Gå til innhold
  • Bli medlem

Lygnaåsen -en våt fornøyelse


Emanuel Desperados

Anbefalte innlegg

Rapport med bilder kan leses her: http://villmarkakaller.blogspot.com/p/tur-rapporter.html


16.03.2012


Etter tre strake helger med ungene pga vinterferien, så jeg frem til å finne litt ro for meg selv sammen med bikkja i helga. Jeg så meg ut et vann på Lygnaåsen som heter Grevsjøen. Her skal det være en lavvo som ble satt opp i 2008 og det var denne jeg planla å sove i.
Jeg hadde også lyst til å ha den ene natta i telt, men kviet meg for å dra med meg de ekstra kiloene dette Bergans teltet til byr på. Etter mye om og men, ble det stroppet til sekken det også, og det skulle vise seg å bli helt avgjørende senere.

Etterhvert kom jeg meg gårde, og parkerte bilen på Lygnasæter. Jeg regnet med, ut ifra det jeg kunne se på gps'en, at jeg ville bruke ca èn time til Grevsjøen, men det var selvfølgelig før jeg sto midt i verdens mest forvirrende løypenett(!)
Her gikk det nedsmeltede skiløyper, hundekjører-løyper og brøytede småveier om hverandre på kryss og tvers. I tillegg var det merket imponerende dårlig. Det var så fantastisk irriterende og forvirrende, at vi klarte å kaste bort èn hel time bare på å prøve og feile. Mørket begynte også å lurke. Til slutt fant jeg riktig løype og fulgte denne i høyt tempo for å komme frem før mørket. Men etter gode 20 minutters gange, kom jeg til et skilt som viste "Grevsjøen" med pil til høyre. Når jeg snur på hodet, er det ingenting annet enn 110 cm våt snø innover skogen som ventet. Jeg gikk til fots og hadde ikke med ski eller truger. Jeg valgte da å skrape planene om Grevsjøen, og etter en rask vurdering valgte jeg å jage kilometere opp til en topp på skarvåsen.

Etter ca 50 min gange var jeg oppe på nesten 700 meters høyde. Der kunne jeg skimte en åpning gjennom skogen til høyre, så jeg tok en sjangs og tok meg gjennom litt skikkelig norsk "trollskog" og her fant jeg en kjempeplass med en flott utsikt. Jammen godt jeg tok med teltet! Men nå var tiden knapp. Det var nesten blitt helt mørkt. All vedsanking og bålplaner ble skrapet for kvelden. Jeg var egentlig bare interessert i å få opp teltet, komme meg i posen og få i meg mat og drikke, og sånn ble det, men først etter bikkja var tjoret og foret. Det var èn og annen bar moserygg her og der, og bikkja fant seg raskt tilrette på en sånn.

Men du verden så vått det var! Selv i denne høyden var det kjempe mildt. Fremdeles masse snø, men vått. Det var ikke nødvendig å fyre primus pga temperaturen, men kondensen. Det var noe av det mest ekstreme jeg har vært borti. Alt av ventiler sto på vidt gap og til og med åpningen i forteltet sto noe oppe, men det hjalp så altfor lite.
Humøret steg raskt etter litt storfegryte fra Drytec, vestlandslefse og litt kokesjoklade til kaffen. Bikkja hadde fråtset i frysetørket vom, og var allerede i drømmeland. Resten av kvelden ble tilbragt i posen med litt god-musikk på øret. Men dessverre var ikke problemene helt borte enda.

Kl 03.15 våkner jeg og er rett og slett klissvåt. Det første som slår meg er at jeg må ha fått et hull i duken, men det skulle vise seg at mitt 7 år gamle oppblåsbare liggeunderlag jeg arvet av min onkel, var flatt og det hadde dannet seg såpass mye kondens i teltet, at vannet lå i dammer på gulvet. Det første jeg gjør er å få i gang primusen for å få tørket opp så mye som mulig. Deretter begynner jeg å gå over liggeunderlaget. Det viste seg at det hadde røket i skjøtesømmen på siden og åpningen var ca 2,5 cm. Dette er noe jeg forsåvidt har "håpet" at skulle skje en god stund, da jeg lenge har med misunnelse lest om Exped downmat 9, men det hadde forsåvidt passet meg bedre om det kunne skjedd under andre omstendigheter. Det blir ikke mer søvn denne natta.

Neste morgen forsøker jeg meg med et tekstil-lim, men til ingen nytte og det hadde jeg vel egentlig ikke trodd noe på selv heller. Nå har jeg et aldri så lite problem eller to. Jeg er uten liggeunderlag, med en våt sovepose (selv etter et iherdig forsøk i å tørke den ved primusen gjennom resten av natta), og et telt som kunne fungert som vannkilde for en liten landsby i afrika.
Jeg bestemmer meg for å "se det an", og lager meg frokost. På menyen står bacon og egg med knekkebrød, litt sukkererter og en kaffetår. Jeg får atter igjen humøret tilbake, og innstiller meg selv på å komme meg gjennom enda en natt på denne flotte plassen.

Jeg har ikke før fått i bikkja og meg selv frokosten, før jeg hører regnet begynne å slå på teltduken. En skikkelig regnskur! -That's it! Det er rett og slett den tiden på året, og med dette Bergans teltet, bløt sovepose og uten liggeunderlag innser jeg nederlaget.
Jeg pakker sammen og vender snuten hjemover for å kikke på Exped telt med god lufting og takhøyde. Kanskje tilogmed en downmat 9? :lol:

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.