Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell/turer i Rogaland. Tips?


Umbros

Anbefalte innlegg

Til mitt forsvar så har jeg "bare" bodd her i 1 år, og lurer derfor på om dere har noen gode forslag til helgeturer/dagsturer i fylke? 
Bbor i Lund komune, ca 1,5 time før Stavanger når man kommer fra kr.sand.
Er det noen plasser i nærheten som er verdt ett besøk? :) 

Kriterier: 

Turer som er greie med telt, men også turer med mulighet for å benytte DNT sine hytter eller tilsvarende. 
En stor fordel å kune kjøre til utgangspunktet for turen, og å kunne returnere til samme plass for å kjøre hjem. 

Ang. distanse og tereng så er jeg åpen for det aller meste, sålenge det er "verdt det" i form av naturopplevelser og kosen som turen i seg selv er. 

Jeg tenker på både helgeturer og lengere turer på 3-4 dager og ukesturer. 

Har gått mye i fjellet, men somsagt ikke her i Rogaland.

 
I september gikk vi bla. Hardangervidda på langs, året før så vandret vi 3 uker i  Jotunheimen ( stikkord: kyrkja,glittertind,vetissfossen, osv.) 
Utover dette har vi vært på mange helgeturer,ukesturer og småturer i alt fra skog til fjell og vidde. 

Jeg tenker at en tur skal inneholde opplevelser i form av naturen du går i og harmonien man føler på tur. 
Det er ikke nødvendigvis for å tilbakelegge flest mil eller topper, men å kunne se å oppleve det naturen har og by på. 




Tips mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mitt nærområde er det mange turmuligheter. 

For de lengre fjellturen, så finnes det kart og opplysninger på UT.NO.

 

For de mer nære turene er

http://fottur.net/

et godt nettsted.

 

Her finner du turforslag "i bøtter og spann".

 

Når det gjelder å anbefale spesielle turer, så bør du muligens komme med noen flere opplysninger - som om du ønsker å bruker telt, overnatte på selvbetjente/ubetjente hytter, hvor lang turen "kan" være, og litt om erfaring. Og muligens hva du mener med hva som er "verdt et besøk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet en tid i Forsand kommune, og innerst inne i kommunen, så langt du kommer med bil når du kjører fra kommunesenteret finner du Røssdalen. Selv fikk jeg aldri tatt den store turen innover her, men planen (som da aldri ble fullført) var å gå innover her med telt for så å utforske fjellområdet innenfor i helg eller to. Området ble i så måte også heftig anbefalt av de jeg jobbet sammen med i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriterier: 
Turer som er greie med telt, men også turer med mulighet for å benytte DNT sine hytter eller tilsvarende. 
En stor fordel å kune kjøre til utgangspunktet for turen, og å kunne returnere til samme plass for å kjøre hjem. 

Ang. distanse og tereng så er jeg åpen for det aller meste, sålenge det er "verdt det" i form av naturopplevelser og kosen som turen i seg selv er. 

Jeg tenker på både helgeturer og lengere turer på 3-4 dager og ukesturer. 

Har gått mye i fjellet, men somsagt ikke her i Rogaland.

 

 
I september gikk vi bla. Hardangervidda på langs, året før så vandret vi 3 uker i  Jotunheimen ( stikkord: kyrkja,glittertind,vetissfossen, osv.) 
Utover dette har vi vært på mange helgeturer,ukesturer og småturer i alt fra skog til fjell og vidde. 

Jeg tenker at en tur skal inneholde opplevelser i form av naturen du går i og harmonien man føler på tur. 
Det er ikke nødvendigvis for å tilbakelegge flest mil eller topper, men å kunne se å oppleve det naturen har og by på. 

Tips mottas med stor takk

 

Når det gjelder ukesturer, så mener jeg du bør vurdere å gå fra Haukeliseter til Ådneram. Det er den "klassiske fjellturen" i vårt distrikt.

Til Haukeliseter går det buss - Haukeliekspressen, og jeg mener det også vil gå buss fra Ådneram i 2013.

 

Når det gjelder helgeturer, så er Frafjordheiene et bra området, både for telt og for hytte til hytteturer.

Hyttene Blåfjellenden, Flørli, Langavatn og Sandvatn kan kombineres på forskjellige måter for å få den lengden du måtte ønske.

 

Røssdalen er nevnt, en kjempeplass for teltur. Det er også mulig å gå oppe i høyden på begge sider av Røssdalen. Fra Vindalen forbi Fossejuvet ned Sneliane til Ernstlegå og tilbake gjennom Røssdalen er en flott tur. Du kan også eventuelt gå videre fra Ernstlegå til Blåfjellenden og videre inn i heia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.