Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til søndagstur etter Besseggen


SheilaBS

Anbefalte innlegg

Vi skal gå Besseggen med en 10-åring og en 13-åring nå på lørdag.

Hvis ingen er veldig slitne, vil vi gjerne ta en kortere tur på søndag, kanskje på 3-4 timer.

Vi har med bil og skal telte ved Gjendesheim.

Jeg er ikke kjent i området, men jeg ser at man sier at både Bukkelægret og Knutshø er mulige å gå med så store barn.

Hvor lang tid bruker dere på de turene?

Hvilken ville dere valgt av de to?

Er det andre turer i området dere vil anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal gå Besseggen med en 10-åring og en 13-åring nå på lørdag.

Hvis ingen er veldig slitne, vil vi gjerne ta en kortere tur på søndag, kanskje på 3-4 timer.

Vi har med bil og skal telte ved Gjendesheim.

Jeg er ikke kjent i området, men jeg ser at man sier at både Bukkelægret og Knutshø er mulige å gå med så store barn.

Hvor lang tid bruker dere på de turene?

Hvilken ville dere valgt av de to?

Er det andre turer i området dere vil anbefale?

Bukkelægeret er en spennende tur. Gikk over der med en 10-åring nå i sommer. Best å gå fra Gjendebu da det er lettere å klatre opp enn å gå ned det bratteste partiet. Husket ikke hvor lang tid vi brukte, men tror det var rundt 5 t.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutshø er omtrent like tidkrevende som besseggen. Personlig syns jeg denne turen er finere fordi den har så mange flere fine utsiktspunkt. Man har fin utsikt hele veien over eggen, og en lun fin dal å gå hjemover i. Den store fordelen er jo at dere slipper å ta båt :)

Det er ikke så mange flere alternativ om dere bor på gjendesheim. Bor dere en natt på memurubu derimot kan dere vurdere surtningssue. Jeg møtte en familie på toppen og minstemann var 10 år :)

Med tanke på at dere vil gjennomføre en kort tur så er vel det eneste alternativet bukkelægret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memurubu - Surtningssui er en hard tur med mye stigning, anslatt til 9 t t/r på jotunheimkartet, men en selvfølgelig en flott tur.

Men det meste er mulig på 12 timer med mange pauser, mye godt i sekken og foreldre som er villige til å snu om ungene ikke vil mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen er veldig slitne, vil vi gjerne ta en kortere tur på søndag, kanskje på 3-4 timer.

Vi har med bil og skal telte ved Gjendesheim.

Men det meste er mulig på 12 timer med mange pauser, mye godt i sekken og foreldre som er villige til å snu om ungene ikke vil mer :)

De fleste turene som er foreslått er vel noe lange til det estimerte tidsforbruket. Hvis dere skal telte ved Gjendesheim antar jeg at dere skal gå Besseggen på lørdag og sove i teltet natt til søndag. Da er det vel egentlig bare kortere turer fra Gjendesheim som er aktuelle. I så måte er nok Knutshø et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei løsning som Phaser skisserer. Kjekt å ha med en liten dagstursekk og sende de store sekkene med båten. Jeg liker dessuten å klatre opp både Bukkelægeret og Besseggen. Mye lettere det enn å å gå ned det aller bratteste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.