Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på 2 månders tur


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei.

Til sommeren skal jeg ha feltarbeide i ca. 2 månder ute i "huttiheita". Er interessert i gode tips til proviantvalg for å få litt variasjon. Det trenger ikke være lettvektsmat, men holdbarheten er jo sentral.

Setter pris på gode forslag.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt så glad i Real Turmat! Og i hvertfall når det går an å kjøpe den til 27 kr, i stedet for 65 kr som ved andre visse butikker... Himla stor prisforskjell.

Du har kanskje vært borti sånn turmat? Hvis ikke, så er det veldig enkelt. Tilsette 3,5 dl kokende vann og vente i 5 minutter, og så har du en halvkilos porsjon med gryterett med enten ris eller pasta. Jeg liker Kylling sursøt best, foreløpig. Ikke smakt alle enda.

De jeg har kjøpt holder seg til 2010!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Whisky: tror ikke det.

Har brukt litt REAL, og det blir nok med litt av det. Tør jeg spørre hvor du får den så billig? Jeg har brukt å kjøpe på XXL til 40,-. Men 2 mnd. med REAL blir i meste laget så jeg tar gjerne i mot andre tips også.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL på Lade i Trondheim har den til 27 kr nå, fordi de vil holde seg litt under naboen OBS sport som har de til 29 kr. Det er litt priskrig på dette produktet, sa hun på XXL. Så hvis naboen hever prisen, så blir kanskje de også dyrere. G-sport på Tillertorget selger den til 65 kroner!!! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 6 ukers tur til "hutiheita" i fjor spiste jeg stort sett real turmat, boksmat, pasta og ris. Jeg ble ikke lei real under selve oppholdet, men pga ekstremt tomt kjøleskap den kvelden jeg kom hjem kokte jeg opp en "siste pose". Den klarte jeg rett å slett ikke å spise opp.

Etter dette har jeg funnet ut at jeg er villig til å strekke meg langt for å unngå real.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro potetmos som kan lages på bare melk er godt, og holder seg lenge.

De har også en gryterett som heter Pølsegryte. Den lager en bare med vann og ikke melk, som er vanlig og tilsette noe av. Den er god å lage på stormkjøkken. Bruker å ha oppi hakket pølse og litt hurtigris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eg er på farten til Kaukasus for å vere ein månad. har fått tak i tørka reinsdyrkjøt...nokre erfaringar med dette på tur?

Tora :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan ikke si noe annet om tørka reinkjøtt enn at det er søkkanes godt!

Skal sjøl til Svalbard, kansje det går an å skyte en nisterein... :)

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ja, eg har nett smakt på det...mmmmm:) Ikkje farleg å bli svolten på tur den neste månaden skjønar eg! Eg har kjøpt det av ein same som har laga det på tradisjonelt vis. Nokon som veit noko om dette? Er det liknande prosess som ved spekemat?

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei.

Til sommeren skal jeg ha feltarbeide i ca. 2 månder ute i "huttiheita". Er interessert i gode tips til proviantvalg for å få litt variasjon. Det trenger ikke være lettvektsmat, men holdbarheten er jo sentral.

Setter pris på gode forslag.

Øyvind

Hvis det ikke trenger å være lettvektsmat så kan du vel ta med all verdens hermetisk mat ?

Hilsen gjest II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde feltarbeid på Svalbard et par måneders tid, og fikk da med kasser med mat fra Polarinstituttet - masse hermetikk, tørrmat, kokesjokolade :) Variasjon er viktig, hermetikk smaker ganske likt uansett. Vi supplerte med ferskt kjøtt som måtte spises opp fort (og ble midlertidig lagret i "steinkjøleskap"), bacon, tørket fisk som vi lagde bacalao av, og grønnsaker som holder seg - poteter, løk, grønne epler, kålrot.

Av mer tidkrevende men artige innslag: kake laget på knust Kornmo+smør med hermetisk frukt blandet m/gelepulver oppå, og brød bakt over primus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.