Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano og fjelltur fra Mosvatn (Mogen)?


knarbi

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har erfaring med tur i forlengelsen av nordenden av Møsvatn i Rauland opp til Gunleiksbuvatnet? Jeg ser for meg tur med en Ally kano, men spørsmålet er hvor stor vannføring det pleier å være i elven og om det er store områder en må bære kanoen. Noen som har tatt denne turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg padla motsatt vei for mange år siden. Skal du padle mot strømmen må du forvente å bære alt unntatt vanna.

Vi avslutta turen med 5 km bæring mellom Sandhøl og Mogen. Det var den lengste bæringa vi hadde mellom Holmavatnet og Møsvatn.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bære kano opp til Vollevatn på en sti som veksler mellom å være grei til å være noe mangelfull, padle over, bære til Briskevatn, padle over og bære til Gunleiksbuvatn. Opp til Vollevatn er det ca 3.5-4 timers gange med tung opppakning fra Mogen. Det er ikke mulig å padle mellom vatna muligens med unntak av Gunleiksbuvatn til Briskevatn. Mye bæring blir det uansett, men når sant skal sies er det enklere å padle på vatna enn å gå langs med etter du kommer til Vollevatn. Hadde jeg hatt en 4-5 dager på meg så tror jeg hadde gjort det samme (og da er du nesten inne på samme tidsramme som Kvenna på langs), men har sett en del padlere som har bært ned fra Vollevatn som har sett rimelig kjørte ut etter mye bæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med padling i Kvenna, men jeg gikk turen nedover fra Briskevatnet til Mogen i sommer. Tanken slo meg aldri å padle oppover vassdraget, nedover derimot, kunne jeg tenke meg en gang. Jeg tok mange bilder på turen. Siste del av blogginnlegget her er fra turen nedover langs Kvenna fra Briskevatnet til Mogen: http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2012/08/hardangervidda-2012.html :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for mange bra tips (og fin blogg!). Jeg har tidligere gått opp motsatt vei, og kunne tenkt meg en ny vri på turen i forbindelse med jakta. Men det er vel kanskje bare å innse at det blir vanskelig å ta den veien. Takk for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sette utpå så vidt ved Sandhøl, men har en bæring til opp til Vollevann. Ca 3 timers bæring holder til Sandhøl, avhengig av tyngden på utstyr.. Hvis du har tralle kan dere trille til dere er over jordene ved Argehovd og gjemme den i skogen (dere kommer til å bli veldig glad for den tralla ved returen..). Det er litt slit, men FOR et vassdrag! Når dere først er ved Gunleiksbuvatnet ville jeg tatt en tur inn til jakobsbuvatnet (på beina) og prøvd noen kast.. ;-)

Sjekk fiskekortregler. Det er komplisert i disse områdene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.