Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforholdene i Hunnedalsheia - Rogaland


REJOHN

Anbefalte innlegg

Forrige uke var været strålend, og akkurat riktig for den årlige første turen opp Fidjadalen, men forpliktelser i heimen....

Denne uka hadde jeg bestemt meg for å prøve inn til Blåfjelenden fra Hunnedalen. På lørdagen var det bare litt regn og helst lite vind. Selv om det ikke var mange gradene, så ble det en fin tur innover heia i medvind.

Det ligger fortsatt en god del snøfenner, men ikke mer enn det pleier på den første turen. Jeg har opplevd med snø i juni noen år.
Snøen ligger selvsagt forskjellig fra år til år. I år er det lite snø i høyden, men fortsatt en del nedover liene.

Det hadde gått folk innover, men de hadde snudd ved første bekk. (Som ikke var større enn vanlig, når det regner.)
Det var også spor av folk fra uka før.

Mens vi snakker om spor, så var det også spor av elg nesten øverst (og de var rimelig ferske) og spor av et mindre dyr. Jeg mener det liknet på rein, men kan langtfra være sikker. Sporene var gamle og hadde litt nysnø over seg.

Det blir fra andre kanter av landet rapportert om mengder av lemen. Så ikke snurten av lemen, hverken død eller levende. Spor av rev derimot....

Det jeg fik se var greplyng med blomst. Jeg kan ikke huske å ha sett det så tidlig noen gang.

Det var, som nevnt, regn innover. Utover dagen og kvelden gikk det mer og mer over til sludd. Temperaturen kom aldri under null, men det ble hvitt nedover fjellsiden.

Om morgenen på søndag ventet jeg en stund med å ta ut. Selv midt på dagen var det ikke mye av nysnøen smeltet over 800moh.
Det var litt surt en stund, men det er uansett fint å få startet sesongen.

(Det merkelige er at jeg ikke syntes at været spilte noen rolle for om jeg skulle ta ut. Skulle turen gått på ski, hadde jeg syntes det var ille.)

post-1094-133474749096_thumb.jpg

post-1094-133474749105_thumb.jpg

post-1094-133474749113_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.