Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til toppturer og helgeturer


Rungne

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny sekk. Har lett på forumet, men her er det mange forskjellige råd.

Den skal brukes til toppturer og ha nok plass til helgeturer hele året.

Den må ha plass til stormkjøkken, mat, førstehjelp og fjellduk (ca 40cm høy, ca 24cm diameter). Fjellduken kan festes utenpå sekken.

Bør også passe til jakt og kanoturer

Maks ca.1000kr

Fra før har jeg en Bergans Trollhetta 75L. Sekken skal ikke erstatte 75L'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du ikke er ute etter tekniske løsninger som f.eks. feste for ski, spadelomme, feste for isøks o.l. så er det mange muligheter. Helt generelt vil jeg si at når du er ute etter en helt vanlig sekk så er det beste å gå i butikken og bare prøve seg frem til du finner en du liker. Jeg gjorde dette på XXL en gang, satte av en halv dag, og prøvde alle sekkene som så spennende ut for meg. Pass på å fylle opp noen tunge ting og fyll resten med klær så du føler den på ryggen når den er stappfull. Gå også litt trapper. For min del endte jeg opp med den billigeste i hele butikken, uten at jeg så på pris når jeg prøvde! Flaks, m.a.o.

Når det gjelder størrelse så vil jeg tro at noe rundt 40 liter passer deg. Jeg har en 45l som jeg gikk 5 dager hytte-til-hytte med, da hadde jeg ikke med hverken stormkjøkken eller fjellduk, men desto mer klær :P Dersom du helt klart ser for deg hva du har tenkt å ta med deg i sekken (stort sett) ta det med i butikken og prøv.

Du skriver at du ønsker en sekk som kan brukes til jakt og kano. Jeg skjønner ikke helt hva du spesielt trenger på en kanotur, jeg vil anta at du vil ta med det samme som på en fjelltur? Når det gjelder jakt, så finnes det spesielle sekker til dette, med f.eks. "lydløst" stoff og rypegalge. Her må du nesten bare se an hvilke behov du har.

Sekk er alltid et spørsmål om personlige preferanser, den samme sekken kan føles forskjellig fra person til person, selv om vekt og høyde er noenlunde likt. Jeg vil tørre å påstå at sekk og sko aldri bør kjøpes uprøvd. Dersom du er ute etter tips til gode merker, så vet jeg at Arc'teryx og Osprey ofte høster gode kritikker når det kommer til "vanlige" tursekker. Selv fant jeg favorittsekken min med Helsport-logo.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du spesielt trenger på en kanotur

Jeg mener en sekk som ikke tar mye plass, Trollhetta er litt klumpete når den stables. Og at den bør tåle litt fuktighet.

Når jeg tenker meg om, kunne jeg godt ha droppet å nevne "kanotur".

Du har rett i at sekker skal prøves før de kjøpes. Nå har jeg ryddet og lett litt blant de gamle sekkene, og fant en gammel skolesekk, en Bergans XO 28L.

Jeg prøver ut denne før jeg bestemmer meg for å kjøpe noe "bedre"

Forslag, råd og erfaringer om passende sekker er fortsatt velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er 28 liter litt for lite til lange dagsturer. Har mange sekker( sekkedilla?) og ender nesten alltid opp med Norrøna Hjerkinn 40 liters. Vintertid bruker jeg en eldre Norrøna Besshø 40 liters.

Besshø har flere muligheter til å feste utstyr utenpå sekken. Viltpose kan festes på begge.

Med en 40 liter har du plass til brenner, mat, klær, dunjakke/fjellduken evt fiskeutstur. Jeg har også med en litt volumiøs hvilesekk for hund halve året.

Men altså: mitt tips- rundt 40 liter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke sekken på topptur og litt ordentlige dagsturer så det plutselig en del ting du skal ha med deg (skredutstyr og annet til overleving i vinterfjellet hvis det skulle trengs). 35 - 40 l synes jeg er bra. Jeg bruker selv den str selv på litt lengre turer i fjellet hvis hytte er overnattingsmetoden. Jeg er veldig fornøyd med deuter guide. Osprey har også flere sekker med gode løsninger. Norrøna sin falketind liker jeg også godt. Men det er viktigst at du finner noe som sitter godt på din rygg. Og det er ikke bare vikig for ryggen din men også for nedkjøringene. Det er ikke moro å kjøre med en sekk som bare slenger bak der og hindrer bevegelsene dine.

Men når det gjelder jaktaspektet vet jeg ikke om det er rette sekkene for deg. Jeg jakter ikke selv, men jaktsekken til mannen har en fullstendig annen utforming enn mine topptursekker. Sikkert mye lurt med de også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.