Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Fimbul Expedition (skall)jakke


LTP

Anbefalte innlegg

Annonse

Har en 2008 modell av denne og med mindre det har skjedd store forandringer siden da kan den ikke anbefales. Det mest positive må vel sies å være passformen som er av den klassiske litt romslige og lange typen (vet ikke om dette er endret på nyere modeller). Denne passformen er desverre ute av mote og dermed vanskelig å få tak i i dag selv om den fungerer glimrende på tur.

Ellers er min erfaring at jakken ikke er skikkelig vanntett, at den delaminerer, har trege og dårlige glidelåser og at kvaliteten generelt er så som så. Godt potensiale, men holder ikke når det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettop den ikke-kroppsnære fasongen som tiltaler meg ved denne, i tillegg til lengde, stormklaffer, og generelt kraftigere stoff enn de superlette jakkene på 580 gram som alle er så opptatte av.

Problemet med med sømmer/delaminering skal visstnok være fikset, men hva sikter du til med at generell kvalitet er "så som så"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettop den ikke-kroppsnære fasongen som tiltaler meg ved denne, i tillegg til lengde, stormklaffer, og generelt kraftigere stoff enn de superlette jakkene på 580 gram som alle er så opptatte av.

Denne støtter jeg gjerne. Og av samme grunn er denne jakken også interessant for min del, det er på tide å bytte ut Norrønas 10 år gamle Trollveggen jakke... Er det flere som har erfaringer med denne jakken under varierende forhold? Har lett litt etter brukererfaringer på nettet, men finner få. Det ser også ut til at jakken ikke lenger er i produksjon? Det er veldig få nettbutikker som fører modellen, og de som har den har svært begrenset utvalg i størrelser. Helsport selv har den ikke på sin produktoversikt på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale denne jakken. Har hatt tre slike jakker, og alle har blitt ødelagt. Innerstoffet tåler ikke mye, og limingen har gått opp enkelte steder. Jakken har bra passform, men som sagt før er glidelåsene treige og kanskje ikke den beste vanntettheten.

Men det kan jo være at helsport har forbedret seg. Helsport har suveren service, og har fått nye jakke alle gangene ting har blitt ødelagt, men gikk litt lei så nå har jeg kjøpt en norrøna jakke istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobleronen oppsummerer det jeg mener med generell kvalitet ganske greit. Jakka har masse potensiale, (god passform, stormklaffer, lengde etc.) men er desverre for dårlig skrudd sammen. Faller fra hverandre, ikke vanntett og trege glidelåser.Hvis du får den veldig billig kan det jo være verdt det som en enkel turjakke, men ikke regn med at du har den i mange år eller at den holder deg tørr når det gjelder..

Når klesprodusenter (og da særlig nye klesprodusenter) lager egne membraner er det sjelden noe å satse på. Hadde de laget en tilsvarende jakke i en god gore-tex kvalitet og med bedre glidelåser hadde den vært tilnærmet perfekt i mine øyne. Mulig at den ble forbedret i 2009, men det at Helsport ikke lenger har den i sitt sortiment sier vel sitt.

Det er et problem at det ikke produseres jakker med en slik passform i dag.

Hvis passformen er viktig for deg bør du heller se på Mountain Equipment Kongur. Har denne selv og på tross av at jeg ikke er helt fornøyd, bl.a. skrevet om dette her på forumet, har jeg blitt ganske glad i den. Den er i en helt annen liga enn Helsport sin.

Alternativt har Arcteryx en lang og robust jakke i kjipe fargekombinasjoner i Theta SV og Klättermusen lager en del bombesikkert, selv om jeg leser mye rart om jakkene deres.

Mener også at Tierra og Berghaus lager noen litt røffere varianter med stormklaff og god lengde.

Håper dette er litt oppklarende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.