Jump to content

Reparering av Ally Kano


Ivan77

Recommended Posts

Hei, var litt uheldig å brakk Essing og Vannlinje stagene på en tur i sommer, er det noen som har fikset slike brudd før, hvis det finnes noen dær ute så ville jeg satt veldig pris på en fremgangsmåte og gjerne med bilder.?

Også hvis det er noen som har liggende slike deler til Ally 16,5" med høy baug, kan jeg være interessert i å kjøpe.

Forresten noen som vet priser på disse fra Bergans?

Link to comment
Share on other sites

Annonse

Brudd i aluminiumsrør lar seg ikke reparere sånn uten videre. Andre kan sikkert fortelle deg masse teknisk om sveising av aluminium, men den praktiske konklusjonen er at man skifter de delene som har knekt eller er bøyd så mye at de ikke lar seg rette ut igjen. Med mindre du kjenner noen som er rå på å sveise aluminium og trenger noe å gjøre, da...

Bergans er greie å snakke med de, ta en telefon.

For ca. tre år siden manglet jeg minst ett langsgående stag og jeg hadde flere tverrstag som var bøyd - noen lett bendbare, andre hinsides reparasjon. Jeg sendte skjelettet til Bergans, de fikset det som lot seg fikse og ga meg nye biter på resten. Totalt betalte jeg om lag 1400 inklusive frakt, ekstra lim og ekstra lapper.

Link to comment
Share on other sites

Professorisk (mens du er på tur) bør man kunne reparere ved å stappe en kvist på innsiden av aluminiumsrøret.

Kvist i rør funker sånn halveis fordi kvisten må være ganske tynn for å passe i røret og derfor blir ganske svak - men det er et greit utgangspunkt fordi den holder rørstumpene på plass. I tillegg bør du spjelke med et par tykkere greiner på utsiden for å få en sterkere konstruksjon. Selv da er resultatet heller slarkete ....

Har du greid å gi Ally såpass juling at noe er knekt så er det vel også minst 15 biter som er mer eller mindre bøyd. Med Ally klarer du likevel alltid å lappe sammen noe som flyter, men resultatet er vel oftest en ganske slarkete konstruksjon gir mindre manøvrerbar kano.

Link to comment
Share on other sites

Kvist i rør funker sånn halveis fordi kvisten må være ganske tynn for å passe i røret og derfor blir ganske svak - men det er et greit utgangspunkt fordi den holder rørstumpene på plass. I tillegg bør du spjelke med et par tykkere greiner på utsiden for å få en sterkere konstruksjon. Selv da er resultatet heller slarkete ....

Har du greid å gi Ally såpass juling at noe er knekt så er det vel også minst 15 biter som er mer eller mindre bøyd. Med Ally klarer du likevel alltid å lappe sammen noe som flyter, men resultatet er vel oftest en ganske slarkete konstruksjon gir mindre manøvrerbar kano.

Takk for tips, Vannlinje og Essing stagene ble bøyd såppass at når jeg kom hjem og prøvde å bøye de litt tilbake for å få fasongen på kanoen sånn nogen lunde bra, knakk de...=) var ikke noen overaskelse... Jeg har klart å fikse vannlinje staget sånn passe ved å sprette opp ett plastrør for så å tre over begge ender og deretter noen gode omganger med gaffa teip.

Værre med Essing staget var det pga det brakk i sporet som spantene settes inn i.

Har idag fått prisliste på deler_

1601 Gunwale to 16.5' - kr 520,-

1604 Waterline to 16.5' - Kr 890,-

Kan sende prisliste på epost hvis det er noen som er interessert i den, er veil. priser så jeg får høre med en leverandør om de kanskje kan gi meg noe lavere pris....skeptisk meeeen.

Skal også ta direkte kontakt pr tlf til Bergans for å høre om det er mulig å kjøpe kun den ene sida av Vannlinje staget siden det er i to deler og skrudd i sammen på hvær ende.

Det koster å ha det gøy..eller hur :arrow:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy