Gå til innhold
  • Bli medlem

Varding mot tindene


morten

Anbefalte innlegg

Varding er en tradisjon fra den tid da fjellovergangene ikke var dekket av kart

og dermed den eneste mulighet for å finne veien over i tilfelle dårlig vær.

I dag med gode kart og all verdens tekniske duppeditter for å finne veien

fortoner det meste av vardingen seg meningsløs.

Flere ganger mer til forvirring en hjelp.

Kunne være en ide å rive ned det meste og bare la vardene på topp-punktene stå ? :D:?::?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I dag med gode kart og all verdens tekniske duppeditter for å finne veien

fortoner det meste av vardingen seg meningsløs.

Flere ganger mer til forvirring en hjelp.

Kunne være en ide å rive ned det meste og bare la vardene på topp-punktene stå ? :D:?::?:

Heisann Dag

Vet ikke om du har forhastet deg nå, men det er stort sett ikke den dagen du har med deg kartet, en GPS som fungerer eller at sikten er god du trenger varder for å vise veg. Tenk deg en dag hvor at GPS'en slokner, kartet ditt blåser bort og sikten er dårlig...

Men men..

Kan jo hende du bare går på gode værvarsler og aldri har opplevd værendringer du ikke hadde planlagt for.. Kan jo hende du aldri har opplevd at teknologisk dippedutter ikke helt fungerer som de skal..

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har vært ute ei stormnatt før, men regner også med at du skjønner poenget mitt med at man ikke kan stole hundre prosent på ny teknologi og at det er en viss sannsynlighet for at kartet du går og bærer på kan forsvinne i et stormkast..

Man kan selvsagt ikke stole hundre prosent på varder som er satt opp, men om det er siste sjans (mangler utstyr til å overnatte ute), ja, da hadde jeg valgt å følge dem, men selvsagt du må vise skjønn i hvert tilfelle..

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har vært ute ei stormnatt før, men regner også med at du skjønner poenget mitt med at man ikke kan stole hundre prosent på ny teknologi og at det er en viss sannsynlighet for at kartet du går og bærer på kan forsvinne i et stormkast..

Man kan selvsagt ikke stole hundre prosent på varder som er satt opp, men om det er siste sjans (mangler utstyr til å overnatte ute), ja, da hadde jeg valgt å følge dem, men selvsagt du må vise skjønn i hvert tilfelle..

Alex

Hvis du følger flere varderekker på sørsiden av Hardangerjøkulen kan du risikere å havne utfor stupet. De er laget for å styre reinflokker og ikke å lede vandrende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt finnes det unntak fra regelen, "vise skjønn i hvert enkelt tilfelle" 8)

Følger du ei varderekke og ser at bakken forsvinner vertikalt foran deg i tåken så bør du jo stoppe opp og tenke deg litt om.... Men uten kart, kompass eller GPS, hvor ville du gått da Lompa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg aldri tenke meg at jeg ender opp uten noen orienteringsmidler. Har ekstra batterier, kompass og på lengre turer ofte to kart (er ikke gramjeger), men jeg ville vært utrolig skeptisk til å gå etter varder. Nå går jeg sjeldent på de trafikerte toppene (eller topper i det hele tatt), så det er kanskje sikrere å gå etter varder der..

Det er også vardet en rekke vinterveier som gir farlige ruter på sommerstid. F.eks over Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.