Gå til innhold
  • Bli medlem

Oslo Nordmark


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg en tur i oslos nordmark fra onsdag 16mai til søndag 20mai.

Er det fortsatt noe "villmark" å besøke der? Vet egentlig ikke hvilket forum dette passet inn i, men kunne tenkt meg å tatt med allyen og fiskestanga. Tenker selvfølgelig telt.

Tips til utgangspunk? :) Fiskemuligheter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig fint å starte fra Tverrsjøstallen (som man kan kjøre til, så sant veien er åpen, noe jeg tror den er nå) og padle ned over Skarvvatnet og Pershusvatnet. Pershusfjell, som ligger som en vegg vest for disse vannene, er en spennende attraksjon som jeg anbefaler en tur opp på. Mye gammelskog og flotte utsiktspunkter. Mange fine leirplasser langs vannene. Kanskje ikke direkte "villmark" (etter akademiske begreper), men følelsen er der.

Videre kan du padle over Aklangen og Katnosa. Og om du ikke har for store motforestilninger mot å bære litt, er det nydelig å ta turen derfra over til Spålen. Der er det nydelig. Veien tilbake til Tverrsjøstallen er heller ikke avskrekkende lang herfra.

Finnes en del andre alternativer også, men dette er blant de bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fint å starte fra Tverrsjøstallen (som man kan kjøre til, så sant veien er åpen, noe jeg tror den er nå) og padle ned over Skarvvatnet og Pershusvatnet. Pershusfjell, som ligger som en vegg vest for disse vannene, er en spennende attraksjon som jeg anbefaler en tur opp på. Mye gammelskog og flotte utsiktspunkter. Mange fine leirplasser langs vannene. Kanskje ikke direkte "villmark" (etter akademiske begreper), men følelsen er der.

Videre kan du padle over Aklangen og Katnosa. Og om du ikke har for store motforestilninger mot å bære litt, er det nydelig å ta turen derfra over til Spålen. Der er det nydelig. Veien tilbake til Tverrsjøstallen er heller ikke avskrekkende lang herfra.

Finnes en del andre alternativer også, men dette er blant de bedre :)

Takk! Høres fristende ut. Hvordan vil du tro det er med fiske der nå? kanskje litt tidlig for ørreten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Høres fristende ut. Hvordan vil du tro det er med fiske der nå? kanskje litt tidlig for ørreten?

Litt tidlig, kanskje. Ikke lenge siden isen gikk (dette er tatt fra Pershusfjell for fire uker siden: http://manepe.no/oslo/files/2012/04/omr05.jpg - da gikk folk fremdeles på ski på isen). Men litt strategisk plassert mark kan sikkert gi god uttelling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perhusfjell vil være fullt av løssnø noen dager til. Vilveien til Tversjøstalken var stengt for noen dager siden.

Anbefaler egentlig sørligere deler av marka, vær eventuelt forberedt på litt slit. Men det vaket i Spålen på mandag, så kanskje er det verdt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er veldig fint å starte fra Tverrsjøstallen (som man kan kjøre til, så sant veien er åpen, noe jeg tror den er nå) og padle ned over Skarvvatnet og Pershusvatnet.

Dette er en flott tur både med kano og kajakk. Har tatt turen et par ganger. Det fineste området av Marka etter min mening. Også fint å ta turen fra Damtjern, trille til Storflåtan og videre til Vesleflåtan. Villmarksstemning ved Vesleflåtan. Kan også trille et par km fra Storflåtan til Skamrek/Heggelivannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.