Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei! Planlegger å gå til anskaffelse av kokeutstyr som kan brukes på 3-5 dagers turer om vinteren i mange minus. Har en vanlig primusbrenner som jeg bruker om sommer/høsten.

Hva funker best om vinteren? Noen tips eller erfaringer?

Spesifikt til forslag:

- Kan den brukes i kaldt nord-norsk vintervær uten å streike?

- Drivstoff?

- Effekt?

- Pris?

- Vekt?

- Pålitelig?

- Koketid?

Håper på erfaringer ;-)

Annonse
Posted

Alt som ikke går på gass kan brukes når det er kaldt. Noen gassbrennere kan brukes selv om det er litt kaldt.

Det er mengder av tråder om dette så anbefaler å lese litt. Kan jo begynne her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9619&highlight=

I utgangspunktet er det bare å velge å vrake blandt bensinbrennere/parafinbrennere. Har omnifuel selv og den er god, men liker en gammel primus jeg har mye bedre da den er mye enklere i bruk. Fyll tanken og tenn på. Det er en som er tilsvarende svea123 som man får kjøpt ny i dag. Enklere enn det blir det ikke og ergo veldig driftsikker, den brenner bensin. Ellers har jeg ikke noe vondt å si om forsvarets bråkebrenner, bortsett fra at den er litt tung og ,,bråker,,. Men aldri vært tull med min. Den brenner parafin. Men les litt på forskjellige primustråder her så får du ett inntrykk av fordeler og ulemper og mange tips til forskjellige merker.

http://www.google.com/search?hl=no&q=+site:fjellforum.net+fjellforum+primus&sa=X&ei=XLReTdfDG4KDOseB0fMN&ved=0CBsQrQIwAA

Posted

Tror ikke du kan gå feil hvis du går for en moderne multifuelbrenner fra en av de store produsentene som Primus, MSR, Kovea, Optimus osv.. Kjører selv den som sannsynligvis er folkebrenneren over noen nå om dagen, Primus Omnifuel hvor jeg primært brenner renset miljøbensin. Absolutt knallfornøyd med denne. Brukt i -25 uten problemer.

Posted

Som det er sagt her tidligere så er valget av type brenner egentlig ganske lett når du skal ha det til vinterbruk.

Tungt drivstoff som parafin, bensin, diesel er best.

Gass og rødsprit er mindre egnet når det blir kalt, men det kan funke med forvarming/ekstravarming.

Som andre skriver, det får ikke blitt feil å velge en av disse nymotens multifuelbrennerne.

Det blir en del smak og behag hva du velger, og det er en del ulikheter på både funksjon og kvalitet.

Les tester og omtaler før du bestemmer deg, og husk at det heller ikke med disse er bare "fryd og gammen".

Og husk at dette ikke er ufarlige saker, spesielt hvis du bruker de i telt e.l.

Selv er jeg gammel og fyrer med parafin under trykk på vinteren, forsvarets 111, den bråker fælt og krever mye omtanke og vedlikehold men jeg har liksom alltid likt denne typen.

Hadde jeg valgt i dag hadde det nok blitt moderne multifuel selv om det er en viss eksplosjonsfare med de.

Posted

Hvis primusen er endel av sikringsutstyret, så velg nøye.

Mindre leamikk= mindre som kan svikte.

Parafin eller bensin er bra fuel, mens Diesel ikke har noe på en primus å gjøre.

Disse er dødssafe for parafin:

Optimus,Primus,Radius,Svea,Høvik,Monitor med bråkebrennere, alle utgaver. Fungerer.

Finnes nesten kun brukt.

Stillebrennere:

Det finnes flere, men Coleman bensinprimuser er det eneste av dette som er noenlunde vindstabilt.

Skal du ha primusen inni telt kan stillebrenner være et alternativ.

Endel stillebrennere, bla 111T og C brenner ikke reint nok, så du puster endel parafin.

På bensin brenner disse reint.

Slangeprimuser:

Jeg er sjepisk i utgangspunktet.

MSR har hatt noen dårlige pumper.

Plastpumper er generelt utsatt i kulde.

Nova og Omni, er av det mindre ille.

Som sommerprimuser har disse en klar vektfordel.

Stort pluss for at de kan monteres i Trangia.

Posted

MSR XGK er jo en skikkelig ekspedisjonsprimus som har vært i alle kalde verdenshjørner.

Optimus 111 er jo en gammel slager.

Coleman`s bensintyper er veldig lette å bruke.

Posted

er veldig godt fornøyd med min coleman 533 kjøpt av runegutt123 her på forumet. brukt på flere turer vinterstid i 3 år nå, og aldri sviktet. fyrer med 4-takts miljøbensin fra statoil.

Posted

Hvor finner jeg Coleman bensinprimus til salg da? Jeg har en gammel Optimus som jeg har brukt til parafin, men den stoler jeg ikke på lenger og ønsker en ren bensinbrenner.

Posted
Hvor finner jeg Coleman bensinprimus til salg da? Jeg har en gammel Optimus som jeg har brukt til parafin, men den stoler jeg ikke på lenger og ønsker en ren bensinbrenner.

Uniflame Supply: www.uniflamesupply.no

Posted
er veldig godt fornøyd med min coleman 533 kjøpt av runegutt123 her på forumet. brukt på flere turer vinterstid i 3 år nå, og aldri sviktet. fyrer med 4-takts miljøbensin fra statoil.

Bra du er fornøyd :?:

Posted

Takker for mange gode svar.

Har sett meg ut Primus OmniFuel som et bra alternativ. Har tidligere bare brukt en enkel gassbrenner på tur og er ukjent med multifuelsystemet. Kan noen forklare meg framgangsmåten på forvarming? Hva og hvorfor gjør man dette? Erfaringer med Primus OmniFuel i kulde?

På forhånd takk.

Daniel.

Posted

Gass brenner. Ting som er flytende brenner ikke. Så enkelt - og vanskelig - er det. Rødsprit, bensin og parafin er flytende, men det er ikke den flytende bensinen som brenner, det er det lille som fordamper som brenner.

I kokeapparater som bruker bensin eller parafin skjer det to ting for å gjøre parafinen brennbar:

1 - Varme. Forvarming av primusen gjør at drivstoffet blir varmt før det kommer til dysen, slik at det fordamper lettere. Kokepunktet til parafin er en plass mellom 150 og 300 grader, bensin kan ha noe lavere kokepunkt. Det må være varmt for å få en fin blå flamme og god forbrenning. Er det for kaldt, altså for dårlig forvarming, blir det høye, gule flammer. Dette kalles HV-bål om du fyrer på en Optimus 111.

Mange bensinbrennere kan forvarmes med bensinen, bare ved å slippe gjennom noen dråper bensin og tenne på, fordi bensinen fordamper lett nok ved romtemperatur. Bruker du parafinbrenner må du forvarme med rødsprit, tennpasta, sterk hjemmebrent eller noe annet som er lett å tenne ved lav temperatur. Hvis det er veldig mange minusgrader kan det være nødvendig å fylle på med sprit til forvarming to ganger.

2 - Forstøving. De aller fleste kokeapparater selges med pumpe for å få trykk på tanken. Dette trykket presser drivstoffet gjennom en dyse (trang åpning) ut til brenneren. Når drivstoffet presses gjennom dysen blir det små dråper av drivstoffet. Dette kalles forstøving. Disse små dråpene fordamer raskt på grunn av varmen. Åpningnen i dysen varierer, og på mange brennere må du bytte dyse for å kunne brenne andre drivstoff.

Posted

Har ikke vært noe problem å forvarme Omnifuelen med parafin for så å fyre den på parafin. Tar litt lengre tid enn med bensin og soter litt mer men jeg opplevde det ikke som problematisk. Bør dog unngås inne i telt pga sotingen

Posted

Jeg fyrte med gass i nærmere 20 speik på lørdag. Det gikk, men ikke særlig effektivt. Fikk litt mer effekt om jeg rista på gassboksen..

Det var forøvrig en stk trønder som lå i Altaposen sin i Skrimfjella å ønska seg en multifuelbrenner :D

Posted

Min Nova skal nå tas fra hverandre og rengjøres grundig. Har bestillt nytt pakningssett til den også. Den har stått nesten ubrukt i 5 år, og det var litt lekkasjer fra den når jeg prøvde den sist. Hadde nok problemer med noe soting også. Jeg skal prøve å fyre den med bensin fra nå av da jeg synes det blir mye søl med parafin.

Jeg monterte Nova'n i stormkjøkkenet, men jeg synes dette blir mye drass, så jeg satt den i føttene sine igjen. Noen som har smarte løsninger på frakt av Nova? Den går akkurat ikke oppi min 1L kaffekjele.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy