Gå til innhold
  • Bli medlem

Et halvt år på tur med barn - kanskje


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg dagdrømmer om å ta meg fri et halvår fra nyttår 2012, dvs om et drøyt år. Datteren min vil da være seks år og begynner på skolen høsten etter. Tanken er hovedsaklig å dra på turer - kortere og lengre. Vi trenger å treffe folk også, og jeg regner med at vi vil besøke venner både her og der og prøve å få med oss turfølge på noen turer/deler av turer.

Vi er godt turvante begge to, men det er klart at hennes alder setter en del begrensninger. Jeg tenker meg turer på ski, med kano, med sykkel og til fots, og bolig både i telt og hytter. Vi kan absolutt ligge i ro et sted for en stund, og vi kan gå lengre marsjer. Jeg tenker meg for eksempel at det kan være en ide å krysse Hardangervidda, men at vi da legger inn en del dager i ro på hytter underveis.

Har noen forslag til turer eller steder som ville egnet seg for oss?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Annonse

Det blir langtur på oss! Permisjonen er avklart med min arbeidsgiver, og jeg får 6 mnd fri fra slutten av februar. Vi gleder oss begge to.

Generelt sett blir opplegget at vi drar ut på tur for en periode (1-2-3-4 uker alt ettersom) og så kommer hjem, pakker ut og pakker om, hun får truffet venner osv og så drar vi på nye eventyr. Jeg har lyst til å holde det ganske åpent, slik at vi kan følge været og inspirasjonen. Har vi for eksempel lyst på en vårskitur etter påske eller har vi fått nok av snøen og vil lete etter våren? Jeg regner med at vi holder oss i Norge.

Vi har nettopp vært på en ukestur alene. Jeg ser at det å treffe andre barn er veldig viktig for henne, og det er noe jeg må ta med i betraktning for lengre turer.

Har noen innspill jeg kan ta med meg i den morsomme planleggingsfasen jeg er inne i nå? Jeg dagdrømmer støtt og stadig, men ser at tankene lett blir dominert av turer eller steder jeg allerede kjenner. Det hadde vært spennende med noen andre tanker.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først mår jeg si at dette høres ut som en kjempeplan :) Bare litt misunnelig kan man si :-P

Det er jo, som du er inne på, veldig viktig å ikke strekke strikken for langt når det gjelder barna. Det skal være gøy å være på tur. Så det er viktig å se på signalene og stoppe opp når det trengs eller snu og dra hjem om det trengs også. Dette tenker du sikkert på selv også men bare nevner det da jeg ser på dette som det viktigste aspektet når det kommer til barn på tur.

Selv har jeg en på 1,5år og ei på 4år. Målet mitt er at det er de som skal mase om å dra på tur og ikke motsatt.

Når det kommer til forslag så er det greit å vite ca hvor dere holder du til og hvor langt kan du tenke deg å reise?

Bil eller kollektivt?

Hvilke turer/områder har dere vært i før? (for å finne på noe annet)

Kan jo komme med noen forslag til noen annerledes aktiviteter.

Hundekjøring med slede og noen overnattinger vil jeg tro er skikkelig gøy både for far og barn.

Hva med ridetur på fjellet? Mulig hun er for liten men det bedømmer du best.

Ei uke eller to til seters med litt jobbing med dyrestell og mye turgåing. Regner med det finnes steder der man kan få til slikt. Prøv å finne ei seter med geiter er min anbefaling. Dette må jo isåfall bli i slutten av perioden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dnt har opplegg for barn på en del hytter med hytterverter innimellom.

Dette høres veldig gøy ut, ihvertfall for deg.

Men er du ikke litt "redd for" at hun kanskje blir litt lei av å dra så mye på tur? Det er ikke sikkert hun er like engasjert som deg, og kan bli litt lei hvis det blir for mye. Men det vet nok du selv best sikkert. Det er jo noen ganger sånn at hvis de får for mye av en ting, så blir de liksom lei og vil heller gjøre noe annet som de ikke gjør så ofte. Jeg ser for meg at det kan bli litt lite tid til å være sosial (som er viktig i den alderen), og litt lite tid til å leke sammen med andre barn. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

Vi bor i Oslo, og har veldig mye igjen å utforske langs kysten og i Nord-Norge. Jeg ser for meg at denne perioden blir en mulighet til å komme til områder vi enda ikke har utforsket. Jeg disponerer bil, men vil reiser veldig gjerne med tog. Buss og fly fungerer også.

Jeg ser for meg at vi skal ha en lengre skitur, gjerne sammen med en lånt trekkhund (krysse Hardangervidda?), en lengre sykkeltur (hvor?) og en del tid langs kysten. Og mye annet. :)

Jeg bør vel presisere at økonomien blir en begrensning. Det å ikke ha inntekt i et halvt år merkes jo ganske godt... Det innebærer at jeg satser på gratis overnatting i størst mulig grad (telt, låne hytter) evt ubetjente hytter. Ferdige opplegg med for eksempel riding vil fort vekk bli for dyrt for oss, i alle fall for lengre tid. En dag eller to kan vi sikkert få til. Jeg har sett en del på riding ift ferien i år, og har ikke funnet noe opplegg som egner seg for et såpass lite barn. De aller fleste krever vesentlig høyere alder. Seterliv høres veldig gøy ut. Jeg skal grave litt i det.

Når det gjelder hensynet til hennes behov, så tror jeg at de blir godt nok ivaretatt med det opplegget jeg ser for meg. Vi har vært mye på tur hittil også, og hun er veldig glad i det. Jeg vet en del om hennes kapasitet og behov, men noe av det morsomme med unger er jo at de utvikler seg så mye. Det som var umulig i fjor fungerer utmerket i år, og det som var gøy i fjor er kanskje kjedelig i år. Det er bare å henge med. :) Men jeg er bevisst på at det må være pauser og variasjon, og ikke minst at programmet må kunne endres når ting ikke fungerer som forventet. Ikke minst har jeg valgt modellen med flere kortere turer med fast base hjemme nettopp for å sikre at hun kan bevare relasjonene sine til venner og miljø her. Regner med at vi for eksempel tilbyr venner å være hos oss i stedet for å gå i barnehagen noen dager. Vi kommer også til å oppsøke steder der hun kan møte unger der det er mulig (hun er flink til å bli kjent med nye barn), vi kommer til å besøke venner rundt omkring og vi kommer nok til å få litt følge på noen av turene. Og så må jeg selvsagt være innstilt på å være med å leke jeg også. Det er klart at hun kommer til å få mindre tid med andre barn enn hun ville fått her hjemme, men hun får mange nye opplevelser, roligere dager og mye kvalitetstid med mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som en veldig fin ting det her,kunne godt tenker meg og gjøre det selv :)

Det er nok veldig lurt når ting nærmer seg eventuelt når du har ca plan hvor dere skal osv,så kan jo kanskje folk komme og besøke dere,er kanskje litt skummelt og ligge i samme camp med "ukjent" forum folk,jeg har ikke hatt noe negativ erfaring med det (snarer tvert i mot) men da er det kanskje folk med barn som kjennre omeråde og kan vise dere rundt litt og kanskje dattera din blir kjent med noen nye barn,og du får kanskje snakket med noen vokse :)

Videre er det nok lurt og legge backup plan ved dårlig vær osv,det koster jo lit og overnatte på DNT hytter og men kanskje ikke så mye :)

du får si i fra hvis du skal ut på en tur i oslo omeråde,har en sønn på 3 år som er med på sommer og vinter,har og en på 6 uker,han er ikke med på tur enda men hvis det ikke er så langt og gå kan han og fruen bli med og hilse på

Jeg var på tur med "thomas75" i vinter (finner rapport her på forumet en plass) han har barn som er i samme alder gruppe som deg (2 jenter) var veldig trivilige folk :) ,kanskje han er klar får flere turer,er jo alltid fint og finne noen på samme alder :)

god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.