Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo for helårsbruk


Chris B.

Anbefalte innlegg

Tenker på og kjøpe en lavvo som kan brukes hele året, først og fremst på noen vinterturer.

Trenger ikke noen stor lavvo, og den bør ikke være så alt for dyr heller.

Hittil har jeg sett meg ut Helsport sin Varanger 4-6.

Noen som har erfaringer med den eller som kan anbefale andre gode lavvoer i samme prisklasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pris? Har vekt noe å si?

Selv har jeg hatt denne i 2-3år og har egentlig ikke noe å utsette. http://solstrom.no/products/bison-telt---tundra-4

Den veier selvsagt en del så den blir ikke bært med på langtur. Men i pulk har det ikke så mye å si med litt vekt og bomullsduken er absolutt verdt den ekstra vekta. Helt stille og veldig lite kondens i forhold til nylon.

Skal du ha en skikkelig solid lavvo i nylon til vinterbruk ville jeg kikket på Helsport finnmark. Får den ned i rundt 5500kr når det er tilbud. Da får du med innertelt m/fastmontert bunn og mulighet til å senke ned taket for å lettere kunne holde varmen, 2innganger m/myggnett (det er fint på varme dager) 6,22kg pluss 3kg for innertelt/bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Reisa lavvoen blir for dyr synes jeg, men den Bison tundraen så veldig fin ut. Skal primært bruke den 1-2 ganger om vinteren. Har planlagt nyttårsaften ute neste gang. Ellers på vinteren bruker jeg tunnelteltet.

Phaser: vet du om det er mulig for bål med bunnduken i tundraen. Vil ikke ha med ovn blir for tungt, helsport har jo en fin bålbrenner som man fester på stanga da..mulig den passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en annen bomullspolyester-lavvo, som nog priser seg ut. Kan bare si at den fungerer veldig fint for 4 årstider. På høst og vinter tar jeg med en vanlig pressenning, som jeg viker vekk i 50% av lavvon. Da er det ingen utfordringer å fyre. Får en 'fuktig' og en 'tørr' sone i teltet på den måten.

Dersom du skal fyre, så prøv å få noen lavt plasserte kanaler med frisk luft in i lavvoen. Da får du litt av en 'pipe-effekt', med mindre røyk inne i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.