Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS oppmot kart


Danish

Anbefalte innlegg

Hei!

Er selv lite kjent med GPS og lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med følgende: Er det slik at man kan få opp koordinater på gpsen for så overføre de til medbrakt kart? Må jeg først investere i GPS kart, f.eks Finnmark, eller kan jeg få koordinatene uten?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg i grunn ikke har behov for GPS ang. orientering, da jeg bruker vanlig kart, men det kan være greit å ha for å dobbelsjekke posisjonen min.

Litt kronglete formulert spørsmål, dette, men dere tar vel poenget... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Dersom du feks. har vanlig norsk M711 kart og en GPS beregnet

paa turbruk, kan du lese av koordinater paa GPS og deretter

se HVOR paa kartet du befinner deg. Kartet (M711) bruker

UTM format paa posisjon og du kan stille inn GPS'en slik at

den gir deg det samme formatet.

Det kan vaere lurt aa sjekke gjennom dette foer du legger ut paa tur,

slik at du vet hvordan dette funker.

Jeg regner med at det var dette du spurte om?

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg hvordan UTM systemet funker på et helt standard 1:50.000 kart (M711) - de blå kilometerrutene. Du klarer greit sånn cirka 100 meters feilmargin med øyemål og eventuelt en kompasslinjal.

MGRS er en praktisk variant av UTM for dummies med M711-kart. Færre siffer å holde styr på (de største er erstattet av en bokstavkode som jo er den samme for ett kartblad, de minste runder du bort). Men lær deg UTM først - mgrs ER utm, bare litt forenklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bruker kart så går jeg utfra at du kan ta ut en referanse slik det står forklart nederst på 1:50000 kartene.

På en gps vil UTM-koordinaten være en fullstendig koordinat, dvs alt fra sonebeltet og helt ned til 1 meter.

Varden her på Tromsøya vil ha følgende koordinat lest fra kartet: 224 340.

Samme koordinat på en gps vil se slik ut: 34W 422460 7734002

Du kan også bruke koordinatsystemet MGRS på gps'en. Da får vi følgende koordinat: 34WDC2246034002.

Noen mener dette er enklere siden det er dette systemet som er forklart på kartene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for (det jeg forstår som) ditt bruk er den gamle traveren Garmin Foretrex 101 eller tilsvarende modeller uten kartplotter, som er en enkel GPS som gir posisjon (f.eks. i UTM-format som forklart over), høyde over havet, fart, gjennomsnittsfart, osv. Tar liten plass og gir ekstra sikkerhet ifht å finne nøyaktig posisjon på papirkartet, i tillegg til mer eller mindre nyttig statistikk, men uten at du betaler for, bærer med deg eller bruker strøm på en stor og høyoppløselig skjerm.

Typiske trenings-GPSer i Forerunner-serien eller fra andre leverandører (Polar osv) kan vel også brukes til det samme og kan i tillegg brukes med pulsbelte, men disse er ofte med oppladbart batteri, noe som er upraktisk på lengre turer. Foretrex 101 bruker 2x vanlige AAA-batterier og er dermed mer egnet for turbruk. Et batteribytte varer typisk (etter min erfaring) i 2 "arbeidsdager" sommerstid, noe kortere om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bruker kart så går jeg utfra at du kan ta ut en referanse slik det står forklart nederst på 1:50000 kartene.

På en gps vil UTM-koordinaten være en fullstendig koordinat, dvs alt fra sonebeltet og helt ned til 1 meter.

Varden her på Tromsøya vil ha følgende koordinat lest fra kartet: 224 340.

Samme koordinat på en gps vil se slik ut: 34W 422460 7734002

Du kan også bruke koordinatsystemet MGRS på gps'en. Da får vi følgende koordinat: 34WDC2246034002.

Noen mener dette er enklere siden det er dette systemet som er forklart på kartene.

Mgrs ER enklere fordi du ALDRI vil se hele den lange remsen med tall. Du vil se 225 - 340 fordi du

a) er glup nok til å velge MGRS med 100 meters nøyaktighet og

:lol: koden for riktig "kartblad" er visuelt adskilt fra resten.

Og dessuten er denne koden konstant innenfor en og samme 100-km rute.

225 er selvsagt rundet av fra 22460.

På kartet går du vannrett bortover mot høyre til du treffer "22"-streken og legger til 0.5 rute = 500 meter = en cm. Så går du oppover til du finner "34" streken. 340 = 34.0 = dønn på linja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.