Gå til innhold
  • Bli medlem

Hillestad-Drammensfjorden - noen som har tips for ruten?


snilen

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en kajakktur Hillestadvannet-Eikeren-Drammensfjorden-Horten i sommer. Så langt har jeg identifisert 2 plasser det må bæres, forbi Eidsfoss og ved Vestfossen. Er også usikker på om det er trygt å begi seg ut i Svelvikstrømmen med kajakk. Noen som har erfaring fra strekningen? Takknemmelig for turtips. Tenker å bruke 2-3 dager på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har padlet denne turen.

Padla i Juli og det var ikke den verste tørkeperioden, men selvsagt noe redusert med vann.

Jeg anbefaler ikke å padle når det er som lavest vannstand.

Langs vannene er det bare koslig padlling og med litt "flom" så flyter man godt nedigjennom elvene.

Ingen stryk å passe seg for, MEN avhengig av vannstand og fart på vannet så bør man alltid vurdere om det kan være lurt å ha på en hjelm.

Det ble mye "skrubbing" på stein i enkelte partier av elvene så karbon kajakken kan du legge igjen hjemme... :D

Bæring som du sier i Eidsfoss og Vestfossen.

HUSK TRALLE!!!! Det er noen hundre meter begge steder.

Svelvikstrømmen har ingen virvler eller slikt som jeg vet om, men det er en trafikert lei med strøm. Dvs at båtene har en svært begrenset mulighet for å navigere og det kan være svært lite hensiktsmessig å svømme i leia...

Redningsteknikkene bør derfor sitte.

Det går kanskje å padle helt inntil land, men dette er det sikkert noen mer lokalkjente som kan si noe om.

Er noen år siden nå så forbehold om at ting har endra seg siden den gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for turtips. Det høres ut som det bør gå bra. Padler en lett skjærgårdskajakk, den er svært retningsstabil, så det er i krokete elveløp det kan bli vrient. Den er såpass lett(19 kg) at den er grei å bære noen hundre meter. Tralle har jeg ikke og tenker heller ikke å anskaffe.

Satser på å gjøre turen etter en regnversperiode for å få god vannstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.