Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen sære spm om traversen Eggen (2041m) og Høgdebrotet


Anbefalte innlegg

Etter å ha studert Helgesens "bibel" og støvsugd forumet her, er jeg fortsatt ikke helt sikker på travers av denne eggen. (Å søke på "eggen" på forumet innebærer dessuten vanvittig mange treff...)

Jeg har skjønt at vanskelighetene kan komme opp mot 3, men på hvilken måte?

Hvis man går fra Høgdebrotet, kan man da omgå det vanskeligste punktet med en liten rapell? I så fall er planen å la tauet henge, mens jeg besøker Eggen 2041, og deretter benytte det hengende tauet som "sikring" på vei tilbake og opp til Høgdebrotet.

Detaljert informasjon ønskes altså.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I form av 3-5 meter med klatring rundt grad over noen opptak grad 2. Hvis du når du kommer ovenfra ut mot den bratte biten klyver deg litt ned på høyre side, litt grovblokket mosegrodd fjellside, ofte fuktig, kan du klyvde deg bort igjen til solsida og eggen. Herfra kun en kort rappell. Da vi var der så det ut som man kunne komme enda lenger ned i skyggesiden ut mot breen på hyller, men vi utforsket dette ikke noe nærmere. Selv om det muligens er enklere, er det nok både sleipt og utsatt.

Videre opp til Eggen er det også bratt og luftig noen steder, men ikke særlig over 2 her tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.