Gå til innhold
  • Bli medlem

Glupsk trønderaure


knutis

Anbefalte innlegg

Kompisen fikk denne i en bekk et sted i trøndelag forrige uke.

105843_s.jpg

Mageinnholdet besto av 4 mus! (Bare 3 på bildet). Vi droppa fisk til kveldsmat den kvelden...

Fikk også en del fisk i diverse fjellvann, disse med mer normalt mageinnhold. Totalt ca 15 stk. 2 - 900g. + 10-15 stk på under 100g i bekken.

Turens yngstemann persa med denne 700-grammern:

105845_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ørreten tar mus den. En får jo til og med kjøpt museimitasjoner. Etter sigende tar den også andunger om anledningen byr seg og fisken er stor nok.

Som "Lompa" sier er det god mat allikevel, men jeg skjønner jo dette med apetitten. Sammen med bror min fisket jeg på Rørosvidda på begynnelsen av 80-tallet. Vi hadde sparsomt med strøm på den ene lille lykten vi hadde med, men etter å ha sløyd en av ørretene i stummende mørke skulle broderen kontrollere det første forsøket. Det tøt klyser av mark ut fra flere steder på fisken og det var så uapetittelig at vi gravde ned hele fangsten.

Flott ørret, denne personlige rekorden, noterer meg også at "Knutis" ikke går i den vanlige fellen med å lyge på vekten. Det er det jo heller ingen grunn til, selv om utrolig mange velger å gjøre det...

:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av interesse for de som ønsker å fiske med mus, så er det en som heter Andre Brun som er en litt nytenkende fluebinder (har egen nettside med beskrivelser) som bl.a. har lagd ei mus som han tar masse glupsk ørret på. Har selv prøvd den, og mista en 2 kilos (estimert da jeg fikk se den) på den :!: . Moro å fiske med, spesielt på sensommeren i og rett etter skumringstimen. Tror at i teorien at dette er mye av det samme som harvefisking med mark går ut på. Uansett er det moro!

Fin fangst gutta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg la også ut et bilde av mus i vomma på en ørret de fikk i Lomsdal visten. Bra med lemen og mus i år! Skulle vel tilsi at det blir et brukbart rypeår senere kanskje...

Jeg tror ikke jeg heller ville spist ørreten om jeg fant slikt noe i vomma på den.. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrte om en kar oppe i Romsdalsfjella som sat på ein bergknatt og kika på to små ender (voksne individ) på eit vatn. Han såg bort eit sekund, og i det same small det ute på vatnet av eit kjempeplask. Den eine anda var borte, medan den andre rømde. Dette var ikkje i gjeddeland, så fisken som slo til må ha vore svær. Satsar på å prøve fisket i dette vatnet om eg får lokalisert det :)

Mus i fiskemage har eg funne berre ein gong - då halvegs fordøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre sin bindes med en zonkerstrip (vanligvis kaninøre) og sylindertformet foam/celleplast under for å gjøre den flytbar selv om hårene blir aldri så våte. Smart! Men... er det noen som vet hvor man kan få tak i sylinderformet foam? Har til nå bundet med tynne lag celleplast som jeg har gjort "rullingstrikset" av rundt skaftet. Sitter ikke alltid like godt.

Musa som produseres av Umpuqua er laget av hjortehår. Likner mest på en streaking caddis på anabole, men så lenge den funker så skal det ikke stå på mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... er det noen som vet hvor man kan få tak i sylinderformet foam?

Slike brukes ofte som bunnfylling ved forskjellig liming og fuging - ofte i sammenheng med innlimimg av glass og karmer, men akkurat hvor du får kjøpt skal jeg ikke si på stående fot. De jeg kjenner til leveres i store kasser, og selv om det er billig blir det mange kroner og kanskje lite hensiktsmessig. Finner du et sted de bruker slike får du nok litt skre til bindingen gratis vil jeg tro.

Kanskje 3M, Bostik, o.l har slikt? Du får be om vareprøve på forskjellige dimmensjoner!

Ikke utenkelig at en velutstyrt possementforretning eller hobbybutikk har, heller.

Jeg kan finne ut hvor den glassindustrien jeg kjenner til kjøper slike en av dagene om du ikke finner selv.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i en butikk som selger skumplast (til madrasser). Der får du gratis rester som er blitt til overs ved kutting. Ellers funker et hjørne av liggeunderlaget fint (evt sitteplata).... Lim den dobbel hvis den blir for tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt rundt og fant flere interessante muligheter her....

Clas Ohlson og Byggmax har sylindret formede tuber som kan fungere, men dimensjonene er så klart altfor store. Litt klipp, lim og forming må til. Pris er det derimot ingenting å si på. Maks kr 25 for hele 5m, så da er det bare å serieprodusere!

Ellers er det de nettbutikkene som spesialiserer seg på fluefiske og fluebinding som kan skilte med flere ting. Noen har sylindret celleplast, men dimensjonen er beregnet på mindre fluer :) . Har tidligere prøvd popper-kropper, men de blir for harde til dette formålet. Men det er ikke umulig at de virker...

Men den aler billigste metoden var å plukke av en liten bit celleplast fra foringa til beskyttelsen på trampolina - helt nederst der det stikker ut! Litt forming og jeg tror det kan bli til noe brukbart! Bindes snart, og skal testes til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.