Gå til innhold
  • Bli medlem

Prep av nye ski? (Fischer BCX 109)


Stein-O

Anbefalte innlegg

Hei

Nettopp kjøpt Fischer BCX 109 med 15mm G3 oppbyggingsplater, og brukte Riva 3 fra mine gamle Atomic ski som var bare 14 år :P

Meget fornøyd iforhold til en topptur jeg hadde igår med 15-20 cm løssnø :)

Lurte på hvordan disse skia bør preppes med glider og rubbing i festesonen? Og lest at stålkantene må vedlikeholdes for at de ikke ruster av :(

Har tilgang på et gammelt strykejern, og får vel låne en benk med skrustikke hos naboen.

Go tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på siden til swix, der er det link til swixschool. Mange videoer som tar for seg prepping av ulike skityper og forskjellige nivåer. Mange gode tips, og mye å hente dersom man gidder preppe skia sine litt før bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du mener smøresone, og ikke rubbsone :wink:

Forutsatt at 109 har i alle fall kortspenn: Få tak i en hjelper og et stykke papir og en sprittusj, og still deg på parketten i stua/et helt plant glatt underlag, med skiskoa og deg selv montert i skia. Stå med lik vekt bå begge skia, enklest er det hvis du finner deg et punkt langt frem å fokusere på. Få hjelperen til å dra arket under den ene skia, frem og tilbake til det butter i hver ende. Gjenta X ganger for å eliminerer feil ved at du tilfeldigvis er ute av balanse. Marker med sprittusjen på siden foran og bak. Gjenta på andre skia. Vips, der har du smøresonen din. Smør i alle tifelle fra bakerst på hælen og 45-65 cm frem, avhengig av spennet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips. Bruk for guds skyld ikke et gamelt strykjern. Termostatene er IKKE til å stole på. Smelter du sålen så er skien langt på vei ødelagt. Dette kan fort skje uten at du i første omgang oppdeger det. Bruk jern som er laget for smøring av ski. Fischer bruker en meget bra sintret såle på disse skiene. Derfor er dette meget viktig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Kjøpte flytende glider foreløpig og lagt på 6-7 lag 8)

Moter meg opp til å rubbe smøresonen(er jo ikke lange biten...)

Lest endel om stålsikling som jo snur opp ned på alle tradisjoner, men er tiltalende siden det er tidsparende.

Tenkt å feste en skrue bak hælene som holder fellene fast og gjør de lett å ta av og på.

Hærlige ski nå i Troms med all nysnøen, og god trening for sofamuskelen(les vaskeball :( )

God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.