Gå til innhold
  • Bli medlem

Nettside for å samle alle turrapporter i norge


msfoster

Er dette noe for deg?  

21 stemmer

  1. 1. Er dette noe for deg?

    • Ja, jeg både leser og skriver mye turraporter, og savner en samleside
      1
    • Ja, jeg leser mye turrapporter og savner en samleside
      4
    • Tja, hvis det blir mange nok som bidrar, så er kanskje dette en god idé
      6
    • Tull og vås, jeg liker bedre å følge med på enkeltpersoner
      2
    • Dette finnes fra før av
      8


Anbefalte innlegg

Hallais, folkens!

Denne posten er for å sjekke eksistens, og enventuell interesse for nettside som vil fungere som en samleside for turinteresserte og rapporter fra turene deres.

Jeg har en visjon om en side hvor alle kan skrive rapporter, legge til bilder og publisere. Når man oppretter en rapport velger man hvor i landet turen var, hvor krevende osv.

Målet er å samle mest mulig nyttig informasjon om hver tur som andre kan ha glede av å vite.

Jeg ser for meg et oversiktskart som viser hvor i landet det er skrevet rapporter.

Videre når man leser en rapport, skal det vises en tegnet rute av turen på et kart hvis den som opprettet rapporten laget dette.

En annen ting som hadde vært kjekt hadde vært en mulighet for å merke av fiskevann på ruta, kanskje til og med hvilke fiskearter som er å få.

Hvis mange turmennesker deltar med rapporter, vil man etter hvert bygge opp en god database med flott lesing, turtips/turforslag og masse annen informasjon som kan være av nytte.

Finnes en slik nettside allerede?

Er dette noe du kunne tenke deg? Ville du skrevet rapporter der selv? Savner du en skikkelig god oversiktsside som på en ryddig måte presenterer turrapporter og turforslag? Det gjør nemlig jeg!

Jeg er i idémyldringsfasen(derav et noe rotete innlegg) for en slik nettside, og ønsker å kartlegge interessen for noe slikt(hvis det ikke allerede eksisterer)

Håper på konstruktive tilbakemeldinger, og forhåpentligvis positive :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker å se på kart, bildesøk på google osv. for å finne nye områder som kan tilfredstille oppdagertrangen min. En slik database vil være en skikkelig skattekiste av eldoradoisk størrelse i slik henseende.

"Google Hen Fjellstyre"

"Se fine bilder, lese litt tekst, se stor ørret"

"Kjøre til fjells"

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger slike prosjekter å bidrar (har bidratt) på 5-8stykk.! :)

Dette høres ut som http://www.godtur.no/

GodTur har interaktivt kart og alle kan legge inn turer med bilder, GPS data, info om fiskevann osv...

Hva vil forskjellen være mot godtur?

(Edit : ut.no er også noe samme, men mangler mye av informasjonen og mulighetene til godtur.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,

Jeg var ikke klar over godtur.no, og det er for så vidt en okei side, men jeg føler at det er for lite fokus på artiklene. Forsiden burde satt opp de siste artiklene som er skrevet, samtidig så burde man kunne

sortere turer etter hvor lange de er. Kanskje jeg er på jakt etter et turforslag på 6-7 dager, det finner jeg ingen måte å sortere på. Samtidig ser jeg for meg mer bruk av kartet til f.eks markering av fiskevann,

fiskearter på de forskjellige vannene. Kanskje er det artig å kunne legge en indikator på kartet for hvor man slo leir?

Mange av dagens kameraer støtter også GPS, og jeg ser for meg at det kan være aktuelt å integrere en visning på kartet for hvor de forskjellige bildene har blitt tatt.

I forhold til godtur.no så ser jeg for meg en artikkeldatabase, that's it. Planlegging og den biten som godtur.no har finnes det uansett bedre verktøy for.

Jeg synes også at det er lite bilder på artiklene hos godtur.no, er det noen grunn til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de jeg har lagt inn så synes jeg huske det er enkelt å laste opp bilder, ikke vanskelig eller noen begrensninger...

Fiskearter er lagt inn, å der ikonene er satt på vannet er der folk har fått den arten (tror jeg)...

Om man krysser av på Alle boksene nedover "Tema" på venstresiden av kartet så er det mye informasjon å svømme i...

(men fytti så treige sidene deres er i deg)

GodTur-kartet er nok vinklet mer mot at folk vet hvor de vil på tur, kan finne turer for det området og relevante informasjonen om området...

Du tenker kanksje mer som de Tur-rapportene som kommer som forumtråder på Fjellforum og private blogger...

Jeg tror ikke akkurat det finnes som en samle side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slike rapporter som de man finner på blogger og her i forumet jeg finner interessante å lese, og antar at det er gjengs over samme oppfattning.

Takk for respons, jeg får myldre litt videre, så får vi se hvor det bærer hen.

Jeg setter naturligvis pris på så mange svar i denne tråden som mulig.

For å kunne produsere noe som er bedre enn dagens tilbud trengs det forslag til funksjonalitet, negative sider/mangler ved dagens tilbud osv.

Takk for tilbakemeldinger så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen om ei slik side er forholdsvis god, men jeg tipper at du vil få forholdsvis hard konkurranse av lignende etablerte sider.

Skulle du opprette ei slik side så må du for all del IKKE inkludere fiskevann. Det er alt for mange tragiske eksempler over det ganske land om fiskevann som tidligere var gode, men som har blitt overbeskattet pga for høyt fiskepress som følge av for mange artikler i villmarksliv, AOF, internett og folk som ikke klarer å holde kjeft. Hold gode fiskevann for deg selv og den neste turen din dit blir meget bedre. Ingenting er så kjipt som å stå å fiske i kø langt inne på fjellet pga artikler i villmarksliv ect..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.