Gå til innhold
  • Bli medlem

Vask av sovepose


Interbond

Anbefalte innlegg

Er det nokon som har erfaring med vask av soveposar som vil komme med sin framgangsmåte her? Tenkte både for syntet og dun posar.

Det ligg ein del framgangsmåtar på nettet,med ulike variasjonar. Korleis gjer du det? Hånd eller maskinvask? Vaskemiddel? Korleis tørke? Alle har for eksempel ikkje tørketrommel korleis tørker de då posen? Har de merka redusert varmeeffekt etter vask? Reduserer vask effekten meir på syntetposar enn dun forutsatt rett vaskemetode?

Etter det eg har lest så mister duna etter gjentatte vask sin vannavstøytande evne, altså feitt/oljelaget i duna blir borte .(Skjer dette også ved rens?) Går det an å gjennopprette dette ved bruk av for eksempel dette produktet http://www.lilleborg.no/eway/default.aspx?pid=232&trg=MainPage_6464&MainPage_6464=7479:27945::1:7643:3:::0:0 Milo tøymjukner? Samtidig har eg lest at ein IKKJE skal bruke tøymjuknar ved vask av sovepose. Milo tøymjuknar innheld lanolin som jo finns naturlig i ull og gjer ulla vassavstøytande. Kan dette gi duna tilbake sin vassavstøytande effekt? Eller er lanolin så forskjellige får dun/fjær sitt oljeinnhold at det ikkje går? Ein anna ting er vel at lanolinen på denne måte også kjem til over alt på soveposen og at dette igjen kanskje har negativ effekt på yttertrekk og inntrekk.

Bruk av Milo tøymjuknar kunne kanskje vore eit eksperiment verdt for dei som har ein gammal dunposen som har sett sine beste dagar?

PS;Då eg sjekka Nikwax si heimeside om dei hadde dunvaskemiddel for soveposar så anbefaler dei kun dette til 1-2 seongers dunposer. For resten seier dei:**3-4 season down sleeping bags should be professionally cleaned and waterproofed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vasket både kunst- og dunposer. Har også sendt dunposer til rens. Først: forsøk å minimalisere behovet for vask/rens. Lufting av posen om morgenen, skikkelig tørk når en kommer hjem og bruk av lakenpose er de viktigste tiltakene. Det er bedre å svette i klær/lakenposen enn å la en 1/2l svette gå rett i posen. Er det veldig varmt i posen ligger jeg likevel naken.

Jeg har vasket dunposer (m/hhv 0 og -10 som konforttemperatur), i en industrimaskin og i maskinen hjemme (7kg kapasitet). Brukt tennisballer og spesialvaskemidler. Tørket posene i tørketrommel. For -10 graders posen var jeg ikke fornøyd med resultatet. Kapasiteten på tørketrommelen var ikke god nok (8kg). Jeg er altså enig i at man skal være forsiktig i vask av 3-5 sesongsposer. Har derimot god erfaring med å legge de samme fuktige dunposene i tørketrommelen etter at de har blitt våte på tur. Jeg vil heller ikke anbefale å vaske dunposer uten at man har en meget god vaskemaskin og tørketrommel.

Ikke bruk tøymykner!

Jeg har vasket flere kunstposer (-10, 0, +5). -10 posen (en Iglo) var for stor og maskinen fikk problemer (var vel en 5kg maskin). Jeg har flere ganger vasket kunstposene i industrimaskiner. Det fungerer veldig godt. Jeg har også drypptørket kunstoposer. Det har gått greit.

Rensing av dunposer er dyrt, men har fungert fint for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er det sikkert mange ulike vaskemiddel som er brukande,men her er eit alternativ eg fann http://www.mieleshop.no/shop.cfm?path=142,186 Dun varianten utfører jo det eg etterspør angåande Milo tøymjuknar, altså tilfører feitt til duna. Sport burde kunne vera passande til kunstfibersoveposer. Ellers var det jo en del interessante Miele vaske og impregneringsmiddel for friluftsentusiasten. Kor bra og kor rimeleg det er i bruk samanlikna med for eksempel Milo eller Nikwax kunne vore interessant å visst. Kanskje nokon har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg hiver meg på denne tråden med et spørsmål om vask av egen sovepose.

Posen er en gammel syntetpose — Kompakt fra Ajungilak, kjøpt omkring 1996. Vekten er 1,5 kilo inkl. trekk.

Hvor stor kapasitet må vaskemaskinen ha for å vaske denne posen? Jeg har en toppmatet, 45 cm bred maskin med kapasitet inntil 6 kilo.

Noen formeninger om hvorvidt vask av denne posen vil fungere smertefritt i denne maskinen?

Leser også forskjellige råd om vaskemiddel. Noen anbefaler Milo, andre sier vaskemiddelet er uten betydning, noen sier at skyllemiddel bør droppes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det eg har minnes så anbefales det at vaskemaskina har ein kapasitet på minimum 7kg. Og det anbefales ikkje å bruke toppmata maskin.

Eg vaska posen min som eg spurte om i første innlegget etter den metoden eg skisserte. Eg vaska den på vanlig syntetprogram på 40gradermed Milo og ein omgang på ullprogram uten vaskemiddel for å få skyllt ut vaskemiddelet grundig. Dette vart poengert av mange produsentar å vere viktig. Det einaste negative var at eg fekk ei 7cm lang rift oppe på innsida av innetrekket. Det kan eg sy igjen eller dekke med for eksempel gorilla tape. Kanskje eg skulle ha køyrt den på eit kortare program først?

Hang og la den opp på toppen av dusjkabinettet og badekaret til drypptørking,men det tok faktisk mange dagar før den var tørr sjølv om eg etter vask rulla den sammen mens eg skvisa mest mogeleg vatn før eg hang den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hvordan er det med vaske syntetisk sovepose flere ganger?

jeg var innom en sportsbutikk og der fik jeg beskjed om hvis jeg skulle vaske den flere ganger ville kvaliteten synke rimlig mye uten att han kunne si hvor mye.

Grunnen til jeg spør er hvis jeg skal kjøpe en bra syntetisk 3 season soveposen til junior som driver og slutter med bleier vil jeg gjerne att jeg kan vaske den 5 ganger uten att kvaliteten blir dårlig, (har har liggi i en dusesovepose før men det er uaktuelt nå med så mange uhel) hvis den blir dårlig fort kan jeg like greit kjøpe en billlig en til 300 kr og legge den inn i en anne sovepose hvis det er kaldt (men vil helst slippe og dra med mere enn nødvendig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

ja da har jeg forsøkt og vaske min første sovepose (http://www.xxl.no/vi...eli-dun-1043262) vaske den først i en vaskemaskin med 8kg kapasitet,5 skyllinger osv.

Videre gikk jeg ned til vaske kjelleren som har 6.5liter kapasitet tørke trommel,kjørte den på 40 grader.

Etter 1 time så var den ferdig men fremdeles rimlig våt og dun var bare i store "klumper" tenkte da egetlig og kjøre den en gang til men viste seg att jeg ikke hadde mere penger på det dumme vaske korte (koster 10 kr per gang og jeg hadde så klart 5 kr igjen) prøvde og få tak i nytt kort men var jo ingen som hadde vaske kort (er vel ikke mange som vasker i vaske kjeller lengre) så da starta jobben og få duna fra hverandre og fordele det utover,har aldri skjønt helt kvifor under tester blir sakt hvor store per "kammer" eller hva man skal kalle det er,dvs hvor mye dun som kan "kolapse" sammen,på den nye dunjakka mi er det veldig små " dun lommer" fant ut att helsport har tenkt att det er jo ikke nødvendig så det ble en helt sinsykt jobb og fordele dun utover,jeg vil tro det ikke hjelper att dunspensen er på 500 så holdt på med det i sikkert 1 time,la den til tørk i natt og gikk opp igjen på loftet og sjekke i dag tidlig,da var det fremdeles ikke opptimalt og dun var rimlig våte enda.

jeg lurer på hvordan det er og prøve og kjøre den i tørkel trommen på mandag (får da tak i vaske kort) og få opp igjen dun spensen og fortdelt dunen opptimalt,eller om den er "ødlagt" jeg vil tro att det ikke er uvanlig att dun blir våt og blir vel ikke ødlagt av den grunn?,skal kjøpe sovepose til junior nå og lurer nå på om det er bedre og kjøpe syntetisk med tanke på vask?

Hører og med til historien att jeg prøvde og levere den til vask på en vaskeri på helsfyr (oslo) og spurte om jeg skulle ta den ut av komprimsjons bag`en når jeg leverte den,fikk beskjed om nei den kom til og ligge slik frem til tirsdag (det her var torsdag) sa da att det er ikke noe bra får dun pose og ligge komprimert så lenge,hun svarte da det hadde hun ikke hørt om og det var slik det ble gjort her så kunne jeg velge om jeg ville levere den inn eller ikke,men den kom til og ligge i komprisjon bag frem til tirsdag da ble den sendt videre,var ikke særlig imponert så da hadde jeg ikke lyst til og betale 350 kr får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.