Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Unna telt erfaringer?


gjranhansen

Anbefalte innlegg

Hei! ;)

Bare lurte på hvordan det er med luftig i unna teltene? Jeg har nå et unnatelt på lån men kan ikke finne noen ventiler eller noe. Så en beskrivelse Lars Monsen hadde gjort med et annet telt hvor det var dårlig lufting og han sa han våknet i en vannpytt hver morgen. Noen som har erfaring med dette teltet.

Et annet spørsmål er hvordan andre har gjort det med lagringsplass for for eksempel sekk og brenner osv. osv.?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ein ventil i toppen av kuppelen, altså over inngangen, og som kan regulerast ved å opna ytter- og innerdøra. Personleg tykkjer eg Unna har for dårleg ventilasjon til vinterbruk og det burde vore ein tilsvarande ventil på andre sida. Med eit lite volum vert det då fort gjort å få soveposen i kontakt med fuktige vegger. Problemet er størst i høgfjellet der ein i større grad må stenga seg inne. I skogen, der véret er lunare og ein kan tillata seg meir radikal lufting, så fungerer teltet flott vinterstid. Plassen innvendig er i minste laget for fyring etter mitt syn, men der er sikkert mange usamde.

Generelt er eg godt nøgd med Unnateltet når det gjeld løysingar og kvalitet. Teltet står bra i vind, har mange bardunar og er lett å montera. Unna har plass nok til at ein kan ha alt av utstyr med seg inn, men det er klart at mangelen av fortelt kan vera ei utfordring i skikkeleg øyseregn. Det er likevel ikkje verre enn at ein finn ein teknikk for grei inn- og utpassering.

Lars Monsen siktar til eit lettvektstelt frå Fjällräven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Unna telt,

Er 190 cm høy, og ligger på diagonalen. Da blir det god lagerplass i 2 skråhjørner til sekk og klær, osv.

Lett og sette opp. Dytte to stenger inn og vips så står kuppelen. Bruker sjelden barduner (unntatt på snaufjellet).

Er fornøyd med dette teltet, og kommer til å bruke dette videre på solo-turer. Det tar og lite plass i sekken.

Det er litt i det trangeste laget til å sitte å fyre i. Det blir gjerne at man sitter i teltet med brenneren mellom bena (jaja/hehe). Teltet blir dog veldig fort varmt, så man trenger kun å fyre i korte perioder, evt. ha en stearinlys-lykt hengende i fra taket for å gi en varm lunk.

Ps. Nå kommer Hilleberg med et nytt telt: Rogen. Dette veier det samme som Unna (2,1 kg), har 2 innganger. Er dette ultralett-utgaven av Allak..?

I salg i mai.

Tror jeg satser på dette teltet som to-personers-telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner litt på Allak, litt lavere og bredere. En viktig forskjell er at det ikke har luftventiler oppe men lufter under duk.

Samme med andre lettvekter Anjan.

Duk går ikke så langt ned til bakken. Er vel derfior Hilleberg kaller de "new 3 season".

Man hva har folk av definisjon på 3 og 4 sesong. For meg er 3 sesong egentlig hele året i marka mens den 4. sesongen er høyfjell og utsatte steder hele året.

Har noen lettvektere selv men ville nok ikke dra med 3 sesongs telt i "ultralight" til fjells. Bærer heller 3-500 gr mer og er safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.