Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS-sender kan gi falsk trygghet


Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Dekningen til Spot helt nord i landet er ikke helt god nei, og det bør man være klar over. Det virker jo for meg som om de folka nrk-innslaget handlet om har kjøpt Spot helt fullstendig i blinde, uten å sjekke dekningskartet for området de bor i. Og da kan man jo gjette seg til at de ikke har lest bruksanvisningen særlig nøye heller, så det er vel sannsynlig at det har vært både en, to og ti brukerfeil her.

 

For den sørlige halvdelen av Norge er dekningen til Spot veldig god (viktig med passe fri sikt til himmelen, spesielt mot sør). Man må bare gjøre det riktig. Skal man for eksempel sende en OK-melding, så sender den tre slike meldinger over en 20-minutters periode for å være sikker på at det kommer frem. Så da bør den få ligge i rundt tjue minutter, kanskje under frokosten, mens man slår opp teltet, fisker eller et eller annet. Og den skal ligge med fronten opp, helst ikke i bunnen av en dyp dal.

 

Jeg har også sett flere tråder her hvor folk opplever at OK-meldinger ikke alltid kommer frem, mens hjelp-meldingene kommer frem, og folk klør seg i huet og synes dingsen virker upålitelig. Igjen, det handler om å lese bruksanvisningen.

 

OK: Den finner GPS-koordinatene dine og sender en OK-melding med koordinatene dine. Dersom den ikke finner GPS-koordinater (ikke kontakt med gps-satellitter) så sender den IKKE OK-meldingen.

Hjelp: Den prøver å finne GPS-koordinatene dine og sender en hjelp-melding med koordinater. Dersom den ikke finner GPS-koordinater, sender den hjelp-melding allikevel. Flere ganger. Den kommer frem. Samme med SOS.

 

Med andre ord: OK-meldingene er en artig sak man kan bruke for å spore sin egen tur i ettertid, og for å vise venner og familie hvor man er. For moro skyld, eller for at de skal ha et område å forholde seg til om du må letes etter. Manglende OK-melding betyr IKKE at personen er i trøbbel, det betyr bare at OK-meldingen ikke har kommet.

 

Det eneste som bør utløse redningsaksjon er hjelp-meldinger eller dersom du ikke lar høre fra deg etter avtalt tid for når du skulle vært tilbake (på samme måte som når man går på tur uten elektronikk).

 

Dette betyr: De gode gamle reglene om å si hvor du skal gå og hvor lenge du skal bli borte gjelder fortsatt. Elektronikken er i tillegg, ikke en erstatning. Jeg liker Spot (Spot II) fordi den er relativt billig til slik dings å være og lett i bruk. Alternativet for meg er å ikke ha med noe som helst. Dermed gir den meg mye ekstra trygghet ettersom hjelp-meldingene nesten garantert kommer frem om ikke sikten (fjell, daler) er helt elendig.

 

At folk avtaler med dem hjemme at redningsaksjon skal utløses ved manglende OK-melding viser bare at man ikke helt har skjønt greia, spør du meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at jeg anskaffet Spot'n, har den vært i bruk på hele Nordkalottruta fra Sulitjelma til Kautokeino.

Bare en gang har jeg opplevd at en ok melding ikke har kommer frem, og det var i den sørlige delen av ruta.

Jeg stoler såpass på mine ferdigheter og at en sos-melding går gjennom, at de hjemme har stående beskjed om å vente en uke før action blir tatt.

Ok melding sender jeg en gang om dagen når jeg camper eller tar inn på en hytte, og utelukkende for at de hjemme skal kunne senke skuldrene når jeg er på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.