Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko for dreven fjellvandrer


Gunnar k

Anbefalte innlegg

Tilbragte litt tid med noen reingjetere i Jotunheimen for noen år siden. De gikk mye i bløtt terreng, krysset elver utenom broene og gikk gjerne 5 mil om dagen. Nye fjellsko holdt ikke stor mer enn en måned for disse kara. Husker ikke hva slags merke de benyttet, men de sverget til jaktstøvler med høyt skaft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alfa hjerkin. en kjempe god sko spør du meg. tung å stor sko så den er mer til di tyngste byrdene. men den er fantastisk å gå med:) og ikke minst så har den ekstra høyt skaft :lol: lurer på om la sportiva elk og moose har samme høyde.. ikke sikker.. tror hjerkin modellen er storebror til bever pro grip +. du slipper ta av deg på beina ska du krysse en elv eller sjikkelig våtmark.

men ska du da gå uten sekk så ville jeg valg en sko som var ca 2 kg lettere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, heldigvis for støvel-produsenter har vi forskjellige bein;)

Jeg pers trives veldig godt i scarpa-støvler (Charmoz). Andre sliter fryktelig med gnagsår på hælen av de samme støvlene.

Jeg brenner i fotsålen etter 1 time i Beseggen-støvlene, andre gjør ikke det på 15 timer.

Blir fotsålen varm, følelse av at det brenner under etter noen timer, da har du/jeg valgt fullstendig feil støvler!!

Det finnes støvler, hvis man velger riktig etter ens egen fot, som hverken gnager eller gir nevneverdig varme i fotsålen etter 15 timers tur. Velg riktig 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange innlegg, til og med fra en svenske, og ingen anbefaler Lundhags?

Jeg har gått mange år på Lundhags og er svært godt fornøyd med disse skoene. Tåler mye vann, er relativt lette i forhold til en del andre høye støvler, men er litt kalde sen høst og tidlig vår. Beregn plass til tykke sokker.

Jeg har også et par Alfa Jerkin Pro, men disse er noe tyngre og mer polstret. Denne polstringen kunne jeg godt vert for uten. Gir bare ekstra vekt og skaper problemer hvis jeg bruker, eller forsøker å bruke, smale gamasjer. (Jeg har noen gamasjer som ikke går på disse skoene.)

Sist jeg var ute og gikk med mine Alfa Jerkin så brakk jeg foten like over ankelen. Poltringen jalp tydeligvis lite mot dette.

Selv om de fleste har litt forskjellig fot så har jeg ingen problemer med å anbefale Lundhags, eller i hvert fall vil jeg anbefale å prøve dem før de blir vraket.

For meg er det ingen tvil. Neste gang blir det støvler fra "Lundhags skomakerna."

http://www.lundhags.se/kangor/#listProducts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ting angående mine alfa hjerkin lengste marsjen var vell 13 timer vandring med sekk. va på den turen jeg ble meeget imponert over skoen :( (var noen som nevnte 15 timer for noen og 1 time for noen, med tanke på gnagsår..) etter min mening er hjerkin en litt merkeli sko i butikken, må kjenne godt etter selv ble jeg litt usikker men følte den passen og håpte resten gjekk seg til :wink: å d gjore den :) sitter som et skudd:) men eneste jeg vil bemerke er at hjerkin ikke utvider seg fremst på fotbladet. så jeg gjekk opp en str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar k!

Du skriver at du går mye i vått terreng; myr etc. Da ville jeg ha valgt en høy støvel, en typisk jegerstøvel. For mitt vedkommende, som har både høy vrist og bred lest har jeg vært godt fornøyd med Alfa Bever. Vær obs på at dette er en støvel som krever noen timer med vandring før den sitter som den skal, så tenk på det dersom du prøver denne i butikken. Bruk gjerne en tynn linersokk i tillegg til den vanlige tursokken din. Dette forebygger gnagsår ved å redusere friksjonen mellom huden din og støvelen.

Den er også stabil, med god ankelstøtte.

Sålen er glatt på våt stein, vannet bobler når det koker og andre selvfølgeligheter. Ikke heng deg opp i det.

Dersom du har smalere lest, er kanskje ikke Alfa merket for deg. Prøv da forskjellige modeller fra for eksempel Crispi. Har ingen erfaringer selv med disse.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle kjøpe meg et par nye fjellstøvler i fjor leste jeg mange erfaringer her inne i forumet og forskjellige tester. Ble forvirret og frustrert. Den typen noen anbefalte ble av andre gitt uttrykk for missnøye. Tilslutt kjøpte jeg samme merke som jeg fra tidligere var fornøyd med. Crispi har jeg slitt ut to par av. Besseggen ble erstattet av besseggen. De gamle var like gode å gå på og var fremdeles bra i skinnet, men sålene var utslitt.

Jeg går mye i terreng med myrer, steinrøyser og fjell. På turer hvor jeg skal gå i vått terreng og nå om vintern bruker jeg mye jaktstøvler

av typen Crispi Hunter. Litt tunge, ja, men er gode på mine føtter. Stødige som fjell når en går over våte myrer og i ulent terreng.

Leggene mine er veldig glad i den støtten de gir. Ellers er det Crispi Besseggen jeg bruker.

Jeg har funnet ut at Crispi passer godt for mine brede og følsomme føtter, men det er meg. Jaktstøvlene kjøpte jeg etter å ha funnet ut at Besseggen ble av og til litt for korte i skaftet. Minst brukt, men gode å ta frem ved behov. Vet ikke om Crispi er det beste merke, men

jeg er godt fornøyd og passer mine føtter utmerket. Ikke lett å bytte merke når en er fornøy.

Jeg har aldri fått gnagsår i fjellstøvlene/jaktstøvlene. Bruker et par tynne korte damestrømper innerst slik at de blir friksjon mellom sokkene. En gang glemte jeg de og da måtte jeg hele tiden dra i ullsokkene for å unngå gnagsår. At det er litt rart glemmer en fort når en slipper å tenke på gnagsår og heller kan konsentrere seg om andre ting.

Så mitt råd er: tenk på ditt behov, hva som passer dine føtter og hva du har vært mindre fornøyd med tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store føtter, og har derfor fram til nå gått i spesialsydde Jörnkangan vandrer sko. Det hadde imidlertid vært interessant å hatt et par lave fjellsko også, men jeg sliter med å finne leverandører som tilbyr størrelse 49. Noen med tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.