Gå til innhold
  • Bli medlem

Bilveje i påsken (norske vinterveier)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hej

Det falder lidt udenfor dette forums emner men der er sikkert nogen her som kan svare mig..

Jeg er godt kendt i Norge om sommeren, men kunne tænke mig at se fjellene og fjordene i påsken.

Så jeg vil godt vide lidt om føret på vejene i Gudbrandsdalen, over Dovrefjell og til Sunndalsøra.

Langs fjordene er det vel fint - og hjemturen skulle så gå gennem Romsdalen.

Det er vel vanskeligt at sige præcist hvordan føret er sidst i marts måned men det ville være godt at vide lidt om hvad der kan vente mig.

Jeg bruger aldrig vinterdæk her i Danmark men vi har jo heller ikke vinter her... - men hvis jeg undgår fjellvejene skulle det vel gå an...?

På forhånd tak for alle svar.

Jørgen

Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommerdekk er i utgangspunktet ikke bare forbudt, men også uforsvarlig på norske vinterveier. Du kan selvsagt supplere med kjettinger, men det er ikke noe godt å kjøre med over lengre avstander.

Det du kan forvente det er alt fra bar asfalt, via spor med issvuller i mellom, via glattpolert is til fastkjørt snø og isdekke til sporete og løs snø.

Kommer du til Norge med ferge, f.eks. Color Line, har de (i alle fall på kaia i Oslo) tilbud om lagring av sommerdekke og utleie av vinterdekk.

Ville ikke anbefale noen å kjøre rundt i innlandet i Norge i mars uten. Skulle det likevel gå bra, skyldes det nok like mye flaks som noe annet.

For noen år siden omkom en dansk kvinne som var på vei tilbake fra skiferie på Beitostølen, med nettopp sommerdekk.

Men anbefaler likevel å ta turen, det er flott å opplevde det vinterkledde fjellandskapet. Husk bare å ha riktige dekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjennskap til noen stengte veier på dette strekket (normalt) i slutten av mars. Men uten vinterdekk skal du ikke kjøre dette strekket. Det er like vanlig med nattefrost og nysnø som tørre veier. Både i lavlandet og litt høyere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.