Gå til innhold
  • Bli medlem

Avstand med kart og kompass.


J.S

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Srx (Ron)

sjekking av tid, jeg vet ganske nøyaktig hvor fort jeg går. Alt fra 2,5 - 4 km i timen. Dette kan du kontrollere når du går på turer. Sjekk km opp mot brukt tid, så har du det til du har bruk for det. Å telle skritt høres noe fjernt ut. Det blir fort 1500 skritt på en km, det tar fokus fra alt annet. Jeg vet at 15-20minutt er ca en km til fots..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telle skritt og ta tiden er gode råd, men som det er nevnt kan det være litt usikkert pga det er stor forskjell å gå etter god sti enn å gå i tett kratt, bratt terreng eller i myrområder, og så er det fort å glemme og komme ut av det.

Det jeg gjør er å "gå inn kartet" Den første tida på tur følger jeg godt med på kartet slik at jeg vet sånn noenlunde hvor fort jeg beveger meg i terrenget i forhold til kartet. Ser etter vann, bekker, skrenter, topper osv. Etter en stund har jeg "målestokken i beina". Utfordringen er her også som for tidtakning og telling, hvis framkommeligheten og det blir brattere endrer seg, må en hele tiden tilpasse dette.

Erfaring gjør mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

enig. Dette er en trening gjør mester sak. Ofte når jeg tror jeg har gått med en hastighet på 3,5-4km i timen. Så har kontrollregning ved ankomst vist 2,5-3. Må huske på at det er stor forskjell på luftlinje på kart og terreng, ikke går man i en rett linje heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lengre turer med sekk (ca 20kg) på skogstier havner jeg ganske ofte på 3,3-3,4km i timen, altså ca 1 mil på tre timer. Det inkluderer kortere stopp. Er det mye opp og ned går det saktere. 5km i timen oppnår jeg kun ved å småløpe på rette skogsveier. Under 2km i timen blir det kun ved spesielle situasjoner og vanskelig terreng.

De fleste har et gangtempo de finner behagelig, vet du ganske nøyaktig hva det er er det mye lettere å finne ut hvor langt du går og hvor du er. Kan man låne en GPS finner man det ganske fort ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

ja, men det er forskjell på den faktiske farten du går i med gps måling, og den farten du klarer å regne deg til ved lese avstanden på ett kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok men kan noen av dere krysspeiling med kart og kompass. lurte også på om det blir nøyaktig

Endelig! Begynte å lure på om den ikke skulle komme. Fra maritimt miljø kommer vel uittrykket 4-strekspeiling om jeg ikke husker feil.

Terrenget (og erfaring) bestemmer mye om hvor nøyaktig en krysspeiling blir, men på så små marginer som du antyder tror jeg klokken er omtrent like presis eller enda mer enn krysspeiling. Er du heldig og har to karakteristika i peileretningen blir det nøyaktig, hvis ikke holder jeg altså en knapp på klokken.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At krydspejle præcist med kort og kompas kræver en hel del indsigt og megen øvelse, men det kan sagtens lade gøre.

Objekter

Det største problem ude i terrænet er at finde objekter der præcist kan udpeges på kortet. Er den top man ser nu også toppen? Eller er det bare en nærmere og mindre top, der skjuler en højere top, der igen kan skjule en endnu højere top?

Broer hytter og to vandløb der samles til et vandløb er gode pejle objekter.

Kompasset

Gode pejlinger krævet et godt kompas.

Prøv at se på Silva Expedition 54:

http://www.silva.se/fr/Produits/Instruments-professionnels2/Instruments-Professionnels/?productId=%7b9BFA6F97-E92E-4FDC-97B9-08BFEE31797E%7d, det vejer det halve af et Silva Expedition 15 og er dobbelt så nøjagtig.

Manuel for Expedition 54 :

http://www.silva.se/upload/manuals/exp54-eng-ger-fre-swe-35098.pdf, en PDF fil på 3MB.

Kortet

Topografiskkort på 1:50.000 eventuelt på 1:100.000.

Nord

Nord er ikke barer nord. Der er geografisk nord, sand nord og retvisende nord, der er tre navne for det samme, retningen til jordens nordpol.

Så er der også magnetisk nord og misvissende nord, der er to navne for kompassets nord visning.

På kortene er der trykt et net, på norske og danske kort er det UTM net, på svensk kort er det rikets koordinatät som der ikke er sammenfaldne med UTM nettet. Net nord er ikke retvisende nord.

For at kunne pejle nøjagtig er det nødvendig at rette den misvisnede pejling til net pejling.

Så der er lidt teori at sætte sig ind i, og træning ude i virkeligheden.

God fornøjelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig! Begynte å lure på om den ikke skulle komme. Fra maritimt miljø kommer vel uittrykket 4-strekspeiling om jeg ikke husker feil.

Terrenget (og erfaring) bestemmer mye om hvor nøyaktig en krysspeiling blir, men på så små marginer som du antyder tror jeg klokken er omtrent like presis eller enda mer enn krysspeiling. Er du heldig og har to karakteristika i peileretningen blir det nøyaktig, hvis ikke holder jeg altså en knapp på klokken.

:)

Lurte på hva du mente med klokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på hva du mente med klokka.

Å ta tiden underveis. Som nevnt av flere, finne ut hva som er ditt eget tempo i forskjellig terreng og følge med klokken hele tiden, også når du stopper, for går du f.eks 4 km på en time (ca 67 meter pr minutt) vil det si at du er fremme til eksempelets mål på 15 minutter. Men har du stoppet for en liten rast på 5 minutter må du altså legge til denne tiden, ellers bommer du med 335 meter.

Men vanligvis navigerer vi oss mot identifiserbare steder som et vann, en elvekryssing, fjelltopp eller hytte. Eller vi vet at vi skal ta inn den tredje dalen til venstre el.l og da teller vi heller enn å måle som i eksempelet ditt. Som regel bruker jeg kart og kompass til omtrentlig navigering og gjør de nøyaktige observasjoner på stedet, f.eks navigerer meg frem til vannet, men følger bare vannkanten til jeg kommer til den elven jeg skal følge derfra og kontrollerer dette mot kartet.

Du kommer med bra spørsmål, forresten. Det er nok mange som lurer på de tingene du har tatt opp.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.