Jump to content

Bytte av Multifilamentsene(fireline)

johnpd

Recommended Posts

Annonse

Noen tips kan jeg da prøve å komme med.

Utskifting pleier jeg å gjøre ca hvert andre år, men det kommer mye an på lagring, sollys og mange andre ting jeg ikke har greie på. For min del kutter jeg ofte ned på de ytterste 5 metrene eller så i rykk og napp etterhvert som sena blir slitt. (ser det på at den "fliser" seg etc.). Dermed blir det gjerne når sena begynner å bli for kort at jeg skifter hele.

Jeg pleier å kjøpe 110m og ha backing i form av vanlig mono-sen bakerst som backing, men det går også fint å fylle hele snella med multifilament (men det blir fryktelig dyrt). Da er det viktig å få den til å legge seg riktig, og at den ikke skal begynne å gli (har lavere friksjon enn mono). Tipset da er å legge en runde med sportstape (evt noen runder med vanlig gut/sen) før man legger multi.

Aller best/enklest er det emm. å legge på med en snøremaskin. Du lager enkelt en selv ved å feste spolen på en elektrisk drill. Det klarer man greit alene. Da drar man snøret frem og tilbake jevnt på spolen. Det funker også fint å legge på på vanlig måte, ved å dra den gjennom en av stangringene og inn på snella.

Hva som blir riktig side osv. husker jeg aldri, men pleier å prøve meg frem. Se bare til at buktene blir lik vei på snelle som de var på spolen.

Håper noe av dette hjalp