Gå til innhold
  • Bli medlem

Den optimale topptursekk - Der vekt og funksjon går hånd i hånd!


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke uenig med deg!

Dette er en viktig og god diskusjon synes jeg. Nå er vi inne på et av kjernepoengene med denne tråden, nemlig nødvendighet. Det er jo gjennom diskusjon og argumentasjon vi blir tvunget til å tenke "hvorfor vil jeg ha med dette?", "hvorfor er dette nødvendig/unødvendig utstyr?" osv.

Jeg syns at skredsekk er et "grenseland"-produkt. I grenseland mellom nødvendighet og unødvendighet. Hvis jeg skal dra resonnementet ditt enda lenger vil jo det si at man bør jo egentlig ha med seg Avalung (som er nødvendig for å kunne puste noe særlig lenger enn 15 minutter hvis man er så uheldig at hodet blir begrad under snøen). Og for å trekke det enda lenger: Man bør ha med paraglider, slik at med en gang skredet løsner så kan man løse ut den og komme seg opp i lufta, og fly ned i trygghet. Man bør også ha med dynamittkubber for å fremtvinge skred før man kjører, ha med satelittelefon i tilfelle mobilen går i stykker osv... Nå setter jeg det veldig på spissen og er litt flåsete, men det er for å få frem poenget.

Et sted setter vi alle grensen for hva vi mener er verdt å ha med, i forhold til sannsynlighet for at uhellet inntreffer og konsekvensen av uhellet hvis det skulle inntreffe. Man kan aldri redusere risikoen til null. Det vil alltid være en risiko. Skal man bruke 100 % kapasitet for å redusere 90 % av risikoen, eller bruke 50 % for å redusere 80 % av risikoen? Hva er akseptabel risiko?

Hvor setter man grensen mellom det proaktive og reaktive?

For å fortsette på bil-sammenligningen din: Vi er alle enige om at en bilulykke kan ramme deg, når som helst. Det er ikke bare opp til deg, det finnes også den ukjente faktor: Andre trafikanter. Når du setter deg i bilen for å kjøre en tur, forventer du at du skal kræsje? Har du med ekstra blod, intravenøs væske, svære kompresser, metallkutter og nakkekrage? I mange ulykker er man avhengig av alt dette innen kort tid for å overleve. Det er i så måte nødvendig. I stedenfor å ha med alt dette velger de fleste av oss å gjøre visse risikoreduserende ting: Ikke kjøre i beruset tilstand, holde seg innenfor fartsgrensen, ha gode dekk, bruke sikkerhetsbelte, ta pauser når man begynner å bli trøtt osv.

Jeg mener ikke at jeg er så god på skredfarevurdering at jeg aldri vil komme ut for skred, men jeg liker å gjøre bevisste valg, basert på faktiske undersøkelser og vurderinger. Jeg er ikke så god på ski at jeg er åpen for å kjøre der jeg tror det kan gå skred mens jeg kjører. Jeg tror ikke jeg hadde klart å kjøre ut av et skred. Derfor legger jeg lista der at jeg kjører ikke hvis jeg ikke anser det som trygt. Men man kan aldri være helt sikker. Derfor har jeg med nødvendig skredutstyr, og ikke minst trener på å bruke det, slik at hvis uhellet allikevel skulle inntreffe så er jeg trygg på at jeg klarer å lokalisere, grave frem, yte førstehjelp til, og evakuere kameraten min innen kort tid, og er trygg på at de jeg drar på tur med er i stand til det samme hvis jeg skulle bli tatt.

Jeg er også usikker på om jeg klarer å tenke klart nok, og i det hele tatt har tid og mulighet til å utløse airbagen hvis snøen under meg plutselig forsvinner i stor fart nedover fjellsiden.

Så for meg tror jeg at 1,9 kg vektøkning og over 9 000,- kroner ikke verdt det, i forhold til sannsynlighet. Men jeg har ikke helt bestemt meg enda... :)

Prater jeg bare tull, eller er det noe fornuft i det? :!: Er alle uenig med meg? Flertallet bestemmer som sagt, men vi må argumentere litt først :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom forresten på to ting:

Ducktape har noen spurt om (utenom forumet). Ja, jeg har med det, men ikke i sekken. Jeg har vel ca. en halv rull (8-10 meter) surret pent rundt den ene staven, sånn at det på en måte er en teiprull på staven. Plassert helt oppunder håndtaket pga. tyngdepunkt.

Veldig effektivt til å reparere hull og rifter i "glatt" bekledning, f.eks goretex. Også til spjelk, pulk etc.

Men teipen ligger som sagt ikke i sekken, og derfor er den ikke på lista.

Leatherman/kniv.

Jeg har alltid med min leatherman charge tti. Brukes til så mangt. For meg har den vært helt nødvendig ved én anledning. En gang trynet jeg helt på starten av nedkjøringen fra toppen, og det ene bindingsfestet røk. Skruen var forsenket, og beslaget var bøyd. Uten stjerneskrutrekkeren og tangen hadde jeg nok ikke fått fikset bindingen, og hadde bare hatt én ski til resten av nedkjøringen. Om ikke nødvendig, så er den ihvertfall svært praktisk å ha til å kutte tauet, spjelk, skjære opp klær ved skade osv. Er et slags multiverktøy, om du vil :)

Jeg vet ikke om dere andre mener at leatherman/kniv hører til på lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig med deg!

Dette er en viktig og god diskusjon synes jeg. Nå er vi inne på et av kjernepoengene med denne tråden, nemlig nødvendighet. Det er jo gjennom diskusjon og argumentasjon vi blir tvunget til å tenke "hvorfor vil jeg ha med dette?", "hvorfor er dette nødvendig/unødvendig utstyr?" osv.

Jeg syns at skredsekk er et "grenseland"-produkt. I grenseland mellom nødvendighet og unødvendighet. Hvis jeg skal dra resonnementet ditt enda lenger vil jo det si at man bør jo egentlig ha med seg Avalung (som er nødvendig for å kunne puste noe særlig lenger enn 15 minutter hvis man er så uheldig at hodet blir begrad under snøen). Og for å trekke det enda lenger: Man bør ha med paraglider, slik at med en gang skredet løsner så kan man løse ut den og komme seg opp i lufta, og fly ned i trygghet. Man bør også ha med dynamittkubber for å fremtvinge skred før man kjører, ha med satelittelefon i tilfelle mobilen går i stykker osv... Nå setter jeg det veldig på spissen og er litt flåsete, men det er for å få frem poenget.

Et sted setter vi alle grensen for hva vi mener er verdt å ha med, i forhold til sannsynlighet for at uhellet inntreffer og konsekvensen av uhellet hvis det skulle inntreffe. Man kan aldri redusere risikoen til null. Det vil alltid være en risiko. Skal man bruke 100 % kapasitet for å redusere 90 % av risikoen, eller bruke 50 % for å redusere 80 % av risikoen? Hva er akseptabel risiko?

Hvor setter man grensen mellom det proaktive og reaktive?

For å fortsette på bil-sammenligningen din: Vi er alle enige om at en bilulykke kan ramme deg, når som helst. Det er ikke bare opp til deg, det finnes også den ukjente faktor: Andre trafikanter. Når du setter deg i bilen for å kjøre en tur, forventer du at du skal kræsje? Har du med ekstra blod, intravenøs væske, svære kompresser, metallkutter og nakkekrage? I mange ulykker er man avhengig av alt dette innen kort tid for å overleve. Det er i så måte nødvendig. I stedenfor å ha med alt dette velger de fleste av oss å gjøre visse risikoreduserende ting: Ikke kjøre i beruset tilstand, holde seg innenfor fartsgrensen, ha gode dekk, bruke sikkerhetsbelte, ta pauser når man begynner å bli trøtt osv.

Jeg mener ikke at jeg er så god på skredfarevurdering at jeg aldri vil komme ut for skred, men jeg liker å gjøre bevisste valg, basert på faktiske undersøkelser og vurderinger. Jeg er ikke så god på ski at jeg er åpen for å kjøre der jeg tror det kan gå skred mens jeg kjører. Jeg tror ikke jeg hadde klart å kjøre ut av et skred. Derfor legger jeg lista der at jeg kjører ikke hvis jeg ikke anser det som trygt. Men man kan aldri være helt sikker. Derfor har jeg med nødvendig skredutstyr, og ikke minst trener på å bruke det, slik at hvis uhellet allikevel skulle inntreffe så er jeg trygg på at jeg klarer å lokalisere, grave frem, yte førstehjelp til, og evakuere kameraten min innen kort tid, og er trygg på at de jeg drar på tur med er i stand til det samme hvis jeg skulle bli tatt.

Jeg er også usikker på om jeg klarer å tenke klart nok, og i det hele tatt har tid og mulighet til å utløse airbagen hvis snøen under meg plutselig forsvinner i stor fart nedover fjellsiden.

Så for meg tror jeg at 1,9 kg vektøkning og over 9 000,- kroner ikke verdt det, i forhold til sannsynlighet. Men jeg har ikke helt bestemt meg enda... :-P

Prater jeg bare tull, eller er det noe fornuft i det? :? Er alle uenig med meg? Flertallet bestemmer som sagt, men vi må argumentere litt først :-P

Ser poengene dine! Deilig med diskusjoner rundt dette temaet. Dukker dessverre ikke så ofte opp, ihvertfall ikke på norske forum. Jeg ønsker meg fortsatt en slik sekk og kommer til å invistere i en slik til neste sesong.

Er interessert i å høre hvorfor du ikke mener at det er god nok løsninger på skredsekkene. Mener du ballongsystemet eller praktiske løsninger rundt selve sekkene?

Jeg er også nøye med skredvurdering og tar alle forhåndsregler for å unngå å havne i skred, men sannheten er som du sier, at man kan aldri bli helt sikker. Vill heller ikke kalle meg god på dette, men prøver alltid å tilegne meg ny/mer kunnskap.

Jeg går heller aldri med personer som ikke har med seg SSS. Heller ikke med personer som har SSS, men som ikke har snøring på hvordan man skal bruke utstyret. Har på følelsen at mange har det bare fordi de synes det er "kult". Mange som tror at det er bare å "trykke" søk, så gjør S/M resten. Har også snakket med personer som har hatt S/M i 2 år, men aldri prøvd å søke med den :-P !

Som du sier så forventer jeg også at mine turkamerater skal kunne klare å finne meg, utføre førstehjelp og evakuering dersom det blir nødvendig. Men alle som har prøvd å grave i skredsnø vet at det tar ganske lang tid å bare grave ut en person som ligger en meter under. Enda lenger tid, jo dypere man ligger. Jo færre personer jo lengere tid tar det også. Man bør helst ha hodet utgravd innen 15-18 min, etter den tid synker overlevelsesprosenten drastisk! Er ikke alltid man går mer en 2-3 personer på tur.

Vil tro at det er ganske kjipt og ligge 1,5-2 meter under og tenke: "Faen, eg skulle heller ha brukt 8000-9000 på sekk og ikke 6000 kr på to forskjellige kameraer". Setter ting litt på spissen her, som du kanskje skjønner :-P Er utrolig morro å se tilbake på bilder og film, jeg kjører selv med GoPro. Men personlig så mener jeg en slik sekk er mer nødvendig og nytteverdien er større en et kamera, ihvertfall to.

Når det gjelder tid og mulighet til å dra i snoren, så tror jeg ikke det blir noen problem. Ballongen, ifølge animasjoner av produsent, vil blåse seg opp selv om du er i skredet. Det skal heller ikke store kreftene til for i dra ut snoren, "håndtakene" er store og gode (Har aldri prøvd selv). Har også hørt at Snowpuls sin ballong tømmes sakte for luft slik at det danner seg en ganske stor luftlomme rundt deg, hvis man er "dobbeltuheldig" og havner under snøen selv med ballong.

Litt mere vekt gir jo bare bedre treningsutbytte :)

Når det gjelder Avalung så er jeg mer kritisk til den. Det er fordi at selv om man får munnstykker i munnen så vil jeg tro at sansynnligheten er stor for at du ikke klare å holde den der pga kreftene i skredet. Intensjonen og hensikten med den er jo fantastisk.

Enig med andetape og lærmann;)! "If you cant duck it, then fuck it"

Andre småtips:

NGI sin hellningsvinkelmåler. Er ikke større en et visakort og veier bare 3-4gram. Ligger alltid i kartmappen og brukes alltid ved planlegging av tur :)

Til de som ikke har kompass med clinometer så finnes det nå mange gode apper med samme funksjon. Mammut har blant annet utviklet en "skredapp" til Iphone. Finnes også apper til andriod, men ikke Mammut sin. Negative er her at man må ta frem telefonen, og det er ikke alltid like artig når det snør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er interessert i å høre hvorfor du ikke mener at det er god nok løsninger på skredsekkene. Mener du ballongsystemet eller praktiske løsninger rundt selve sekkene?

Jeg mener selve sekkene ja. Det er sikkert noen jeg ikke har utforsket enda, men til nå har jeg ikke funnet en som, for min del, overgår de praktiske funksjonene, romfordelingen og løsningene på sekken min. Jeg kunne ønske at systemet var tilgjengelig som noe man monterte på sekken man har! Det hadde vært noe!

Mange som tror at det er bare å "trykke" søk, så gjør S/M resten. Har også snakket med personer som har hatt S/M i 2 år, men aldri prøvd å søke med den :?!

Hæ? Er det ikke sånn?? :-P

Som du sier så forventer jeg også at mine turkamerater skal kunne klare å finne meg, utføre førstehjelp og evakuering dersom det blir nødvendig.

Helt enig. Jeg går nesten uten unntak kun på tur med folk som jeg vet har vært på en eller annen form for skredkurs, og som jeg har trent søk og redning med. Det er det som er så essensielt med SSS: Mange har samme filosofi her som med mye annet sikkerhetsutstyr, som f.eks bilbelte: "Det er jo meg det går utover. Så hvis jeg ikke vil ha det, så må jeg få lov til det". Sorry, men da går ikke jeg på tur med deg (med mindre du er en av 4-5 i turfølget som ikke har, eller vi skal kjøre 20 grader bratt, og du er en god venn som jeg har lyst til å få med mer på tur). Med SSS er det jo nettopp motsatt: Hvis DU ikke har med SSS, så er det MEG det går utover. Og det er ikke akseptabelt.

Men alle som har prøvd å grave i skredsnø vet at det tar ganske lang tid å bare grave ut en person som ligger en meter under. Enda lenger tid, jo dypere man ligger. Jo færre personer jo lengere tid tar det også. Man bør helst ha hodet utgravd innen 15-18 min, etter den tid synker overlevelsesprosenten drastisk! Er ikke alltid man går mer en 2-3 personer på tur.

Helt enig. Her har veldig mange veldig mye å lære. Jeg var så priviligert at jeg fikk være med på et kurs av tidligere nevnte Manuel Genswein, som har utført en større forskningsstudie på nettopp utgravingsteknikk. Kurset besto av omtrent en dag med teori, og en dag med praksis. For å ta et eksempel fra studien hans: Veldig mange søker seg frem med S/M, finsøker med søkestang, lar stangen stå og graver seg så nedover langs søkestanga til den skredtatte. Hvis den skredtatte ligger begravd 2,5 meter under snøen vil denne teknikken ta opp til 2-3 timer mer enn ved V-form-teknikken. Det sier jo egentlig seg selv. Hvis man skal grave seg rett ned 2,5 meter, og ende opp med et hull som avdekker hele den skredtattet, pluss ha plass til å få tak på han slik at man får løftet ham de 2,5 meterene opp (begynner man å skjønne utfordringen her...??) så tar det fryktelig lang tid. Hullet blir mindre og mindre jo lenger ned man graver, spaden må løftes høyere og høyere for å få kastet bort snøen, og det er generelt et tapt prosjekt.

For de av dere som er ukjent med v-form teknikken (som Genswein kom frem til at var den mest effektive) så skal jeg kort prøve å forklare den:

Man har gjort funn med søkestangen, og ser at personen ligger ca. 2,5 meter ned. Da starter man å grave ca. 2,6-3,0 høydemeter nedenfor, og graver seg rett innover/skrått oppover. Man graver altså en "V" innover, med spissen av V-en først. Fremstemann graver seg bare innover, mens øvrige stiller seg annenhver på hver side bakover, og fjernes snøen fremstemann har løsnet. I ledig tid jobber de med å gjøre V-en bredere. Alle står med spaden inn mot hverandre, slik at man på en måte "padler" snøen bakover. Siden man her graver seg rett innover eller skrått oppover, bruker man minimalt med krefter på å få unna snøen, og man utnytter mannskapene optimalt. Man roterer jevnlig, slik at man bytter posisjoner. Til slutt ser man den skredtatte visuelt, finner ut hva man ser, graver fri hodet, og deretter resten av kroppen. Inntil evakueringsutstyr er klart, eller i påvente av helikopter etc, dekker man til den store og fine gropen man nå har fått med vindsekk, telt, presenning eller lignende. Og man prøver å unngå å ta personen ut av snøen før man har dekket til gropen. Nedkjølingen går mye fortere utenfor ly, og det er derfor ofte best å la personen ligge i ly i snøen, inntil bedre alternativ er klart. P.S.: Man lirker selvfølgelig personen veldig forsiktig ut av snøen når man først skal gjøre det, og unngår å bevege på hans lemmer. sannsynligvis har kroppen iverksatt sitt forsvar, og "stengt av kranene" til ben og armer. Ved rykk eller andre kraftige bevegelser kan det kalde blodet i ben og armer strømme inn til hjertet, og forårsake død. Dette er faktisk, så vidt jeg har forstått, en relativt vanlig dødsårsak blant skredtatte.

Når det gjelder tid og mulighet til å dra i snoren, så tror jeg ikke det blir noen problem. Ballongen, ifølge animasjoner av produsent, vil blåse seg opp selv om du er i skredet. Det skal heller ikke store kreftene til for i dra ut snoren, "håndtakene" er store og gode (Har aldri prøvd selv). Har også hørt at Snowpuls sin ballong tømmes sakte for luft slik at det danner seg en ganske stor luftlomme rundt deg, hvis man er "dobbeltuheldig" og havner under snøen selv med ballong.

Tja, det er her jeg er veldig usikker. I det underlaget forsvinner under deg, mens du sannsynligvis er i fart, er det jo som å tryne. Deretter er det en god blanding av vaskemaskin og malstrøm nedover. Jeg TROR at man i en slik situasjon handler ekstremt instinktivt, og sannsynligvis ikke klarer å trekke i håndtaket, med mindre dette er noe man til dels har automatisert gjennom trening. Ja, håndtakene jeg har sett er ganske store, og plassert godt. Har også prøvd en, og det skal ikke mye til for å løse den ut nei.

Jeg er også litt usikker på hvor stor belastning disse ballongene egentlig tåler. Det er jo veldig store krefter involvert i et snøskred.. Men de tåler vel veldig mye. Ja, har hørt det samme. Den tømmingsfunksjonen er jo veldig praktisk! det finnes jo også systemer som ligger som en pølse på hver side av sekken, over skulderen og på hver side av hodet. Da begynner man å snakke! Da er hodet godt beskyttet, og man er tilnærmet sikret luftlomme og delvis bevegelighet for hodet, når luften er tappet ut igjen. (er spent på hvor gassen tappes ut, det er vel ikke ren luft? Vet ikke hvor sunt det er med en luftlomme fylt av gass? :-P)

Litt mere vekt gir jo bare bedre treningsutbytte :)

DET argumentet godtas ikke i denne tråden! :-P

Andre småtips:

NGI sin hellningsvinkelmåler. Er ikke større en et visakort og veier bare 3-4gram. Ligger alltid i kartmappen og brukes alltid ved planlegging av tur :)

Ja, selvfølgelig. Den hadde jeg glemt å skrive opp. Jeg har den alltid med, sammen med kartet.

Til de som ikke har kompass med clinometer så finnes det nå mange gode apper med samme funksjon. Mammut har blant annet utviklet en "skredapp" til Iphone. Finnes også apper til andriod, men ikke Mammut sin. Negative er her at man må ta frem telefonen, og det er ikke alltid like artig når det snør.

Ja, og batteri kan gå tomt osv. Jeg mener at man bør ha et ordentlig speilkompass med clinometer i vinterfjellet.. Men det er bare min mening :-P

Du argumenterer godt, Maaloy! Greit, jeg gir meg. Jeg er overbevist. Sekken byttes (med et svært tungt hjerte) ut med skredsekk. Da er spørsmålet hvilken modell vi skal ha? Jeg mener den bør være 30 liter. Det er jo kjipt hvis ingen med faktisk brukstid med en skredsekk kan anbefale en, da må jo vi bare ta den som på papiret og butikklokalet fremstår som best.

Andre ting som legges til lista er leatherman, og NGI's helningsmåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende er lagt til:

Multiverktøy/kniv: Leatherman Charge ALX (uten etui). 237 gram. 1 199,- kroner.

Helningsmåler: NGI's helningsmåler. 2,5 gram. Gratis.

Sekken byttes ut med skredsekk når vi har kommet frem til hvilken modell.

Ny total: 6811 gram. 24 093,- kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg blir litt skremt nå. Har drevet med toppturer i over 20 år nå, og har aldri hatt med noe av dette "sikkerhetsutstyret", jeg må da ha vært utrolig heldig? Er det virkelig så farlig å drive med dette? Eller er det utstyrsprodusentene som har vunnet? Tenker ikke folk selv lenger?

Toppturer er så mangt. F.eks. kan man tusle opp på Snota med vanlige langrensski og ha en fantastisk nedkjøring. (Prøvd og funnet i orden). Det er en fantastisk topptur der jeg ikke synes man trenger hjelm eller andre ting utover normalt turutstyr (som for min del omfatter vindsekk, varme klær, mat og sånn).

Andre går på topper og velger nedkjøringer som innebærer for eksempel smale renner der konsekvensene av et fall eller bare et øyeblikks ubalanse vil være at man smeller nøtta i steinveggen, enten før eller etter et par hundre meters aketur i 45 graders helning. (Slik kjøring er litt i overkant hårete for undertegnede). Da synes jeg hjelm og ryggskinne høres lurt ut.

Jeg synes ikke det er utstyrshysteri at man tilpasser sikkerhetsutstyr i forhold til risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes omtrent 3 ulike systemer på det norske markedet: ABS, Snowpulse og BCA. Under er link til hver av de. Les gjennom, og gjør deg opp din mening. ABS har en fordel i forhold til de andre systemene, ved at de har vært lengre tid på markedet, og har derfor reell statistikk og forskning til å backe opp sitt produkt.

Vi snakker her om å bruke ca. 9000,- kroner på et sikkerhetssystem. Jeg mener derfor at type system må vektlegges mye tyngre enn selve sekkens funksjonalitet og praktiske løsninger. ABS sine sekker består av en ramme, og et utskiftbart sekkerom (15, 25 og 40 Liter). Sekkerommet er festet til rammen med kraftig glidlås/borrelås rundt hele. Her ser jeg for meg at det kan være mulig å modifisere litt, slik at man kan klippe av rammen på sin favorittsekk, sy på kraftig borrelås rundt hele kanten av sekkerommet, og bruke sin egen favorittsekk i kombinasjon med rammen. Kanskje... Rammen kan forøvrig kjøpes løst.

Jeg heller mot ABS Vario 25 liter, men den kan bli litt liten. Desverre er neste steg 40 liter. Det optimale ville nok vært en 30- eller 35-liter. Jeg synes 40 liter blir unødvendig stort, i tillegg til at 40-literen kun tilbys med topplokk, og det er jeg IKKE noe glad i. Jeg liker store glidlåsåpninger, da jeg syns det er mer oversiktlig, går raskere å åpne opp og lukke igjen, og sparer vekt. Ulempen er jo selvfølgelig at glidlåsen kan bli ødelagt.

ABS argumenterer omfattende for sin løsning i linken under, og mener den er bedre enn Snowpulse sitt alternativ som har mer fokus på å beskytte hodet.

Løsningen må bli å prøvepakke 25-literen for å se om den er stor nok.

http://abs-airbag.de/en/abs-system/the-10-abs-survival-principles/

http://www.backcountryaccess.com/products/avalanche-safety/float-airbags/

http://www.snowpulse.com/en/rubrique/airbag/lifebag-system/description/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes omtrent 3 ulike systemer på det norske markedet: ABS, Snowpulse og BCA. Under er link til hver av de. Les gjennom, og gjør deg opp din mening. ABS har en fordel i forhold til de andre systemene, ved at de har vært lengre tid på markedet, og har derfor reell statistikk og forskning til å backe opp sitt produkt.

Vi snakker her om å bruke ca. 9000,- kroner på et sikkerhetssystem. Jeg mener derfor at type system må vektlegges mye tyngre enn selve sekkens funksjonalitet og praktiske løsninger. ABS sine sekker består av en ramme, og et utskiftbart sekkerom (15, 25 og 40 Liter). Sekkerommet er festet til rammen med kraftig glidlås/borrelås rundt hele. Her ser jeg for meg at det kan være mulig å modifisere litt, slik at man kan klippe av rammen på sin favorittsekk, sy på kraftig borrelås rundt hele kanten av sekkerommet, og bruke sin egen favorittsekk i kombinasjon med rammen. Kanskje... Rammen kan forøvrig kjøpes løst.

Jeg heller mot ABS Vario 25 liter, men den kan bli litt liten. Desverre er neste steg 40 liter. Det optimale ville nok vært en 30- eller 35-liter. Jeg synes 40 liter blir unødvendig stort, i tillegg til at 40-literen kun tilbys med topplokk, og det er jeg IKKE noe glad i. Jeg liker store glidlåsåpninger, da jeg syns det er mer oversiktlig, går raskere å åpne opp og lukke igjen, og sparer vekt. Ulempen er jo selvfølgelig at glidlåsen kan bli ødelagt.

ABS argumenterer omfattende for sin løsning i linken under, og mener den er bedre enn Snowpulse sitt alternativ som har mer fokus på å beskytte hodet.

Løsningen må bli å prøvepakke 25-literen for å se om den er stor nok.

http://abs-airbag.de/en/abs-system/the-10-abs-survival-principles/

http://www.backcountryaccess.com/products/avalanche-safety/float-airbags/

http://www.snowpulse.com/en/rubrique/airbag/lifebag-system/description/

Jeg synes 40 liter er helt passe jeg. Synes sekken blir mer behagleig dersom man ikke stapper den helt full, og lettere å få tak i ting når den ikke er helt full. Særlig om man har topplokk. Dessuten har jeg en dunjakke som er like stor som en sovepose sammenpakket, så jeg trenger plassen :D

Jeg pleier å ligge hjelpen oppi sekken min. Vet ikke om du pleier å gjøre det, eller henge den utenpå..?

Det koster sikkert rundt 9000,- som du sier ja, men da kan du trekke fra prisen på en vanlig sekk, siden du ikke trenger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for et par år siden en Bergans helium 40 L sekk. Flott topptursekk, lett i vekt, rommer nye og har anordninger på utsiden for feste av ulikt type utstyr. For kortere turer kan den lett strammes inn og er fin til dette også. Jeg har svært gode erfaringer med sekken, det eneste man muligens kan stille spørsmålstegn ved er slitesterkheten, stoffet virker forholdsvis tynt og kan nok lett få noen rifter ved hardhent bruk i nærheten av skarpe gjenstander eller i nærkontakt med rufsete fjell. Jeg er forsiktig med sekken, og så langt holder den fint.

Sekken er prinsipielt den samme, bare et par nummer mindre, enn 55-literen som er omtalt her: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=174305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindviruz: Jeg er litt enig, men ikke helt. I og med at vekt er en vesentlig faktor i tråden, er jo tanken "less is more". En volumøkning på 15 liter og topplokk gjør jo at vekten stiger enda mer, på er produkt som allerede har tilført lista 1,3 kg.

25 liters sekken er uten topplokk, det er kun 40-literen som er topplokkløsning. Men det kan se ut som om det også er glidlåstilgang direkte til hovedrommet fra fronten. Dette er positivt.

En annen fordel med 40-literen er at man kan feste skiene på siden av sekken, mens man på 25-literen må feste de bakpå, noe jeg syns er en ubrukelig løsning.

Jeg kunne ønske de lagde en forstørret versjon av 25-literen, på f.eks 35 liter.

Forøvrig koster ABS Vario i 40-liters størrelse 9199,- kroner, men kommer med karbonpatron som standard. Den er tre ganger så dyr og dobbelt så lett som tradisjonell stålpatron. Vekten på sekken blir derfor "bare" 2,97 kg.

Når det gjelder argumentet ditt om pris er jeg ikke heller enig. Jeg har allerede den optimale sekken (etter min mening), og for meg blir det altså 9199,- i ren ekstrakostnad. For andre som er på utkikk etter en ny sekk så er kostnaden 9199,- uansett. Man kan gjerne trekke fra prisen av en anlig sekk (for å gi seg selv bedre samvittighet), men faktum er at disse skredsekkene er VELDIG mye dyrere enn tradisjonelle sekker. Men vi har jo kommet frem til at det er verdt det :)

Snilen:

Jeg er ikke heller sikker på om jeg har forstått deg riktig, men som du ser så har vi allerede konkludert med at vi skal ha en skredsekk. Altså en sekk med airbag-system.

Bergans Helium er ikke en slik sekk (selv om navnet kanskje kunne antyde noe annet), så den er nok uaktuell. Men takk for innspill, og det er hyggelig å se flere her inne på tråden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo lagt opp en liste med utstyr. Og er det plass til det nevnte utstyret i en 25 liters sekk, blir det selvfølgelig det beste valget. Jeg tenkte dersom man skal ha plass til andre ting, men det er jo ikke det tråden dreier seg om.

Er det så ubrukelig å ha skiene bakpå sekkken da? Jeg har bare prøvd på siden av sekken selv, og synes skiene passer best på bena :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Min opplevelse er at en ski på hver side av sekken = stabilt og stødig feste, godt bevegelsesfrihet for bena og lite bevegelse i sekken. Med skiene festet sammen bakpå blir det jo dobbelt så mye skivekt på ett sted, og de kan komme i konflikt med bena under klyving (som er da jeg har skiene på sekken i stedenfor bena).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Se Ute (svensk versjon) og nye Åka skidor for test av skredsekkene. De har testet ABS, BCA, Snowpulse og Mammut. De konkluderer ikke, men oppgir fordeler og ulemper med systemet. ABS får kun 2 minus: ikke refyllbare patroner (De må byttes), og pris. (Pris tror jeg alle har fått minus for). De andre får nok flere minuser de foreløpig ikke er like utprøvd eller dokumentert.

Men det ser ut til at ABS ikke var er dumt valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.