Gå til innhold
  • Bli medlem

Urdanostind/Falketind


pjottre

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei!

Det har kommet en god del snø i helgen så jeg vil tro at snøforholdene nesten er kommet opp på normalen igjen etter en snøfattig påske. Skredfaren ligger fortsatt mellom 2 og 3, men dersom det ikke kommer store påfyll vil jeg tro den synker ned til 2 i løpet av helgen, men dette er veldig generelt. Det er jo ganske ambisiøse turmål du har satt deg til denne årstiden å være. Begge krever lang innmarsj siden veien inn til Eidsbugarden er stengt frem til ca. 15. juni. I så fall bør du sette av en dag til innmarsj mot feks Koldedalen der du kan ta Uranostinden fra. Uranostinden vil jeg ikke tro er spesielt skredutsatt dersom du følger breen opp til nordsadelen og går ryggen til topps. Husk på at eggen er relativt smal på toppunktet, så vær varsom dersom det henger en skavl der.

Falketind er et likeså ambisiøst turmål på denne tiden av året. Morka-Koldedalen ville jeg ikke forsøkt meg på grunnet skredfare. En mulighet er å gå helt fra Hjelle via Vettismorki og Stølsnosi. Snøforholdene må også vurderes ved toppstøtet fra breen. Det er en laaang dagstur https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12501

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fra Fondsbu idag etter tre fantastiske dager. Det er supre snøforhold i området, det var - 9 grader i natt, det har kommet nesten en halv meter snø. Scooterløypa over isen er hard og fin, men utenom den er det overvann mange steder på Tyin. Weaselsporet innover er hartd og fint, og det ble kjørt tråkkemaskin der for noen dager siden. Det er skispor inn i Koldedalen. Vegen inn til Fondsby brøytes og forventes åpnet til helga 11.-12.6 :) Olav beltebilfører regnet med at de ville kjøre ut sesongen, altså ut uke 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.