Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig liten pulk til ca 150 kr !


Gjest Barsknorway

Anbefalte innlegg

Gjest Barsknorway

Hei.

Vil bare dele et lite prosjekt jeg hadde her julen....

Jeg har sitti mange timer og lett på nettet etter en billig pulk og kikket på de fleste tråder om pulkher på forumet uten og finne noe som er så rimelig som jeg vil ha den...

Så her i julen gikk det en faen i meg. Jeg ville prøve å lage meg en liten pulk av noe greier jeg har hjemme... Og jeg vil påstå jeg fikk det til :D

Det jeg har gjort er ikke på noen måte revlusjonerende, men men det er sabla enkelt!

Vet mange har laget linkende pulker av en Paris Expedition pulk og det var egentlig det jeg skulle bruke... Men :)

Du tregner:

1 enkelt akebrett

3 meter med tau

2 karabinkoker

1 Neve popnagler

1 Bag

2 Sett med klips

1 meter stoffstrikk

- Jeg brukte et sort Hamax Sno-Rider akebrett som jeg en gang kjøpte på XXL

for 79 kr.

- Jeg fjernet hankene/bremsene og satte en solid gummi bagg oppi.

- Så popnaglet jeg denne fast i brettetog satte noen nagler i bunnfor ekstra feste.

- Bærehankene på baggen delte jeg på midten og satte på klips til tversover fester, da med stramme mulighet.

- Jeg borret to hull i front av brettet og tredde tauet gjennom og rundt brettet. Så kappet jeg dem slik at de var like lange og knytte to karabinkroker i endene. Disse klipses bare rett på hoftebeltet til sekken.

- Jeg borret et par hull på front av brettet og tredde inn en tykk stoffstrikk slik at det fungerte som et sikring snett. Her kan jeg feste søppel ellet f.eks sotet bål utstyr.

- Baggen jeg bruke var så og si vanntett, men unntak av glidelåsen, sømmer og naglehull.

Alt utstyret hadde jeg hjemme men jeg regnet på det og anslagsvis kostet det ca 150 kr totalt eks arb.timer...

Så var det testing av pulken. Jeg lastetpulken maks og dro den etter meg i løypene og utenfor i en halv meter løssnø. Med og ta dragtauene rett s var den vanskelig å styre og bød på problemer. MEN så krysset jeg tauene og daoppførte den seg perfekt. Den la seg til og nedi skisporet! Jeg testet den hardt i oppover og nedover bakke både på stramt og slakt tau.

Jeg er imponert over hvor bra denne håndterte seg! Den velta kun èn gang i løssnø, nedoverbakke.

Det er klart at stivt stag trolig er bedre, men at en så enkel patent virket så bra er jo bare rått.

I pulken fikk jeg platt til; en lavo, reinskinn, spade, kokeutstyr, parkassen og litt mat....

Helt rått!

Så av en annen tråd at "Bogge" kjøpe Paris pulken på tilbud hos : http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2469&cid=650 til bare 399 på tilbud.

Det er et varp for en som trenger en litt større pulk av nesten samme patenten :wink:

God tur folkens!

post-8710-133474736101_thumb.jpg

post-8710-133474736108_thumb.jpg

post-8710-133474736115_thumb.jpg

post-8710-133474736134_thumb.jpg

post-8710-13347473614_thumb.jpg

post-8710-133474736148_thumb.jpg

post-8710-133474736157_thumb.jpg

post-8710-133474736164_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Barsknorway

Baggen jeg brukte var relativt rektangulær på anslagsvis på 40-50 liter (tipper jeg).

Den er rimelig solid, litt gummiert type så den er i utgangspunktet vannavisnde. For å si det sånn:

INGEN ting kommer igjennom stoffet, men sømmene er nok ikke tett.

Fikk baggen av fattern da han jobbet offshore for mange år siden. De tregner bagger som tåler røff behandling..

Baggen minner litt om denne:

http://www.xxl.no/ryggsekk-bag/bager/bager/base-camp-duffel-bag-medium-1059494

Hvis du spør om hvordan jeg festet baggen så la jeg den bare opp i brettet og naglet den fast langs kanten og litt i bunn. Veldig enkelt.

Tauet festet jeg ved å trekke den igjennom hullene og rundt brettet på undersiden. Se bilde :D

post-8710-133474736175_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Enig at den ser topptung ut, men jeg kjørte den HARDT for å teste den.

Og den veltet kun èn gang! den fikk masse sleng i nedoverbake og jeg var sikker på at den skulle velte, men langt ifra. Den bare skled sidelengs.

Veltet kun en gang, i løssnø utenfor løyper, nedoverbake.

Jeg lastet det tyngeste nederst og brettet er jo egentlig et akebrett som er breit for at ungene ikke skal velte...

Er drit fornøyd :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.