Gå til innhold
  • Bli medlem

Randone eller vanlige slalom??


Annuz

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ski for første gang.. Har stått på brett i 10 år, og vil nå ha ski pga det blir lettere ned ungene i skibakken... Likevel har jeg lyst på muligheten til å gå toppturer sammen med min mann (som har randone) ... Problemet er vel formen min! I tillegg vil det jo ikke bli så ofte mtp barnevakt og andre ting som må gjøres... Prisen på randone kontra slalom er stor, men er randone like god å kjøre med i skibakken som en vanlig slalomski? Jeg er ikke så erfaren på ski.. Trenger råd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs litt på hva hvordan du kjører og hva slags turer du tenker deg. Jeg har en masse rando-utstyr, men gikk min siste tur med alpinski, alpinsko og randobindinger. Det er en god del tyngre enn det tur-orienterte rando-utstyret, men det er helt greit så lenge det ikke er flatt eller det er om å gjøre å gå fort eller langt....dvs ok for 2-timersturer. Prismessig er dette litt dyrere (forskjellen mellom en alpinbinding og randobinding) enn alpint.

Når det er sagt så, vil en mer tur-orientert gi mye mer glede på turen: litt som forskjellen mellom langrennski og langrennski i flotte spor. Samtidig vil nok randoutstyret være godt nok å kjøre med. Det er i hovedsak dårligere på is og i høye hastigheter. Min samboer kjører kun med randoutstyr, og foretrekker dette - også i bakke - fremfor det gamle alpinutstyret (litt for avanserte carving ski).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til topptur ville jeg ha kjøpt noen gode lette rando-sko f.eks. Scarpa Maestrale som har 4 spenner og er gode å kjøre med. Eller enda lettere, dynafit TLT5 sko. Videre ville jeg ha valgt en dynafit binding, siden disse er best å gå med, og veier lite. (husk at skoen må være laget for å passe på en dynafit binding, noe de to nevnte er.) Men for mye bakkebruk er ikke dette det lureste å kjøpe.

Men hvis det hovedsaklig er alpint, men med mulighet for en og annen topptur ville jeg valgt en tyngre marker binding, f.eks. en Marker Duke 16, og noen kraftige ranostøvler, eller alpintstøvler. Vet ikke hvordan alpintstøvler er å gå med, men hvis det er rett opp, og rett ned du skal, går det kanskje greit.

Uansett blir det ett kompromiss. Ingenting er bedre enn to par ski :lol: Og ingenting er dyrere enn to par ski :P

Jeg har nettoppkjøpt mine første rando ski, så jeg skulle ønske jeg hadde mer erfaring å dele. Men det er ihvertfall det nevnte her jeg har klart å få med meg av å "stå på ski på internett" i det siste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Scarpa Maestreale og TLT5 er gode sko.

Marker Duke ville jeg ha skydd. For meg er det en binding som feiler både som bakke og topptur binding. Grunnen er at den er tung, har lav ramp-angle, og bygger mye opp. Din 16 er også totalt bortkastet for å følge ungene i bakken, hvis man ikke veier 160 kilo eller der omkring.

Dynafit TLT5 er IMHO den beste tur-skoen på markedet i år, men jeg ville nok kanskje heller ha sett på Dynafit zzero4 eller Scarpa Maestreale/GEA fordi de passer i annet enn dynafit bindinger.

Moderne rando-sko er faktisk veldig bra å kjøre med - og man gir i praksis kun avkall på det lille ekstra som man får med en god alpin-sko. Ja, de er generelt mykere, så man må nok tilpasse teknikken litt.....men her skal det startes fra bunnen uansett.

Dynafit bindinger er uslåelige på tur, men til å følge unger i bakke er kanskje marker tour eller fritschi mer egnet, da de oppfører seg mer som alpinbindinger - dvs de er raskere å ta av og på...om enn marginalt.

Problemet med tungt utstyr er at det blir til at man ikke gidder å gå på tur - ihvertfall hvis partneren går med lettere utsyr. I bakken kommer du uansett. (Ellers må jeg slå et slag for at det er den som går minst på tur/dårligst som bør ha det letteste utsyret i en gruppe....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel nevne at jeg prøvde en TLT5 sko men den var SMAL i lesten, og JÆVLIG VOND på min fot. En veldig lett, men helt grusom sko på min fot.

Maestrale er vel en bedre sko til nedoverturen og ca 500g tyngre. (Verdens letteste sko med 4 spenner?) Eller det var det jeg fikk beskjed om da i butikken ihvertfall.

Det du sier om marker bindingene er sikkert helt rett ja.

Så kanskje noen Scarpa Maestrale sko eller lignende, mellomtunge ski som egner seg bra til bakke og hardt føre men har god nok flyt og bredde i løssnø, og marker tour bindinger kunne hvert noe å satse på til denne bruken.

Selv har jeg gått for en K2 Coomback ski og har hørt at mange kjøper denne som ren bakkeski. Men det er vel strengt tatt ikke nødvendig med en så brei ski til bakkekjøring.

Som ren bakkeski har jeg noen gamle 10 år gaml Fisher carving-ski som er harde og stive og ligger klistret til løypen selv i høy fart. Men i løssnøen duger de ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører både bakke og går topptur med Völkl Mantra, Dynafit FT12 og Scarpa spirit 4. Støvelen kan bytte pløsen i front, en myk for behagelig gange og en mye kraftigere/helt stiv for god støtte under kjøring. Vekten er ca 10kg med feller, så det er ikke noe lettvektsutstyr. Men det er og blir en vanesak. Jeg ville ikke kjøpt noe fjærlette ski til bruk i hard preparert bakke i alle fall. Og på topptur er bra flate under skiene en stor fordel på veien ned. Jeg vurderer å gå litt tilbake til telemark, kanskje det blir Gotama og da fåt jeg 12kg på beina. Men gøy blir det nedover! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.