Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er det varmeste av klær?


LeneM

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg.

Jeg skulle gjerne hatt litt tips til hva det varmeste av det varme er.

Det gjelder alt for "superundertøy" til sokker, sko, vanter/hansker/votter, luer og varmedress.

Og om det er noen forhandler som har alt av dette da jeg skal ha litt mange..

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På beina handler det om tykke lag når det er skikkelig kaldt. Store støvler med uttagbart fôr som ull-kartanker er en løsning. Kraftige fotposer som forsterkning utenpå støvlene kan være en annen løsning. Dette handler litt om å veie bevegelighet og funksjon mot varme. Skal dere gå på ski?

På kroppen finnes det ekspedisjonsdresser i dun. Det billige alternativet er termodresser for arbeid utendørs/på fryselager.

Skal du være ute i vind kommer du nok ikke unna ansiktsmasker, i tillegg til å bruke alpin-briller foran øynene og god balaclava/finlandshette.

På hendene må du ha votter, hansker duger ikke i kulda, fingrene fryser lett om du holder dem hver for seg. To lag! vindtette overtrekksvotter i bomull, eventuelt med membran. Jeg liker vottene fra norrøna, med skinn i håndflaten. Under bruker du tovede ullvotter.

Sjekk også ut kjemiske eller elektriske håndvarmere til streng kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg.

Jeg skulle gjerne hatt litt tips til hva det varmeste av det varme er.

Det gjelder alt for "superundertøy" til sokker, sko, vanter/hansker/votter, luer og varmedress.

Og om det er noen forhandler som har alt av dette da jeg skal ha litt mange..

Takk for hjelpen!

Du nevner ikke genser spesifikt men, jeg har en genser i Polartec Thermal Pro Fleece (hagløfs), denne er avsindig varm!

Det er vel generellt det plagget jeg har som jeg er mest fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for mange flotte svar.

Dette er til en tvserie, så det er selvfølgelig et pluss om det er litt bevegelig og ja. Dette skal liksom være arbeidsantrekket i fulledager i ca 2 måneder.

Om vi skal gå på ski, det tror jeg ikke - er ikke helt bestemt enda.

Har dere noen forhandlere/merker og foreslå på det som er nevnt?

Har sjekket Brynje som ser veldig bra ut.

Takk igjen og kom gjerne med masse mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det jobbes mye fysisk er nok ikke dun den beste alltid. En blir fort svett og dun mister varmeevne når det blir vått.

Viktig å få noe vindtett hvis ikke stikker varmen av nesten uansett hvor mye klær man har på.

Luer finnes i alle varianter, selv burker jeg type "pelslue" med klaffer som går nedøver kinnene når det er kaldt.

Kan med fordel bruke balaklava i tillegg under.

Hansker/votter. Mye lettere å holde varmen med votter. men kanskje ikke like enkelt å jobbe med.

Skal du ha noe som er varmt nok "uansett" så se på Black Diamond Absolutt Mitt, Tror de er satt til 40-45 minus

Men det blir jo så klart litt størrelse på de.

Ellers er min erfaring at typisk superundertøy er fint til trening og hvis man er mye i bevegelse. For å stitte stille eller være ganske rolig er det ull som gjelder. Foretrekker Ullfrotte selv.

Fottøy er det mye som er varmt men det kan fort bli litt stort og klumpete. Så det kommer litt an på hva dere skal jobbe med.

www.sportsnett.no og www.oslosportslager.no har nok utstyr fra topp til tå her.

Evt kan du og ta kontakt med www.sport1sentrum.no. Det er en butikk jeg har hatt god erfaring med.

Om alle har alt som er absolutt varmest er ikke sikkert men alle har hvertfall bekldning fra topp til tå som og skal tåle kule og slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsipielt bør du ha flere lag klær på deg hvor det dannes luftlag imellom plaggene, det er derfor man bruker nettingtrøye helt innerst på kroppen.

Får å holde deg mest mulig varm kunne du slengt på deg en dun parka eller dun jakke, men om du skal være noenlunde mobil så vil det fungere dårlig.

Du bør ikke ha så mye klær på deg at du begynner å svette, kaldt og vått er en dårlig kombinasjon. Unngå bomull siden det tørker tregt og vil bare tappe deg for varme når det blir vått eller fuktig. Med litt usikkerhet så mener jeg syntetiske plagg er bedre til å transportere fuktigheten ut fra kroppen, mens ull holder best på varmen. Noen undertøy er feks et tynt lag syntetisk innerst og et tynt lag ull på yttersiden. Selv unngår jeg syntetisk og går for ull siden syntetisk vil lukte når du svetter i det, ull holder ikke på bakteriene.

Sånn helt ideelt så ser du etter plagg som kan transportere fuktighet ut fra kroppen, kan holde på varmen og tørker fort. De forskjellige klesstoffene gjør disse tingene i ulik grad.

For vindtetthet og noenlunde vanntetthet så bruker vel de fleste gore-tex, men andre tilsvarende produkter gjør jobben helt fint også, feks eVent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Om dere skal være mye ute uten alt for stor aktivitet vil jeg anbefale skuterdress, helst todelt. Enklere å regulere varmen, greit å ta jakka av når du kommer inn osv.

Her er eksempler på en leverandør: http://www.motornorge.no/bekledning/snoscooterklaer/jakker.html og http://www.motornorge.no/bekledning/snoscooterklaer/bukser.html

Her finnes det ett utall av leverendører. Skuterdresser er beregnet for vinter og kaldt vær. Ikke noe å legge avgårde med på skitur, men ypperlig om du står i ro eller jobber ute i kulda uten alt for mye konstant fysisk tungt arbeid. Alle klærne er vindtette og går du for ett eller annet tex materiale er de nokså vanntette også.

Under skuterdressen finnes det mye rimelige alternativer, dette fungerer bra om det er riktig kaldt: http://www.hhworkwear.com/ww/baselayer (kryss av for kuldeisolerende tøy i menyen til venstre)

Her er også sko: http://www.motornorge.no/bekledning/snoscootersko-og-vintersko.html

Men noe av de beste vinterskoene er Sorel: http://www.oslosportslager.no/produkt/glacier-vintersko-herre-24742.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Hei!

Dette er til en tvserie, så det er selvfølgelig et pluss om det er litt bevegelig og ja. Dette skal liksom være arbeidsantrekket i fulledager i ca 2 måneder.

Om vi skal gå på ski, det tror jeg ikke - er ikke helt bestemt enda.

Om du kan fortelle hvor dere skal, tidsrom for dette og hvilke aktiviteter som skal bedrives er det sikkert enklere å gi gode råd.

Det er ikke sikkert at du finner ett sett med klær som dekker alle aktiviteter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.