Gå til innhold
  • Bli medlem

Brennevin i kulda


Vargtaz

Anbefalte innlegg

Annonse

At brennevin blir "blakt" påvirker så vidt jeg vet ikke kvaliteten på noen som helst måte - varm opp brennevinet så er alt normalt.

For whisky er det tvert i mot et kvalitetstegn hvis den blir "blakk" i kulda - da har man ikke filtrerer bort de elementene som blir "blakke". Dette kaldes "kaldfiltrering" etter en uheldig episode med en ladning whisky på et veldig kaldt sted, de lokale ville vistnok ikke røre "blakke" spritflasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennevin i kulda er farlig! kjenner en som som drakk noe sprit av noe slag som hadde hvert i 20 minusgrader et par uker, og som kjent er frysepunktet til sprit endel lavere en vann, enden av historien er at han fikk indre forfrysninger :)

pass på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at maltwiskey bør gå bra, den er forholdsvis lys.

Det kommer helt an på hvilken maltwhisky du velger.

Hvis jeg ikke husker feil er det ca. 130 forskjellige whiskybrennerier i Scotland og disse kan grovt deles inn i følgende områder:

The Lowlands, The Highlands, The Western Highlands, Spyside, Islay, Campbeltown og The Islands.

Gode eksempler på klassikere fra disse områdene kan være:

Glenkinchie, Cragganmore, Dalwhinnie, Oban, Talisker og Lagavulin.

Hig- og Lowland kan være lyse og milde i smak (The Balvenie), mens sorter fra øyene kan være mørke med kraftig røyksmak som røkt makrell eller turklær etter en tur med mye bål og fuktig ved (Lagavulin).

Hvordan whisky oppfører seg i sterk kulde vet jeg ikke, men det er jo et kjent fenomen at mye av smaken forsvinner ved nedkjøling. Dette er jo en av de tingene som skiller Norsk og Dansk akevitt. Danskene drikker sin kald eller frosset og dette kan ikke ha noen annen årsak enn at de vil fjerne mye av smaken. Norsk akevitt skal drikkes "lommevarm". Dette fremhever og forsterker mange av de gode smakene.

Cognac er ofte tilsatt fargestoff som sukkerkolør eller lignende for å gi den en fin farge og det kan jo godt tenkes at den forandrer seg ved sterk nedkjøling, jeg vet ikke. (Min cognac står i et utskåret barskap av kamfertre og er alltid perfekt temperert.)

Jeg har ofte litt cocnac med på tur, men har aldri merket at den har forandret seg på grunn av kulde.

Skal du løse opp et eller annet i sprit så vet vi jo at opptaket i spriten blir større hvis den er varm enn hvis den er kald. Gammel Dansk er vel så full av sukker og diverse urteuttrekk at frost fører til at noen av stoffene faller ut (havner på bunnen) og drikken forandrer kanskje karakter på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.