Gå til innhold
  • Bli medlem

fant brukt langrennsutstyr men usikker på vekt


nilshermann

Anbefalte innlegg

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26570208

Jeg er rundt 75 kg og 176cm. blir det for mye..?

Ser på tabellen til oslo sportslager at jeg ligger i grenseland, men der er det kun lengde det går på. Skjønner ikke helt hva lengen har å si. Det er jo vekta som presser ned skia, ikke centimeterne..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fischer sine ski kommer jo i lengdene 207, 202,197 og 192cm osv. Det riktige for deg dersom det er klassiske ski er vel 197cm. Sannsynligheten for at skiene på 192cm er litt myke til deg er stor...kommer litt an på "frasparket" ditt og hvilket nivå du er på. Jo kortere ski...desto mykere er de gjerne. For myke ski gir jo dårligere glid...spørs jo hvilke krav du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig lite krav, men vil jo helst at skia glir.. :) Vil bare ha et par ski ved siden av de ordentlige skiene, som går i sporet :) Tenkte jeg måtte finne noe skikkelig ræl, men ser at jeg kan finne en del bra til en billig penge på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo 197-200 som er den lengden du bør ha på en klassisk ski.

På dyre modeller finnes det flere spenn innenfor en lengde. På de litt rimeligere er det stort sett bare ett spenn. Dog kan det variere litt.

Utifra lengde vil de nok bli litt myke til deg.

Bra føre for disse blir da snø og litt myke løyper hvor man trenger litt mykere ski. Vil og få gode ski i harde løyper med litt gammel snø.

Til klisterføre vil de nok subbe mye smurning og gi mye sug

Tror nok de glir bedre stort sett enn skiene du bruker utenfor løyper.

Skiene er vel regnet for å være en bra "turmodell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fysikk?

Jeg vet ikke hvordan disse skiene er bygget opp, men hvis du ser på ski som en bjelke som er lagret opp i hver ende så skulle vel nedbøyningen bli større jo lengre avstand det ble mellom opplagerpunktene. Dette ville igjen si at en lang ski skulle være mykere enn en kort ski. Hvis konstruksjonen i en lang ski er anderledes enn i en kort ski kan dette føre til at en kort ski nok er mykere enn en lang ski. Den tykke stive delen midt på skien blir kanskje lengre og tykkere på en lang ski. Skien får da en større bæreevne og da er den nok stivere. Dette forutsetter at hver skilengde har sin egen konstruksjon, men jeg vil anta at mange vanlige ski er bygget over samme lest uansett lengde.

Med den lengdeforskjellen det er mellom en idealski og den du fant på finn.no så vil jeg anta at du lett kan smøre deg bort fra problemet. Du er jo tydelig vis ikke konkuranseløper.

Legg skiene på gulvet. Stå med jevnt fordelt tyngde på begge ski og skyv et papirark under midten av skien og fremover til det stopper. Fremre kant av papiret viser da hvor langt frem du skal smøre festesmørningen. Så legger du på festesmøring til like bak helen på skoen. Resten av skien smøres med glider. Skulle skien være litt myk så blir bare lengden på festesmøringen litt kortere.

Til turbruk vil du sansynligvis ikke merke noen forskjell. De aller fleste turski som folk subber rundt på vil uansett være mykere enn disse skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lages forskjellig i støp. Der bestemmer man hvor mye stivhet det skal være i skiene.

Så lages stivhet da etter en "idealvekt" for høyden på person som skiene er beregnet for.

Ergo er de korteste skiene for de laveste og letteste personene og de lengste for de høyeste og tyngste.

Selv er jeg litt tyngre enn det spennet som vil være i min skilengde. Derfor bruker jeg racingski hvor man har flere spenn pr lengde. Litt dyrere så klart men absolutt verdt det siden man får både bedre glid og feste. Men jeg går som regel 3-4 ganger i uka i sesong og angrer ikke på de ekstra kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens!

Jeg fant et annet par, Fischer XC Superlight WAX med binding og sko til 1000,-. Det må være en grei pris.. Brukt 3 ganger (påstås det). De er 198cm. Satser på at disse passer bedre.

Det høres ut som en veldig grei pris. XC Superlight WAX er gode ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.