Gå til innhold
  • Bli medlem

Hasle Expedition


kjellinge

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har 2 slike.. Er veldig godt fornøyd.

Den ene kan man justere ryggstøtten uten å ta av trekket og det er en fordel synes jeg. Sitter veldig godt. Kan justere pedalene og sete uten å gå ut av kajakken. Det synes jeg også er en stor fordel.

Du kan få dem til å levere med skottet lengre frem om du har lange ben. Likeledes vet jeg at folk med store føtter kan ha problemer med å plassere helene i skålene ved roret, men det funker greit med mine str 45 føtter.

Det er som nevnt forskjell på når de er produsert hvilke muligheter man har. Jeg har ellers hatt ganske røff bruk på mine kajakker, og det er den store fordelen med disse; at de tåler tøff bruk.

Rorsystemet på Hasle blir regnet som et svakt punkt, men jeg har ikke hatt problemer med mine ror. Derimot har skottene løsnet (prod feil) på en av dem, så det lønner seg å undersøke at skottene er festet skikkelig med sikaflex som er varmebehandlet. Jeg fikk en saftig rabatt på grunn av denne feilen.

Så vidt jeg husker er expedition 2 cm smalere enn explorer og det viser seg når man padler, at den er litt kjappere, men den kan ikke måle seg med glassfiber. Til røfft bruk, mye fjære, stein, is og grunnstøtinger er Hasle suveren synes jeg men til lengre turer ville jeg kanskje vurdert noe lettere/smalere/glattere men det har vel med erfaring å gjøre.

Mvh Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fine all-round båt, solid skrog som tåler en skrape, billig og veldig bra som nybegynner/kurs/klubbbåt.

Avhengig av bruk vil jeg vurdert størrelsen på lukene, som er små.

Har du effektivt beintråkk i padletaket ville jeg vurdert pedalsystem med fast plate og sparkebrett.

Har du høyt padleisett på åra, så husk at båten er ganske bred og i tillegg har fester for dekk utrustning som stikker ut (dvs mulighet for mye kantslåing).

Skal du frakte båten mye på biltaket så tenk over at den veier 23 kg, som er mer slepbart.

Når det gjelder konstruksjon så er vannlinja veldig kort pga høye stavner foran og bak, kombinert med bredde gir dette flere ulemper : vindtak i stavn, lav marsjfart (dvs som du lett kan holde lenge), og stumpete gange i motsjø.

Har kompisene dine lengre og smalere båter (som kan være like stabile) vil du måtte jobbe for å holde følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For your information:

I siste nummer av pladet Padling ble 20 kajakker testet og vurdert. Hasle Expedition ble ranket som nummer to av disse.

Den blir omtalt som en noe tung, men solid, stødig og gjennomtenkt kajakk. De kaller den "kajakkenes Volvo"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.