Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til å gå inn nye sko


onae

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat bestillt nye Crispi Sydpolen sko, (1799 på oslo sporslager)

Disse må gåes inn. Har forsøkt å finne info med søkeknapp uten hell.

1. :Er der noen generelle tips for dette?

2: Jeg har lange tær i fht fotlengde. Dette gjør at fotens knekk ikke alltid treffer produsentens knekk. Dette går seg jo til, men hvordan få det til å skje fortest mulig og med minst mulig ubehag?

3: Noen som har erfaring med "oppbyggingssåler" til disse eller andre fjellskisko? for å bygge opp noen mm

Håper noen kan komme med tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har akkurat bestillt nye Crispi Sydpolen sko, (1799 på oslo sporslager)

Disse må gåes inn. Har forsøkt å finne info med søkeknapp uten hell.

1. :Er der noen generelle tips for dette? Tape føttene dine de første turene, gjerne med sportstape eller Tenso-plast.

2: Jeg har lange tær i fht fotlengde. Dette gjør at fotens knekk ikke alltid treffer produsentens knekk. Dette går seg jo til, men hvordan få det til å skje fortest mulig og med minst mulig ubehag?Igjen, bruk tape i begynnelsen

3: Noen som har erfaring med "oppbyggingssåler" til disse eller andre fjellskisko? for å bygge opp noen mm Jeg har god erfaring med Sole orthotic ultra cushion 4 mm. Fikk noen ugreie gnagsår på innside av høyre hæl da jeg begynte å bruke Crispi Stetind, Sole sålen gjorde at foten satt bedre i hælparti og har ikke hatt gnagsår siden i de støvlene

Håper noen kan komme med tips

Ta ellers en titt på denne linken:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75mm skistøvler er vel noe av det verste som er å gå inn. Sålene er meget stive og anatomi og passform er generelt dårligere enn for andre støvler. Selv etter lang tids bruk, så har bruk av mine garmont-støvler innebåret gnagsårfare, selv med plasting av føttene.

Dette ble jeg så lei av, at jeg gikk mer drastisk til verks. Snørte sktøvlene sammen så hardt som mulig med spennremmer fra clas ohlson og puttet dem i stekeovnen på 55 grader i en time. Da jeg fjernet spennremmen stod støvlene "dobbelt", men har gradvis rettet seg ut. Har nå brukt dem på en kortere tur uten pasting av føtter og med lite eller ingen gnaging, og uten antydning til gnagsår. Sålen er nå blitt mykere å bøye enn den var.

post-1351-133474779821_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før så satte man støvlene i badekaret et døgn så de ble skikkelig gjennomvåte.

Så snørte man på seg de våte skoa og gikk til de var tørre og vips så var det både perfekt passform og de var inngåtte. Gammelt triks for yrkesutøvere med M-77 som arbeidsredskap.

Lenge siden jeg har hatt slike støvler nå, og fjellskoene jeg har hatt siste ti årene ikke har hatt bevovet av tilpasning.

Men hvordan vil dette funke på "nymotens" sko med membran, blir det en ganske drøy tur før skoa blir tørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.