Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Vi er 3 stk som skal legge ut på en 4 dagers telttur i påsken.

Jeg har en Primus EasyFuel som går på gass, som jeg har vært meget fornøyd med, men har dog aldri testet denne i temperaturer under 2-3 grader.

1. Vil den klare seg i inntil 8-10 minusgrader?

Har lest noen her inne som sier det er mulig å forvarme bøylen på denne, for å gjøre det lettere å få den i gang når det er kaldt...

2. Hvordan forvarme denne?

3. Under hvilke temperaturer er dette aktuelt?

Annonse
Posted

Det er jo mulig å forvarme bøylen med tennpasta, men jeg ville heller satsen på å varme gassboksen på kroppen en times tid før bruk. Siden du har en slangebrenner vil det nok også fungere bedre hvis du får til å ha gassboksen snudd på hodet og gjerne ha den høyere enn brenneren under bruk. Vær forsiktig hvis du skal bruke den i telt, den kan brenne ujevnt og blusse kraftig opp før du får god varme i teltet.

Posted

Forvarming med tennpasta reduserer oppflammingen.

Gassboksene har ulik gassammensetning, og du må regne med å dra hjem igjen med noen halvfulle bokser.

(resten av gassen er prima "sommergass")

Øv litt hjemme (ute)på morgenen, helst etter å ha lagret gass og brenner i fryseren.

Noen hevder at biltemagassen er best på vinteren, men jeg har ikke prøvet ut det.

Du finner en del om dette på: http://tinyurl.com/ydco96a og http://tinyurl.com/y98bhwt

dsk

• 3 weeks later...
Posted

Varming av gassen på kropp og i soveposen fungerte ypperlig.

Tror allikevel at neste gang jeg kjøper brenner så blir det en type som både kan gå på gass og flytende.

Da får en vel det beste av to verdener ved at en kan kjøre gass om sommeren og flytende på vinteren.

Posted

Tror allikevel at neste gang jeg kjøper brenner så blir det en type som både kan gå på gass og flytende.

Da får en vel det beste av to verdener ved at en kan kjøre gass om sommeren og flytende på vinteren.

Ikkje ver for oppteken av at din nye brennar skal kunne brenne gass. Gassbrennar har du alt. Skaff deg den du meiner er best til å brenne det flytande brenselet du skal bruke.