Gå til innhold
  • Bli medlem

Theta AR eller Falketind


Erlekall

Anbefalte innlegg

Jeg har sett en del på forskjellige skalljakker, og kommet fram til at jeg står mellom tre jakker:

- Arcteryx Theta AR jakke

- Norrøna Falketind GTX Pro Shell jakke

- Hagöfs Spitz jakke

Alle er nå på tilbud, men Haglöfs blir bare levert i svart og dermed mindre "fjellsikker". Derfor ryker den. Dermed står jeg igjen med de to andre. Noen som har erfaringer eller meninger om hvilken som er best? Jeg så at begge var testvinnere hos Klikk.no Jakken kommer hovedsaklig til å bli brukt til turgåring både vinter og sommer, i tillegg til skikjøring.

PS: Står GTX for gore tex?

PPS: Trenger også en helårsbukse som kan brukes til sommer og vinter til turgåring og skikjøring. Buksebena må gå over telemarkskoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Først, ja, GTX er en vanlig forkortelse for Gore-Tex

Jeg har erfaringer med begge jakkene. Har både Falketind og Theta AR samt at samboer også har Falketind.

Har hatt Arc'teryx Theta i over 4 år nå og Falketind i snart to år. Er godt fornøyd med det aller meste ved Thetajakken, både snitt, utførelse og størrelse/lengde.

Den eneste innvendingen min er designet på hetten, den har nok av innstramminger o.s.v. men jeg liker bedre designet på hetta på Norrøna Falketind.

Her tenker jeg på muligheten for å snurpe sammen åpning foran slik at vind/regn ikke treffer direkte på kinn/eksponerte deler av ansiktet.

Løsningen på dette er å bruke ansiktsmaske på de mest ufyselige dagene.

Jeg er ikke enig i det som står i testen fra klikk.no om at hetten dekker godt på sidene. Dette stemmer rett og slett ikke, og i alle ikke i forhold til jakker med tut-front på hetta, samt alu-bøyle i bremmen .

Det jeg derimot liker meget godt er at Thetajakken har egen krave (hvilket gjør at nakkepartiet ikke blir like eksponert for smuss og svette innenfra, hvilket i sin tur påvirker levetid på plagget).

Bortsett fra aspektet med hetten er jeg altså godt fornøyd med Theta.

Ingen raknede sømmer, løsnede teipinger eller uventede slitasjer, samt gode og lange nok luftemuligheter under armene (på Falketind synes jeg luftingen under armene er for kort + at slitasje har oppstått fortere enkelte steder enn på Theta AR). Glidelåser har ingen tegn til å svikte selv etter fire års aktiv bruk på Theta.

Vektmessig skiller disse jakkene seg lite, ca. 60 gr. (Theta 520 gr mot Falketind 460 gr.)

Theta AR har en lomme mer på utsiden (en på v. arm) enn Falketind, mens Falketind har en innerlomme med glidelås mens Theta ikke har innerlomme i det hele tatt.

Så bortsett fra hetteløsning og lufteglidelåslengden under armene blir det her heller snakk om personlig passform på plaggene og hva som tiltaler en mest ved designet av jakkene.

Uansett hvilken du velger vil du få en jakke du vil bli fornøyd med vil jeg nå tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat bestilt jakka fra arcteryx, og gleder meg nå til å få den. Det du skriver angående hetta... Er det et stort problem og/eller er det bare på de mest ufyselige dagene? Vet du om den går over en hjelm? Ikke at det har så mye å si ettersom den allerede er bestilt. Og jeg tenker kvaliteten er viktigere uansett :lol: Gleder meg allerede

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at på de mest ufyselige dagene man virkelig har behov for beskyttelsen... men jeg tar stort sett alltid med meg Theta'n likevel. Maske har jeg alltid med uansett i de kaldere tidene.

Hjelm er ikke'no problem i hetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blir godt fornøyd med Theta, det er jeg med min. Kraftig skall som tåler en trøkk. Theta SV har vel en hette som dekker bedre?

Jeg har forresten innerlomme med glidelås på min jakke. Ikke så stor, men nok plass til bilnøkler, kort og penger. Fargen Oregano er dessuten ypperlig i høyfjellet på jakt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Er disse jakkene sammenliknbare? Tetha SV er vel mer sammenliknbar med Trollveggen GTX. Evt. Falketind GTX mer sammenliknbar med Alpha LT eller SL.

Jeg har erfaring med Arc'teryx Alpha SL og Norrøna Falketind GTX Proshell. Arc'teryx-jakken revnet i limingen ved glidelåsen under armen etter omlag to års bruk. Dette var en reklamasjonssak, så jeg kjøpte meg opp til Falketind. Har kun hatt den over sommeren, så det er litt tidlig å si, men passform og funksjon er perfekt for mine lange 193 centimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med Martin Bekkelund, etter min mening er både Theta SV/Alpha SV modellene er mer lik Falketind. Dog har vel svaret mitt gjenspeilet forskjellene på AR og Falketind.

Jeg bør også nevne at min Theta AR er med GTX xcr og ikke proshell, dermed er den noe mer stivere og litt tykkere enn Falketind som er i proshell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.