Gå til innhold
  • Bli medlem

Terrengsko som takler våt stein


ironduke

Anbefalte innlegg

Annonse

Støtter det @Glennl sier om VJ Sport Irock. Jeg har Irock 2, og de er nok det paret av mine sko som gjør det best på våt stein. Litt grovt mønster i sålen, men ikke like glatte som andre sko etter min erfaring.

@ketilring har også et poeng med sålen. Stive fjellsko beregnet for tung oppakning er sjelden veldig gode på glatt stein etter det jeg har erfart – en litt bøyelig og myk såle vil vel gjerne få en litt større kontaktflate mot stein/underlag.

Uansett sko må man nok være påpasselig under slike forhold, da lav, mose, sand osv. kan gi glattere partier. Så skovalg, teknikk og årvåkenhet i skjønn forening.

Jeg jobber i grunn en del i store steinrøyser, og da er det et fast prinsipp at "hopping" og hurtig bevegelse mellom steiner/blokker er en dårlig idé under og etter regnvær på grunn av de nevnte forhold. Det samme gjelder forflytning med hendene i lomma 😂 Da er det selvfølgelig vernesko med spikertramp som gjelder, altså stiv såle (og ankelstøtte) – ikke det beste utgangspunktet med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har köpt Garmont Dragontile med Michelin sula bättre grepp än alla tid kraftiga skor.

Men ålder är bland det som har störst betydelse samt att hålla mönstret rent,skaka/sparka bort mossa,sand ,grus före ni går ut på berg så blir det stor skillnad.

Ska ha kängor nu Garmont Tower 2.0 även dessa har extremt bra grepp ofta de som är till för snö har mjukare gummi/plast blandning än vanliga vibram med gul logga som är mer avsedda för att klara slitage och är då hårdare.

Arbetsskor i SV har max 5 år som godkänd användningstid och har man nya med stålhätta och ej behöver dessa i jobb mer kan man ta ur detta skydd på skomakare och få bra skor för vandring iaf för hemma bruk.

Jag hjälpte till med utsättning av vägar och hus och gick då mkt på berg och var oftast bra grepp och vattenavstötande även utan GTX dock med spiktrampskydd blir de väl stela att gå långt med på fritiden.(ev fördel på dåligt underhållna spångar men kraftiga kängor klarar de flesta spikar dock ej lätta trailskor då kanske stelkrampskydd ska ses över men även bra att ha om man ej tvättar händerna med tvål före mat ute)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ett par inov8 som har rocklite, eller noe annet med rock i navnet. De hadde ikke disse små spisse knastene, men flatere mønster. De hang godt.

Men våt stein er glatt, ingen sko kan gjøre at våt stein ikke er glatt lengre. Det er en treningssak å løpe lett avgårde på glatt underlag uten å skil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VJ sport leverer bra sko med myk såle for alle forhold. Ikke uten grunn til at O-løpere sverger til dette finske merket. Irock’n ville jeg ikke brukt i fjellet, litt for tynn i sålen. Ville sett på VJ Maxx eller VJ xtrm.  Sitter som støpt på vått fjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.