Gå til innhold
  • Bli medlem

Norske K2 ekspedisjoner


Anbefalte innlegg

Jeg leser i http://www.gamme.no/ at Simen Mørdre skal være ekspedisjonsleder på en norsk K2-ekspedisjon sommeren 2005. Samtidig planlegger Svein Gangdal nordveggen på K2 i 2006.

Det blir i så fall første norske forsøk på dette fjellet (?) Er dette også første norske ekspedisjon til noen av de vanskelige 8000 meterstoppene :)

Inntil nå har vel ingen nordmenn omkommet på noen 8000 meters topper. Jeg håper at de som nå har tenkt seg til K2 ikke risikerer å ødelegge denne imponerende statistikken.

Er det noen som kjenner til hjemmesidene for disse ekspedisjonene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det blir i så fall første norske forsøk på dette fjellet (?) Er dette også første norske ekspedisjon til noen av de vanskelige 8000 meterstoppene :)

Jeg har også lest om K2 planene til Gangdal, Mørdres planer er ny viten :D

Men hva regner du som de vanskelige 8000 metertoppene utenom K2 da, det er jo etter hvert ikke så enormt mange som ikke har hatt norske føtter på toppen, er det det da? Spesielt etter at SG var på Makalu i år.

Er det noen som har oversikt over hvilke topper som ennå ikke har hatt nordmenn på toppen?

Lhotse?

Nanga Parbat?

K2!

Kachenjunga (husker ikke navnet, bare vet det er vanskelig :) )) ?

Dalaughiri (ennå en feilstaving :) ) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K2 er vel egentlig den klatremessig vanskeligste av 8000 meterne. Og ellers regnet jeg Annapurna, Nanga Parbat og Kangchenjunga til de vanskelige. Litt holdepunkt for dette har jeg her: http://www.k2climb.net/story/stories/K2vsBigMa-killrstatistisApr182004.shtml

Jeg vet at det har vært nordmenn på Makalu, Everest, Cho Oyu, Shishi Pangma og Manaslu. Men de ni andre 8000 meterne vet ikke jeg at det har vært nordmenn på. Men det er det vel andre som gjør :)

Hun Cecilie har tenkt å være med Simen Mørdre på K2 i 2005. I tillegg til Trym Sæland og Rolf Bae.

Jeg skjønner ikke at de orker og tør, men det skal bli spennende å følge med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Andreas Fredborg er den eneste nordmannen som har vært på Nanga Parbat, som vel regnes som en av de mer "hårete" 8000-meterne.

Han skrev forresten et innlegg om dette på diskusjonsforumet på Steepstone for ikke veldig lenge siden.

Forøvrig tror jeg faktisk ikke det er noen som sitter med noen slik komplett liste over norske bestigninger i utlandet. Før hadde vel Tindeklubben relativt god oversikt, men per i dag er det ganske mange norske "ekspedisjoner" som arrangeres av folk som ikke er medlem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Fredborg er den eneste Nordmann som har vært på Nanga Parbat. Han gikk fra Rakhiot-siden (som var den samme som de fleste tyske ekspedisjonene på 30 tallet, samt Hermann Buhl benyttet). Han har skrevet en bra artikkel om turen.

Ellers har det vært nordmenn på:

Everest

Cho Oyo

Shisha Pangma

Makalu

Manaslu

Broad Peak

Gasherbrum II

Det har ikke vært nordmenn på:

K2

Kangchenjunga

Lhotse

Gasherbrum I

Annapurna

Dhaulagiri

Det har heller ikke vært nordmenn som har forsøkt seg på K2 tidligere.

Ingen nordmenn har omkommet på 8000 meter fjell så vidt jeg vet, men det har skjedd dødsulykker på ekspedisjoner hvor nordmenn har deltatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Anders Fredborg gikk vel opp fra den stikk motsatte siden. Via Kingshofer (??) ruta paa Diamir siden av Nanga Parbat. Denne ruta er den nye normalveien paa Nanga Parbat. Den orginale tyske ruta er vel lite brukt av samme grunner som Slingsbys 1. bestiger rute paa Storen ikke lenger er aa regne som normalruta....... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Såvidt meg bekjent har det ikke vært nordmenn på toppen av Broad Peak, men det har vært iallfall to forsøk.

Aleks / Gamme.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det har ikke vært nordmenn på:

K2

Kangchenjunga

Lhotse

Gasherbrum I

Annapurna

Dhaulagiri

Lhotse står snart for fall, ettersom Sven Gangdal reiser til Nepal i neste uke:

http://www.svengangdal.com/

Jeg tror dette blir "plankekjøring" for Sven og Dawa Chhiri Sherpa, som for 2 år siden klatret Makalu. De 2 andre på ekspedisjonen derimot ser ut til å ha overraskende lite høyde-erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyngve: Det var akkurat det samme sist på Makalu. De to andre var på papiret relativt rookies, og var vel heller ikke på toppen. Er usikker på om de i det hele tatt var i nærheten av toppen. Svennern dro ned, klatret toppen og reise hjem. Var vel omtrent den første 8k bestigningen den sesongen.

Jeg tror også Lhotse er plankekjøring for Svennern og sherpa sherpa - Så er det visstnok K2 for ham i 2007. Du får bli med der du Lyngve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden ble man vel mottatt med hornorkester og invitert på kaffe hos dronning Sonja hvis man klatret noe høyt noe. Sånn er det ikke lenger. (kanskje like greit for oss som hverken liker horn eller Sonja).

Oppmerksomheten er nok ikke like stor lenger. Ganske mange nordmenn prøver seg på 8000 topper, men avisene avspiser dem ofte med en liten notis mellom sjakkspalten og sexannonsene hvis de er heldige. Selv da Cato zahl Pedersen nådde toppen av Cho Oyo var ikke entusiasmen til å ta og føle på.

Dersom Gangdal når toppen av Lhotse blir han i heldigste fall invitert til Skravlan-show og utspurt om sine myke verdier. Dessuten må han trolig forklare at Lhotse er et fjell og at det er kaldt der og at det blåser på toppen. Men det blir neppe noen som tar bølgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i det Panda, men jeg tror kanskje at første norske ekspedisjon som tar K2 kan få litt oppmerksomhet. Første jentekappløpet mot Everest fikk jo litt oppmerksomhet. K2 har nå en gang et litt spesielt rykte. Behovet for å forklare seerne at K2 er et fjell, er for eksempel ikke like påtrengende som for Lhotse sitt vedkommende... For øvrig har vel oppmerksomheten litt å gjøre med hvor dyktige ekspedisjonsfolkene er på å skape PR og hvilke kontakter de har...

Men alt i alt har det nok gått inflasjon i ekspedisjonshelter. PR verdien er minimal og sponsormarkedet blir vel tørkendes inn etter hvert som bedriftene skjønner hvor ekstremt lite PR nok en ekspedisjon gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp

Det var greiere før når en fjelltur var et nasjonalt forehavende og ble organisert av militærvesenet. Oberst Hunt som ledet den britiske 1953 ekspedisjonen til Everest omtalte jo toppturen som en erobring.

Men nå er det nesten ingenting som er ekstremt nok til at oppmerksomheten vendes vekk fra Idol Hotel Cæsar og andre vesentligheter, og over til folk som holder ut med hverandre i tre måneder i snøstorm et kjipt telt, for å få noen få timers mulighet til å ta liv av seg selv og hverandre på et fjell i Indre Tibet de ikke engang klarer å uttale navnet på.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men det kan ha noe å gjøre med at det ikke er noen vits å starte med vulkandykking eller steinskredsurfing bare for å få oppmerksomhet nok til å overbevise en dvask sponsor om at det man gjør er ekstremt nok til at en like dvask journalist skal fatte interesse for det.

Altså kan man enten henge i hyssingen med amerikanske internettgrundere og overvektige leger opp og ned på Everest eller Cho Oyo. Eller man kan finne en obskur topp som sjelden besøkes og kose seg med den. Ikke en kjeft bryr seg og man må vel betale alt sjæl, men sjansen for en fin tur er absolutt til stede.

Eventuelt kan man gi blaffen i hvilken topp man går på eller hvor høy den er så lenge man går der med hyggelige folk og tar et par øl etterpå. Men det er vel kanskje FOR ekstremt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel aldri vært noen nordmenn på Broad Peak?

Det er nok riktig det. Jeg bare klippet fra en tidligere post !!

Forøvrig er det mange som påberoper seg Broadpeak uten å ha vært på den virkelige toppen. Mange år er traversen fra false summit til true summit rett og slett for farlig. Så derfor har Broadpeak en ganske lav summit-ratio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.