Gå til innhold
  • Bli medlem

Norway Experience v5 Kart noen erfaringer?


Kija

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått GPSMAP 66sr i posten 😀

De installerte TOPO kartene som var inkludert var ikke spesielt imponerende. Fra tidligere har jeg brukt OSM TOPO Vinterkart fra frikart.no. på fenix5 klokke. Dette fungerer ganske bra, men bruker den ikke til avansert navigering. Lagrer stort sett ruter i Basecamp før jeg går ut døra. Men ønsket litt mere frihet og trengte en større skjerm, derfor 66sr. Vurderer å kjøpe Norway Experience v5 Kart men vil gjerne høre noen erfaringer fra andre før jeg svir 1000,-kr. Kartet fra frikart.no er ok, men virker litt tregt på 66sr. Har forstått at Garmin Kart er raskere på deres enheter. Noen som sitter på erfaring og vil dele?

Endret av Kija
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kija endret tittelen til Norway Experience v5 Kart noen erfaringer?
Annonse
  • 6 måneder senere...

Jeg kjøpte dette kartet for både Norge og Sverige fordi jeg synes det ser fint ut, og har også versjonen med bratthetsinformasjonen. Kartet er ikke helt feilfritt da, og noen stier mangler her og der som er med på frikart.no sine kart. Jeg har også funnet hytter som mangler. Men jeg har funnet flere og grovere feil på kartene fra frikart.no enn på kartene fra kartmannen, blant annet tjern som mangler helt. Stiene i frikart.no sine kart synes jeg dog stort sett har vært bedre (ikke typisk å finne stier som mangler untatt i bonære strøk der det er hundrevis av stier på kryss og tvers da (men her er alle kart dårlige, til og med O-kart kan være dårlige). Jeg har foretrukket kartene fra frikart.no framfor garmin sine beste kart (har dog ikke prøvd de nyeste, de er jo svindyre)

Her er en raritet jeg fant nå nettopp på kartmannen sitt kart. "Folden" er 5 mil lang og går omtrent rett nordover. For meg ser det ut som en artifakt fra skjøting av to kart. Akkurat dette er ikke noe som bekymrer meg da. Det er lett å se at dette er en artifakt og ikke terrenget selv. Jeg oppdaget det ved at det dukket opp en dyp V på høydeprofilen når jeg lagde ei rute. Skal jeg tippe, og det skal jeg vel, så ligger "kløfta" i grunndataene (høydedatabasen) som kartmannen benytter, altså at dette ikke har noe med kartmannen sin sammenstilling av data å gjøre (men dette vet jeg altså ikke). Den stripa med doble høydekurver er antakelig noe som er gjort for å få orientert kartene riktig i forhold til hverandre. Man legger kartene over hverandre til høydekurvene stemmer best mulig med hverandre. Ingen av disse tingene bekymrer meg som sagt. Kartene er veldig fine å se på. Jeg kunne dog ønske meg å kunne øke størrelsen på skrifta på navn på steder, fjell, sjøer og elver. På min GPS (Montana 6+0-serien) er det en del av disse som jeg ikke får endret størrelsen på og som blir veldig vanskelig å lese. Det kan like gjerne være programmvaren i GPSen som burde endres. Jeg er ikke videre imponert av Garmins kunnskaper om produksjon av programmvare og brukergrensesnitt, men hardvare er de veldig flink på da.

 

kartskjot-1.jpg.604ccf670705cb0a1ef9bc3fb821c643.jpgkartskjot-2.jpg.90a7628884b1cc1165eaccfc9318775d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (1 time siden):

Høydekoter som det du har på det nederste bildet oppstår på min GPS når 2 kartlag lastes inn samtidig. F.eks. i grensetraktene der man har både et svensk kart og et norsk på samme området. Man bør velge bare ett om dette er et problem..

Mulig det, men akkurat dette som jeg har avbildet er i ett og samme kart og er en artifakt i selve kartet, ikke noe GPSen/BaseCamp steller i stand. Bildet er fra BaseCamp. Der kan du aldri velge å vise to kart samtidig.

Jeg opplever det ikke som et problem da, bare så det er sagt.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.