Lykkeliten Skrevet 27. februar 2011 Skrevet 27. februar 2011 Har en Primus Ominfuel som ikke er helt velvillig. Har tidligere brukt den til gass og bensin, og i dag ville jeg teste den med tennvæske slik mange her sverger til. Byttet dyse til parafindysa, og denne har som sagt aldri vært i bruk før. Forvarmet med rødsprit, helte i til det nesten gikk over kanten av skåla i bunnen, lot det brenne nesten helt ut, og åpnet ventilen. Har ei 0.6 liters brennselsflaske som var nesten opp til påfyllingsmerket, og hadde gitt en 25-30 pump før jeg åpnet. Tennvæska kommer ut i gassform, men primusen vil ikke brenne annet enn på absolutt minste åpning av krana. Da brenner en liten flamme rundt midtdeleren i brenneren, men dersom jeg åpner for mer trykk slukker flammen. Virker som om mer trykk rett og slett blåser ut flammen. Noen som har et godt tips her? Siter
andersm Skrevet 27. februar 2011 Skrevet 27. februar 2011 Vært borti det samme på min omnifuel med bensin, da var flammesprederen (midtdeleren) ikke helt trykt ned. Siter
Lykkeliten Skrevet 27. februar 2011 Forfatter Skrevet 27. februar 2011 Ser ut som flammedeleren sitter som den skal. Har testet den nå etterpå både med gass og bensin, og med begge disse funker den som ei kule. Forstår ikke hva som kan være problemet med tennvæske.... Siter
andersm Skrevet 27. februar 2011 Skrevet 27. februar 2011 og du er sikker på at du har satt i den _minste_ dysa (0.28) når du har tennveske i? Siter
gremlin Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Tennvæske er noe dritt!! Har aldri skjønt og forstått alle dere som "lovpriser" den som drivstoff. Det har aldri fungert noe særlig for meg. Vær klar over att det er veldig stor forskjell på tennvæske, dvs fra en produsent til en annen. Noe av det som selges brenner nesten ikke i det hele tatt. Siter
M-Nilsen Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Beklager hvis jeg virker uvitende her, men snakker vi om den tennveska som brukes til å fyre grillen om sommeren ala blåtind eller snakker vi om den svindyre veska fra coleman som selges på bla. xxl? Siter
borgern Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Kan være en feil på den dysa. Opplevd dyser som er feil borret tidligere. Har du rep sett med dyser eller kjenner noen du kan låne tilsvarende dyse for å se om det hjelper. Blir litt å eleimnere feilkilder en for en. Siter
Phaser Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Spør forøvrig i store primus hjelpe tråden. Guruene våre har sagt de kun besvarer spørsmål der Om du ikke har ei dyse til kan du jo alltids prøve større dyse. Burde fungere like greit det men kan få problemer når du skrur opp på fult. Siter
gremlin Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 M-Nilsen; Jo det snakkes om tennvæska du bruker for grilling - mange bruker den i "parafinprimuser",parafinlamper etc., Coleman fuel du kjøper på sporten er bensin. Siter
M-Nilsen Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 M-Nilsen; Jo det snakkes om tennvæska du bruker for grilling - mange bruker den i "parafinprimuser",parafinlamper etc., Coleman fuel du kjøper på sporten er bensin. Takk for oppklaringa! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.