Gå til innhold
  • Bli medlem

Nymålte fjellhøyder i Jotunheimen, utført av Kartverket


TrondE

Anbefalte innlegg

Fredag 4. februar ble røft regnet 7 mil med fjellegger nøye saumfart på leting etter de minste topper og nåler :!: Så godt som alt terreng over 1990 meter på hele kartblad 1618 III Glittertinden er nyregistrert, og i tillegg sørøstre deler av nabobladet i vest, 1518 II Galdhøpiggen. Det er snakk om høydemålinger i DFA (digital fotogrammetrisk arbeidsstasjon) på fotogrammer opptatt 10. august i fjor, forøvrig det samme materiale som ligger til grunn for ortofotoene jeg har nevnt tidligere og som kan beskues på

http://www.norgeibilder.no

I alt ble det registrert 589 målepunkter, hvorav ca. halvparten er sadelpunkter for bestemmelse av den så etterhvert sentrale primærfaktoren . Observasjonene er ennå ikke ferdig bearbeidet, er faktisk litt usikker på hvordan dette best bør gjøres og ikke minst hvordan det bør presenteres :!:

:) og tips mottas med takk :!:

Et lite utvalg av resultatene så langt:

Glittertinden (breen) minker stadig, ny høyde er 2462,5 m

10-m kandidaten(e) på vestryggen av Besshø, største som ble funnet har pf 8,6 m

Store Memurutinden har 3 toppunkt, Vesttoppen 2365,8 m (mulig topp varde-pf 22,7), Midttoppen 2364,4 m (pf 19,9) og Austtoppen 2367,3 m

De fleste som vil ha komplett 2000 m liste med pf 10 m, må nok regne med endel "suppleringsturer" etterhvert for å få med seg alle "småknattene". GOD TUR DA, TOPPSAMLERE :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempeinteressante greier. Voldsomt nøyaktige høyder det her, til og med komma er med i høydene. Kunne du ikke fortsette å presentere utvalg over sadelhøyder og nye høyder på 2k toppene etter hvert som du finner ut noe (eventuelt med primærfaktorer) ? Da kunne alle regnet seg fram til primærfaktorene de har som minste kriterie for hva som er en topp. Det er helt sikkert også topper i primærfaktor 20, 30 og 50 kategorien som ikke skulle vært der, eller vært med.

Et spørsmål, du skriver om Memurutind Vesttoppen 2365,8 m (mulig topp varde-pf 22,7), mener du at primærfaktoren gjelder fra toppen av varden eller toppen av fjellet der varden står? Jeg regner ikke toppvardene for å være fjellenes høyeste punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål, du skriver om Memurutind Vesttoppen 2365,8 m (mulig topp varde-pf 22,7), mener du at primærfaktoren gjelder fra toppen av varden eller toppen av fjellet der varden står? Jeg regner ikke toppvardene for å være fjellenes høyeste punkt.

Det gjør heller ikke jeg, men hvis det ligger en steinrøys (les utrast varde) nærmest som en forlengelse av selve toppen i oppadstigende retning, er det ikke så enkelt å se det i bildene. Regelmessige varder derimot, er lett identifiserbare og der måles fjellhøyden ved foten av denne. Vesttoppen på Memurutinden er forsynt med en varde som også er et trigonometrisk punkt. Høyden til foten av varden er beregnet til 2364,21 m fra senitdistansemålinger under siste triangulering. Vardehøyden er oppgitt til 1,45 m. Ved å legge sammen disse får man en høyde i nærheten av den nymålte.

Siden jeg ikke har vært på denne toppen selv, vet jeg ikke om varden står på det absolutte toppunkt eller ikke. En siste mulighet for avklaring er å sammenligne posisjonen for avlest høyde med vardens posisjon. Har ikke foretatt denne kontrollen enda, da jeg bare såvidt har begynt å analysere målingene. Grunnen til min formulering er altså at målingen kan være foretatt til toppen av varden. :roll:

Når det gjelder nøyaktigheten, er desimeteren selvfølgelig usikker. Men målingene synes å være bedre enn 1 m, og det kan derfor være relevant å oppgi desimeter også. For de som er ute etter de skarpe skillene rundt pf 10, 20, 50, 100 m eller hva det måtte være, må nøyaktigere metoder anvendes. Men da er jeg redd man må måle direkte i terrenget. Fotogrammetriske metoder er ihvertfall gode nok til å få en oversikt over de toppene det må foretas kontrollmålinger på, og da er man iallefall kommet et godt stykke på vei mot endelige topplister. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei Alek!

Snart kommer en ny utgave av Galdhøpiggen-kartet. Der er det med endel utvalgte nye topphøyder som mangler fra før, og flere nye sadelhøyder. :)

Resten av de utførte målingene er dessverre ennå ikke ferdig gjennomgått og systematisert! :lol:

Sålenge det er lange lyse sommernetter, blir det ikke så mye tid til arbeid foran dataskjermen. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se den nye utgaven av kartblad 1518 II TrondE, og hvilke endringer/tillegg det har! :) Sørg uansett for at høyden på store Heillstugutind (2345 moh) blir med denne gang. B) Den mangler på utgaven jeg har (tror det er fra 80-tallet??). Mulig det er rettet nå i ettertid?

Får satse på mye regnvær i sommer slik at arbeidslysten øker... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.