Gå til innhold
  • Bli medlem

Titankjele på bål?


Villmarksjenta

Anbefalte innlegg

Annonse

Det meste fungerer på bål så lenge det ikke er for varmt og man er forsiktig.

Så kommer det an på hva man lager.

Koke vann krever egentlig ikke jevnt fordelt varme, da kan man godt ha en ståkjele stående i kant av et bål. Vann "rører om" selv.

men desto mer tyktflytende desto lettere å brenne noe.

Selv har jeg valgt stål med kobber. Om det veier litt mer enn titan så sparer jeg fuel siden jeg kan steke og koke på bål.

Titan mister noe av styrken i metallet fra ca 430 grader. Smeltepunkt er dog ca 1600 grader kontra aluminium som har 660.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være endel variasjoner i titan så vidt jeg har forstått. Det som selges som "Titan" er forskjellige legeringer med Titanium-innhold, så forskjellige produkter er ikke nødvendigvis sammenlignbare.

Til å koke vann er det bare å sette igang. Alle speidere kan vel koke vann i et A4-ark? :) Å steke ting (hvertfall uten enorme mengder fett) må bli vanskeligere, men det spørs jo litt på bål-teknikk hvor godt man klarer å regulere varmen. Høy varme i tynngodset kjele/panne = svidd mat.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.