men ikke uoverkommelig mye. Vil anbefale å kjøpe noe direkte fra husflid eller tilsvarende. Sportsnett f.eks. er latterlig overpriset(pga de må legge på avanse), har sett at de har tatt rundt en tusenlapp eller så. Neos Adventurer er et godt alternativ som fotpose. Jeg har også selv denne typen(i tillegg til forsvarets) pga at jeg kan få de over et par støvler eller nesnalobber ettersom åpningen er stor. Bortsett fra det bruker jeg like gjerne forsvarets om det er kartanker jeg skal ha oppi. Det er etter min erfaring ikke den store forskjellen i praksis men synes forsvarets tetter bedre mot snø i toppen. Neosen får en liten kant når jeg strammer til strikken som det legger seg snø i. Hvilken av de to alternativene jeg velger avhenger derfor faktisk ofte av hvilken bukse jeg går med. Om jeg bruker et par fjellreven bukser el lignende med "myke" bukseben som lett går ned i forsvarets velger jeg denne, men om jeg skal bruke Klattermusen Freke el tilsvarende med vide og kraftige/stive bukseben som er laget for å trekke over skistøvler og ikke går så lett ned i fotposene så bruker jeg Neos da det er lettere å trekke buksen over disse pga smalere skaft. (Da er også problemet med snøen løst) Om du velger å kjøpe Neos så legg merke til at de også selger innleggsåler for bruk når det er kartanker eller så. De er tykke og nokså stive så synes de holder formen lenge. De er også varme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.