Gå til innhold
  • Bli medlem

Lysefjorden rundt. Noen som har erfaring/gps spor å dele ?


kenny28

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har gått nordsiden et par ganger. Jeg var med og gikk opp løyptraseen like etter at den var ferdigmerket.

Har ikke gått sørsiden enda.

Skal du gå nordsia fra Botneveien så må du normalt beregne 4 dager til lysebotn, men det går greit å gå forbi Preikestolhytta og rett inn til Bakken. Det er noe asfalt etter Songesand. Siste etappe ned til Lysebotn går på asfaltert annleggsvei, og jeg vil anbefale å ta med joggesko eller bestille skyss fra Lysebotn turistcamp. http://lysebotn-touristcamp.com/

Løypa er godt merket og du trenger ikke GPS. Ta med kart og kompass. Det holder hvis du skulle få drittvær.

På sørsida har jeg ikke så mange tips å komme med, bare at det har vert klaget på dårlig merking et stykke mellom Kjerag og Flørli, mener å huske at det var et sted etter Langevatn. Går du ned til Flørli så må du være forberedt på en lang oppstigning neste dag. Det går kanskje å overnatte på Flørlistølen, den ligger noe høyere oppe, men dette vet de sikkert på Turistforeningen.

Normalt så beregnes det fire dager på nordsida, det er ikke overnatting på Bratteli, og fem dager på sørsida, men det er jo noen som har forsøkt å ta runden på 24 timer, men jeg tror ikke de har klart det. Jeg snakket med en av dem sist sommer og han hadde ikke gitt opp enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 3 jenter som gikk runden i 2008, med kun helgeturer som tidligere erfaring. Det var stort sett fint merket, og vi gikk med kart og kompass. Hadde satt av 7 dager, men brukte bare 6, da vi hadde telt og dermed større frihet. Dag 1 fra Botnevegen til Bakken. Dag 2 til Daladalen i ekstremt regnvær, overnatting og tørking på hytta. Dag 3 gikk vi ned til Lysebotn (drøy etappe, særlig pga asfaltgåing ned i Lysebotn), overnatting i telt på campingen. Mye motivasjon i en kald pils og gode basehopperhistorier når dere når campingen.. Dag 4 opp til Øygardsstølen (2 av oss gikk opp på veien, av prinsipielle årsaker, men de fleste turistene fraktes opp i buss dette stykket). Valgte å ta turen innom Kjerag, -en velkommen omvei- og sov i telt i et sted etter Langavatn (har ikke kartet og eksakt beliggenhet tilgjengelig her). Dag 5: gikk innom Flørlistølen, men ikke Flørli. Mye mygg på stølen i skogen, så sov inne, eller gå videre, er mitt tips. Vi gikk videre til Skåpet, som minnet mer om et skur enn en hytte (låst), men vi sov i telt, tross at det var et ganske vått område. Dag 6 gikk vi ned til Landa på Forsand, hvor vi avslutta.

Vi gikk rundt st. Hans, hadde en god del regn, men noen soldager, og en kjempetur!! Lange dager, men deilig og variert terreng, 0 til 1000 høydemeter på en formiddag, og en av Norges råeste fjorder!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Songesand overnattet vi på en privat hytte. Jeg tror den heter Helmikstøl. her hadde eieren satt opp en informasjonsplakat. Jeg syntes den var så fin at jeg bare måtte ta et bilde av den. (Bilde 1)

Selv om turen på nordsiden av Lysefjorden ikke er den mest interessange turen så er det da noen fine utsiktsplasser. (Bilde 2)

Hvis du har tid så kan du også ta deg en tur ut til den gamle fjellgarden på Hengjane og stå ytterst på Hengjanenibbå. Et sted med både interessant historie og fin utsikt.

Og så er det da noen kjente personer som har hatt tilholdssted langs Lysefjorden.

F.eks. Piltola som vokste opp på Bakken, http://www.forsand.kommune.no/index.php?cat=163223l

og Tyskeren på Hengjane.

Hvis du er interessert i mer info enn det du kan få fra Stavanger Turistforening så er kanskje Norsk Folkehjelp på Forsand rette plassen å lete.

http://www.folkehjelp.no/filestore/Treningstur13.-15.mai.pdf

post-4379-133474737653_thumb.jpg

post-4379-133474737665_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.