Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse til Fidjeland i februar


CB87

Anbefalte innlegg

Er en kameratgjeng som planlegger å gå på ski fra Finse til Haukeliseter og videre til Fidjeland i Sirdal, ekspedisjons start omtrent 17 eller 24 i februar. Alle er i god form men må øve oss litt på vintertelting før avmarsj. Planen er å gjøre dette på så kort tid som mulig. Vi skal derfor starte før soloppgang å gå jegermarsj type 1-1,5 gange så pause osv, og holde det gående i 10-12 timer dagen til solen går ned før 18.00. Dette er målet men været kan jo selvfølgelig legge begrensninger på dette. Hvor lang distanse er innenfor rekkevidde per dag for en sprek person med topp humør :) og vilje på en dag med ok vær? vi skal gå uten etterforsyning og telte hele veien. lurer og litt på hvor mange kalorier per dag man bør regne på en slik tur? håper noen kan komme med noen lure innspill og tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en masse tråder om turen mellom Finse og Haukeliseter (og mellom Haukeliseter og Ådneram) på Fjellforum. Turen mellom Finse og Haukeliseter blir ofte nevnt som en 4 dagers tur.

Fra Haukeli til Ådenram går det også fort 3-4 dager.

Det raskeste jeg har hørt om er 28 timer.

Farten er svært avhengig av føre og vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går opp ca 1000-1500 kcal på harde vintertur (altså ca 3200-3500). Viktigst synes jeg det er å fylle på de 3-4 siste timene av dagsmasjen. Spiser da sjokolade, nøtter etc med jevne mellomrom.

Hvis dere er lite vant til å gå med pulk bør dere ikke legge opp til for harde tak (gå heller jevnt og lenge). Å dra pulk gir en ganske unormal belastning på kroppen og bør trenes opp. Fordel at pulken ikke er for tung på de første turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for innspill. har sett at det står en del, men det virker som folk tar det litt mer rolig enn det vi planlegger :wink: vi skal gå med sekk da vi ikke har tilgang på pulk, eller vil kjøpe selvom dette selvsagt er lettere. Trodde man måtte opp på nesten 5000 kalorier dagen for et slikt opplegg vi planlegger eller er det for mye? men har dere noen tips til energirik mat(utenom nøtter og sjokolade) så vi slipper å spise real turmat i over en uke? takk for innspill så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å gå hardt nok til at dere trenger 5000kcal. Sekk er tyngre enn pulk, men det er mulig å bevege seg raskere hvis en er sterk nok. På en såpass kort tur gjør det ingenting å gå ned litt (altså forbrenne litt fett på kroppen). Børge Osland brukte 6500kcal på turen til Nordpolen om vinteren, men jeg tipper nok han hadde større behov enn dere.

Jeg spiser mest Real. Topper Realposene med en blanding av ertestuing og ris, potetmos eller pasta (som jeg har forhåndsblandet). Noen biter pølse er også godt oppi. Er dere die-hard er soyaolje og smør gode energikilder som er meget energirike.

Et søk her på forumet så får dere masse tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

På vintertur er frokosten min en pose med:

Havregryn

Tørrmelk

Sukker

Kanel

Teskje smør

Litt Crusli frokostblanding for å pimpe den litt.

heller kokende vann i

Lar meg holde på endel timer på tur!

Måltidet er definitivt noe man må vende seg til. Smaker prima dag en og to. Når man nærmer seg dag 5 begynner det å bli kjipt, men nå som jeg har brukt det noen år kan jeg spise det tilnærmet evig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.